طرح‏ ترافیک جدید تهران و مسائل اصلی و حاشیه ‏ای آن همچنان مهم‏ترین موضوع جلسات شورای شهر تهران هستند. در جلسه روز گذشته شورای طرح‌ ترافیک خبرنگاران و انتقادهای فرمانداری از این طرح جدید، موضوع گفت‌و‌گوی اعضا بود.

به گزارش اخبار خودرو ، جلسه روز سه‌ شنبه شورای‌ اسلامی‌ شهر تهران درحالی برگزار شد که بعضی تصمیم‌های کلیدی درباره طرح‌ ترافیک جدید به بحث و گفت‌ و‌ گو گذاشته شد و درنهایت تصمیم‌های مهمی اتخاذ و توسط اعضای شورا تصویب شد. به‌گفته رئیس کمیسیون حمل‌ و‌ نقل شورای شهر انتقادات فرمانداری به طرح‌ ترافیک جدید برطرف شده است و در‌صورت تایید نهایی سال آینده اجرا خواهد شد.

[caption id="attachment_210519" align="aligncenter" width="700"]طرح ترافیک طرح ترافیک[/caption]

یکی از این تصمیم‌ها درباره طرح‌ ترافیک برای خبرنگاران بود. در جلسات قبلی شورا بحث بر این بود سهمیه خبرنگاران حذف یا هزینه این طرح برای آنها نیم بها شود. این تصمیم با انتقادهای فراوانی از سوی خبرنگاران روبه‌رو شد تا سرانجام دیروز شورای‌ شهر هزینه خبرنگاران در طرح‌ ترافیک را تا ۹۰ درصد کاهش داد.

البته این تصمیم شورا با مخالفت محسن پورسیدآقایی، معاون حمل ‏و نقل و ترافیک شهرداری تهران روبه‌رو شد. در این باره محمد علیخانی، رئیس کمیسیون حمل‏ و نقل و عمران شورای شهر تهران به «دنیای خودرو» گفت: «باوجود مخالفت شهرداری، اعضای شورا به اصلاح عوارض طرح‌ ترافیک خبرنگاران رأی مثبت دادند و این طرح برای خبرنگاران با ۹۰ درصد تخفیف محاسبه خواهد شد. همچنین یکی از مصوبات دیگر شورا برای خبرنگاران این است که شهرداری به خبرنگارانی که از طرح‌ ترافیک استفاده نکنند، کارت بلیت یک‌ ساله رایگان حمل ‏و نقل عمومی خواهد داد.»

اجرای طرح‌ ترافیک جدید به صورت هوشمند

علیخانی درباره نحوه اجرای طرح‌ ترافیک جدید در صورت تایید فرمانداری توضیح داد: «قرار است بعد از تایید نهایی فرمانداری جزئیات نحوه اجرای آن توسط شهرداری اعلام شود. اما آنچه مسلم است اینکه به‌روال سابق، به‌صورت کارت و برچسب طرح اجرا نخواهد بود، بلکه اجرای آن به‌صورت هوشمند و از طریق نرم‌افزار خواهد بود و اطلاعات مربوط به افرادی که سهمیه خواهند گرفت،‏ ثبت خواهد شد.»

رئیس کمیسیون حمل‏ و نقل و عمران شورای‌ شهر تهران در ادامه به فراهم کردن زیرساخت‏های اجرای طرح‌ ترافیک جدید نیز اشاره کرد و گفت: «یکی از مهم‌ترین ابزارهای اجرای این طرح، نصب دوربین‏های هوشمند در مبادی ورودی و خروجی محدوده طرح‌ ترافیک جدید است. این موضوع بارها از‌سوی پلیس هم مورد اشاره قرار گرفته و شهرداری فرصت دارد مشکل کمبود دوربین را تا زمان اجرایی شدن طرح‌ ترافیک جدید برطرف کند.»

همه مصوبات شورای شهر

یکی دیگر از موضوعاتی که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت، انتقادهایی بود که فرمانداری تهران به طرح‌ ترافیک جدید وارد کرده بود که بیشتر ‌آن‌ها اصلاح شدند. یکی از این انتقادها مربوط به تعیین عوارض برای محدوده زوج‌ و‌ فرد بود که بند مرتبط با آن در مصوبه قبلی حذف شد. همچنین در مصوبه جدید، ایراد مربوط به عوارض خودروهای هیبرید که یک‌دهم درصد بود، اصلاح و قرار شد به پایین ‏ترین قیمت و عوارض تبدیل شود.

ایراد بعدی درخصوص تعیین عوارض برای جانبازان بود که مقرر شد برای جانبازان ۲۵درصد و ۲۵درصدبه‌بالا آرم مخصوص جانبازان در قالب سهمیه بنیاد‌شهید و امور‌جانبازان معرفی و رایگان شود.

یکی دیگر از مصوبات جدید شورا باتوجه به انتقاد فرمانداری به‌مصوبه قبلی، اصلاح افزایش قیمت عوارض ورود کامیون‌ها بود. پیش‌ از این در طرح‌ ترافیک جدید قرار بود دوبار عوارض از کامیون‏ها دریافت شود اما براساس ایراد فرمانداری که گفته بود مسیر کامیون‏ها مشخص است و نیازی به دریافت ۲‌بار عوارض نیست، مصوبه قبلی با دریافت یک عوارض اصلاح شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =