کد خبر: 211930
تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۴

روش کنونی پیش‌فروش خودرو به‌عنوان یک روش سنتی دارای معایب مختلفی است. درواقع ‌اکنون خودروسازان با پیش‌فروش خودرو برای آینده، بخشی از مبلغ خودرو را به‌عنوان سرمایه در گردش در فرایند تولیدشان استفاده می‌کنند.

به گزارش اخبار خودرو ، درحالی که در سال جاری دو شرکت سایپا و ایران‌خودرو یکی از محصولات خود را برای عرضه در بورس کالا، انتخاب کردند، این عرضه خودرو عملا تجربه ناموفقی به حساب آمد و با شکست مواجه شد. در همین رابطه مدیرعامل بورس کالا اعلام کرد از سال آینده مدل عرضه خودرو و فروش آن با تغییرات عمده‌ای مواجه می‌شود.

براساس این گزارش، حامد سلطانی‌نژاد مدیرعامل بورس کالا با بیان اینکه پذیرش خودروها از خودروسازان در زمان معامله و با عرضه‌های انجام شده خیلی موثر نبوده،گفت: «زمانی که خودرو در این بورس نقد و خارج از این محیط شرایطی فروخته می‌شود، کسی برای خرید خودرو به‌سمت بورس کالا نمی‌آید. بنابراین قرار شده مدل فروش خودروسازان اصلاح شده و با حدود ۵۰۰میلیاردتومان تامین مالی سایپا از این بورس، عرضه‌ها توسعه پیدا کند.»

سلطانی‌نژاد ادامه داد: «در سال جاری خودروی سراتو در بورس کالا موردپذیرش قرار گرفت، زیرا بورس کالا سازوکاری شفاف برای انجام معاملات همسان و همگن دارد، اما این عرضه تداوم نداشت و مقرر شد تا مدل فروش اصلاح شود.»

وی افزود: «پیش‌بینی می‌شود میزان تامین مالی صنایع از مکانیسم‌های بورس کالا در سال آینده به ۲۵۰۰میلیاردتومان برسد که بخشی از آن به خودروسازی اختصاص دارد. همچنین طی رایزنی‌های انجام‌شده، عرضه خودرو نیز طی سال ۹۷ ازطریق بورس افزایش پیدا می‌کند.»

براساس این گزارش، هدف نهایی از عرضه خودرو در بورس کالا این است که در ابتدا، خودرو به‌صورت فیزیکی عرضه شود و زمانی‌که دادوستدها به‌صورت مستمر ادامه پیدا کرد، انتشار اوراق به‌صورت کاغذی نیز ادامه پیدا کند.

برهمین اساس انتشار اوراق سلف موازی در بورس کالا به‌منظور تامین مالی، تنها در شرایطی ممکن خواهد بود که آن کالا قبلا در این بازار، پذیرش و عرضه شده باشد.

به همین دلیل، یکی از جذابیت‌های عرضه خودرو در بورس کالا برای خودروسازان، فراهم شدن امکان انتشار اوراق‌سلف موازی در این بازار و استفاده از فرصت تامین مالی از این طریق است.

از سویی بر اساس اعلام مسئولان بورس کالا، خودروسازان به‌راحتی می‌توانند با انتشار اوراق سلف‌موازی استاندارد، سرمایه در گردش خود را تامین کنند.

همچنین اگر تولیدکنندگان بخواهند برای راه‌اندازی یک خط‌تولید و اجرای پروژه‌ای از بورس کالا تامین مالی انجام دهند، می‌توانند به انتشار گواهی مشارکت خودرو اقدام کنند و هدف این است که شرکت‌های خودروساز بتوانند پیش‌فروشی را که اکنون به‌صورت سنتی در بازار انجام می‌دهند، به‌صورت ساختاریافته و منسجم از طریق بورس پیش ببرند.

این در حالی است که روش کنونی پیش‌فروش خودرو به‌عنوان یک روش سنتی دارای معایب مختلفی است. درواقع ‌اکنون خودروسازان با پیش‌فروش خودرو برای آینده، بخشی از مبلغ خودرو را به‌عنوان سرمایه در گردش در فرایند تولیدشان استفاده می‌کنند.

مثلا یک خودرو را برای ۹‌ماه آینده می‌فروشند و بخشی از قیمت آن را به‌عنوان مبلغ اولیه دریافت می‌کنند. از سویی عرضه خودرو در بورس کالا در ابتدای راه قرار دارد و باید گفت در این زمینه نباید عجله به خرج داد.

درمورد نحوه قیمت‌گذاری خودرو در بورس کالا به‌صورت فیزیکی نیز قیمت‌گذاری بدین نحو است که خودروساز برای محصول خود یک قیمت پایه تعیین می‌کند و بسته به اینکه چه تعداد خریدار برای خودرو وجود داشته باشد، قیمت خودرو به‌صورت رقابتی تعیین خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =