کد خبر: 212055
تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۹

سرمایه‌گذاران اصلی در سراسر جهان به جریان تغییر سوخت‌های فسیلی به انرژی پاک پیوسته‌اند و خودروسازان بزرگ در جهان با هم بر سر رسیدن به آینده‌ای عاری از سوخت‌‌های فسیلی مسابقه گذاشته‌اند.

به گزارش « اخبار خودرو » ، اغلب اوقات گفته می‌شود سرمایه‌گذاری با داشتن گوشه چشمی به اصل پایایی که به روند حیات و اکوسیستم‌ها آسیب نمی‌رساند، خود به خود به کاهش عایدی‌های سرمایه‌گذاران خواهد انجامید. اما حالا شواهد دال بر آن است که دیگر چنین ادعایی درست نیست.

رتبه‌بندی ۲۰۰کمپانی پاک

جدیدترین مدرکی که نشان می‌دهد این دیدگاه دیگر از دور خارج شده، رتبه‌بندی موسوم به «کلین ۲۰۰» است که در آن فهرستی از ۲۰۰کمپانی بزرگ در سراسر جهان که از انرژی پاک به سودآوری چشمگیر دست پیدا کرده‌اند، اعلام شده‌است.

در ۱۸ماه منتهی به سپتامبر ۲۰۱۷ دویست کمپانی پاک این فهرست موفق شده‌اند نرخ کلی بازگشت سرمایه خود را به ۳۲٫۱درصد برسانند که تقریبا دو برابر نرخ بازگشت سرمایه ۱۵٫۷درصدی استاندارد در شاخص انرژی جهانی موسوم به S&P1200 است.

براساس گفته‌های سهام‌داران گروه وکلای «از یو سو» و کمپانی تحقیقاتی کورپوریت نایتس که این رتبه‌بندی را تهیه کرده‌‌اند، بزرگ‌ترین عامل این فهرست عملکرد خوب کمپانی‌های حاضر در بخش استفاده بهره‌ورانه از انرژی بوده‌است.

[caption id="attachment_212056" align="aligncenter" width="471"]تغییر رویه سرمایه‌گذاران بزرگ جهانی و استقبال از سوخت‌های پاک تغییر رویه سرمایه‌گذاران بزرگ جهانی و استقبال از سوخت‌های پاک[/caption]

جلوگیری از فاجعه اقلیمی

اندرو به‌هار مدیر عامل «از یو سو» و یکی از تهیه‌کنندگان فهرست ۲۰۰کمپانی پاک در این باره می‌گوید: «نیروهای موجود در بازار همچنان نشان می‌دهند که اقتصاد انرژی‌های نوین نه تنها در حال رشد است، بلکه به‌راحتی از عملکرد انرژی‌های سوختی پیشی می‌گیرد. ما در دوران گذار بزرگ زندگی می‌کنیم و سرمایه‌ها در حال ورود به مسیری هستند که از فاجعه اقلیمی جلوگیری شود.»

این شرکت‌ها به هیچ وجه مهره‌های کوچکی نیستند و ۱۰کمپانی برتر که در این فهرست قرار دارند همگی دارای اسم و رسمی جهانی هستند: زیمنس، تویوتا موتور، اشنایدر الکتریک، ABB، پاناسونیک، وستاس ویند سیستم، بمباردیر، اینوگی، SSE Plc و امرسون الکتریک.

نتایج مربوط به جدید‌ترین فهرست «کلین ۲۰۰» از ۲۹کشور در سراسر جهان تهیه شده که میانگین سرمایه‌سازی بازار آن‌ها ۹٫۴میلیارد دلار است و سالانه بیش از ۳۶۳میلیون دلار عایدی از انرژی پاک دارند.

بیش از یک‌سوم کمپانی‌های موجود در این فهرست (۶۸کمپانی) در کشور چین مشغول به کار هستند که تقریبا دوبرابر تعداد کمپانی‌های آمریکایی (۳۵کمپانی) در این فهرست است که در رده دوم جدول قرار دارد. باقی کشورهای این فهرست تا رده دهم عبارتند از: ژاپن (۲۱)، آلمان (۹)، کره جنوبی (۷)، هند (۷)، سوئد (۵)، کانادا (۵). کشورهای دانمارک، بریتانیا، ایرلند و اسپانیا نیز با ۴ کمپانی فعال در رده بعدی قرار گرفتند.

تغییر رویه سرمایه‌گذاران

در گزارش منتشر شده توسط موسسه «از یو سو» آمده است: «از زمان انتشار نخستین گزارش ما در تابستان ۲۰۱۶ تغییرات بسیار زیادی در جهان صورت گرفته است. سرمایه‌گذاران اصلی در سراسر جهان به جریان تغییر سوخت‌های فسیلی به انرژی پاک پیوسته‌اند و خودروسازان بزرگ در جهان با هم بر سر رسیدن به آینده‌ای عاری از سوخت‌‌های فسیلی مسابقه گذاشته‌اند.

درحالی‌که برخی نگران این بودند تغییر سیاست‌‌های ایالات متحده تاثیر بدی روی انرژی‌های پاک بگذارد، حالا می‌بینیم عکس آن اتفاق افتاده است. بعد از تردیدهای اولیه پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ارزش سهام کمپانی‌های پاک فهرست «کلین ۲۰۰» به میزانی قابل‌ملاحظه افزایش پیدا کرد و از سهام کمپانی‌های با سوخت فسیلی پیشی گرفت و در نهایت عملکرد آن‌ها تقریبا به دو برابر رسید.»

بخشی از این سودآوری به تغییر رویه سرمایه‌گذاران بزرگ برمی‌گردد. بانک جهانی اعلام کرده که از سال ۲۰۱۹ به پروژه‌های نفت و گاز در کشورهای توسعه‌یافته وام نخواهد داد و از سویی مدیر بزرگ‌ترین بنیاد صندوق ثروت حاکمیتی جهان نیز پیشنهاد کرده سهام نفت به‌منظور کاهش ریسک‌های سرمایه‌‌ای از دارایی‌های آن خارج شود.

در همین حال کمپانی سوئیس ری که دومین شرکت بزرگ بیمه اتکایی جهان شناخته می‌شود نیز مجموعه اوراق بهادار مربوط به دارایی‌های مایع خود را به ارزش ۱۳۰‌میلیارد‌دلار به سوخت‌های با میزان کربن پایین تغییر داده است.

در سراسر جهان شاهد پیدایش نوعی درک و فهم در خصوص تاثیرات فیزیکی تغییرات آب و هوایی و در نتیجه آن قوانین سخت‌گیرانه‌تری هستیم که می‌توانند در نهایت به از دور خارج شدن سوخت‌های فسیلی بینجامند.

در همین حین مزایای انتقال به اقتصاد با سطح کربن پایین روز به روز بیشتر هویدا می‌شود. چنان‌که جان دوئر از کمپانی کلینر پرکینس گفته این بزرگ‌ترین فرصت اقتصادی در قرن بیست و یکم است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =