کد خبر: 212015
تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۹

شاکی خصوصی در آن زمان اعلام کرده بود از این مصوبه هیات‌دولت شکایت دارد. الان هم اگر کسی شکایت کند که به‌رغم دستور دیوان عدالت اداری همچنان واردات خودرو طبق مصوبه پیشین و خلاف دستور موقت دیوان عدالت اداری اعمال می‌شود، شکایت او قابل‌رسیدگی است

به گزارش « اخبار خودرو » ، در‌حالی که دیوان عدالت اداری بر اجرای حکم خود یعنی توقف اجرای مصوبه دی ماه هیات دولت درخصوص افزایش تعرفه واردات خودرو تاکید دارد، در روزهای اخیر، محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته است تعرفه‌ها مطابق با آنچه در دی ماه اعلام شده، محاسبه خواهد شد و تغییری در آن‌ها ایجاد نشده است. اما این حکم واقعا ضمانت اجرایی دارد؟

[caption id="attachment_212016" align="aligncenter" width="660"]دیوان عدالت اداری دیوان عدالت اداری[/caption]

مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی دیوان عدالت اداری در این خصوص به «دنیای‌خودرو» گفت: «دستور موقت شعبه سوم دیوان عدالت اداری برای توقف عملیات اجرایی مصوبه دی ماه هیات‌دولت درخصوص افزایش تعرفه واردات خودرو، یک حکم قضایی و لازم‌الاجراست .»

محسن قائمی‌ نسب با بیان اینکه معنای دستور موقت، توقف تمام عملیات اجرایی آن مصوبه تا تعیین تکلیف نهایی است، اظهار کرد: «کسی نمی‌تواند بگوید حکم قضایی را اجرا نمی‌کنم. طبق ماده ۱۱۲ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، هر مقامی که حکم شامل وی ‌شود، در‌صورت عدم‌اجرا مستنکف محسوب می‌شود و کسی که مستنکف شود، مجازات‌هایی قانونی برایش پیش‌بینی شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به انفصال از خدمات دولتی اشاره کرد.»

وی در پاسخ به این موضوع که با وجود رای موقت دیوان عدالت اداری، در روزهای گذشته معاون وزیر صنعت اعلام کرده است که دولت همچنان مطابق با تعرفه‌های اعلامی در دی ماه عمل خواهد کرد، گفت: «مصوبه‌ای که در دیوان عدالت اداری مورد‌شکایت واقع شده، مصوبه هیات وزیران بوده و مصوبه یک سازمان و وزارتخانه نبوده است. به‌همین دلیل دستور موقت هم به هیات وزیران ابلاغ شده است. این مصوبه مربوط به هیات‌دولت است و کسی که درباره اجرایی شدن یا نشدن آن صحبت می‌کند، باید از طرف هیات‌دولت باشد و ملاک برای دیوان عدالت اداری در این رابطه صحبت معاون وزیر نیست.»

وی افزود: «شاکی خصوصی در آن زمان اعلام کرده بود از این مصوبه هیات‌دولت شکایت دارد. الان هم اگر کسی شکایت کند که به‌رغم دستور دیوان عدالت اداری همچنان واردات خودرو طبق مصوبه پیشین و خلاف دستور موقت دیوان عدالت اداری اعمال می‌شود، شکایت او قابل‌رسیدگی است و ممکن است مشمول ماده ۱۱۲قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری شود.»

وی بیان کرد: «این ماده می‌گوید درصورتی که محکوم علیه از اجرای رای، استنکاف کند با رای شعبه صادرکننده حکم، به انفصال موقت از خدمات دولتی تا ۵ سال و جبران خسارت وارده محکوم می‌شود.»

قائمی‌نسب اضافه کرد: «برای اجرایی‌شدن ماده ۱۱۲، اگر واردکننده خودرو، خودرویی را وارد کند و دولت مطابق با تعرفه دی‌ماه درمورد وی عمل کند، می‌تواند به دیوان عدالت اداری شکایت کند که حکم اجرایی نمی‌شود. شعبه صادرکننده دستور موقت، به موضوع رسیدگی می‌کند و درصورت احراز و اثبات استنکاف، مستنکف را مشمول ماده ۱۱۲ خواهد کرد.»

با وجود گفته‌های قائمی‌نسب و وجود امکان پیگیری، به‌نظر می‌رسد طی این مسیر تا حصول نتیجه زمان زیادی لازم است و درصورتی که واردکنندگان از این موضوع شکایت داشته باشند و اجرایی‌شدن حکم دیوان را پیگیری کنند، تا رسیدن به نتیجه، رکود و تغییرات قیمتی ناشی‌از قوانین و اظهارنظرهای متفاوت را تجربه خواهند کرد و درواقع نتیجه پیگیری‌ها به هفته‌های آینده و شب عید نمی‌رسد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مسعود ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    با سلام یا دیوان عدالت اداری را کلا پلم کنند یا اینکه به رای صادره احترام بگذارند
  • رضا. ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    سلام....مگه تو این شب عید چی میخواد بشه و قتی خودرو خرید نکنید. مجبور میشن از رای دادگاه پیروری کنند. اگه قرار باشه خود دولتی ها قانون را زیر پا بگذارند ...وای به حال ملت.....این همه تخلف جور واجور در گمرک های کشور بستن غیر قانونی ثبت سفارش...و خیلی تخلف های عجب و غریب....وقتی دولت ها اینقدر سلیقه ای با قانون برخورد میکنند....که مملکت و مردم را به روز سیاه نشوندن..و مردم همه موندن و خیلیها محتاج نان شب هستن....و خیلیها از رانت و اختلاس به ثروت های بی حد وحصر رسیدن....وقتی دولت خودشو بالاتر از قانون میدونه خوب معلومه سوه استفاده گران از بی قانونی سر از پا نمی شناسن هرکار دوست دارن انجام میدن و کسی جلو دارشون نیست...خودرو خرید نداریم......ببینیم دولت از کجا عوارض واردات میگیره....از قوه قضاییه بخاطر مستقل عمل کردن ممنون و سپاسگزاریم...لطفا لطفا برای رای دیوان عدالت ثابت قدم باشین مجبورن از قانون پیروی کنند.......
  • محمد ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    بعیده وارد کنندگان به غیر از چند شرکت که داوطلب کاهش نرخ ها شدن دنبال شکایت از وزارت صنعت برن و برا وزارت که به اون ها مجوز ورود خودرو میده گارد بگیرن . پس میمونه مصرف کننده بیچاره که باید دوباره راساً شکایت و موضوع رو پیگیری کنه. در حال حاضر تمام شرکت های وارد کننده نرخ های فروششونو بر اساس نرخ تعرفه ای جدید تعیین ودر حال فروش خودرو و پیش فروش خودرو هستند (همین امروز نرخ ماموت خودرو بابت تیگوان و پاسات و نرخ شرکت های دیگه مثلا بابت کولیوس ، تالیسمان، سانتافه و...تماما بر اساس تعرفه های جدید تنظیم و اعلام شده)حال از اون ها انتظار دارید که برن دنبال شکایت از وزارت صنعت. مثل اینکه مردم اگه به فکر خودشون نباشن هیچ کس و هیچ مسئول وسازمانی به داد اون ها نمی رسه. "دولت یه سنگی انداخت تو چاه حالا ............"
  • دارکوب ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    با سلام و درود آخه این چه وضعیتیه که برای متقاضیان خرید خودرو درست شده؟؟؟!!! مردم باید پیگیر باشند ؟؟؟!!! چرا دو دستگاه حکومتی نمی توانند با هم کنار بیایند ؟؟!؟!!
  • مهدي ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
    قانون گذارهای مملکت ماکشوری اسلامی وشیعه هستیم ودم ازعدل حضرت علی میزنیم،درکجاشنیدیدکه حضرت علی(ع)دیربه شکایات رسیدگی کند ودیررای بدهد وحکم رااجرانکنند، واقعاجای تاسف وتأمل دارد تاکی سرمردم رابایدکلاه بزارند وجیب ی عده بارابطه وضابطه پرپول شود،تا کی؟
  • رامين ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
    چرا دیوان عدالت رای موقت رو به صورت رسمی ابلاغ نمیکنه نکنه اینا رو هم تحت فشار قرار دادن این مافیای خودرو ؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =