کد خبر: 212247
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۹

اما آن‌چه در این فرصت اندک، تکرارش کارسازتر به‌نظر می‌رسد، توصیه به پرهیز از عوامل اصلی تصادف در سفرهای نوروزی است؛ علت ۴۱درصد تصادفات در نوروز امسال، بی‌توجهی به جلو و خستگی و خواب‌آلودگی بوده است.

به گزارش « اخبار خودرو » ، محمدعلی دیانتی‌زاده در سرمقاله امروز (دوشنبه – ۱۴ اسفند ۱۳۹۶) روزنامه دنیای خودرو، به « پرهیز از عوامل اصلی تصادف در سفرهای نوروزی » پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

در طول سالی که هفته‌های پایانی‌اش را پشت سر می‌گذاریم، بارها و بارها از ضرورت‌ها و راهکارهای ارتقای کیفیت و ایمنی خودروهای داخلی نوشتیم و خوشبختانه بنا بر آخرین گزارش‌های شرکت بازرسی، کیفیت برخی خودروهای داخلی بهبود اندکی داشته و گرایش عمومی به خرید اقساطی خودروهای بالای ۵۰میلیون تومان نیز افزایش یافته که ناشی از تمایل مردم به خودروهای باکیفیت‌تر و ایمن‌تر است.

[caption id="attachment_212249" align="alignleft" width="290"]تصادف در سفرهای نوروزی تصادف در سفرهای نوروزی[/caption]

اما فارغ از این‌که کیفیت و ایمنی خودروهای داخلی تا چه اندازه بهتر شده یا سهم بازار خودروهای باکیفیت و ایمن چند درصد رشد کرده است، باید در نظر داشت؛ اغلب وسایل نقلیه شخصی موجود در کشور باتوجه‌به پایین‌بودن متوسط درآمد در ایران، عمدتا همان خودروهایی هستند که تاکنون بوده‌اند.

پس باتوجه‌به در پیش بودن مسافرت‌های جاده‌ای در ایام نوروز، در چند روز باقی‌مانده تا آغاز این سفرها باید هرچه بیشتر و فراگیرتر، طرز صحیح رانندگی در جاده‌ها و توصیه‌های ایمنی مربوط به آن را ازطریق رسانه‌ها گوشزد کرد.

براساس آمارهای موجود، نوروز امسال به‌طور متوسط هر ۷۱دقیقه یک نفر در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست داده است. گفته می‌شود در سال گذشته (۱۳۹۵) این آمار به‌مراتب تکان‌دهنده‌تر و یک کشته در هر ۶۰دقیقه بوده است.

بسیار تاسف‌برانگیز است که ما همواره در شادترین ایام سال با این حجم از مرگ‌ومیر بر اثر تصادفات جاده‌ای روبه‌رو می‌شویم. البته تلاش‌های پلیس راهور و سازمان راهداری و فرهنگ‌سازی رسانه‌ها برای رانندگی قانون‌مند و ایمن در کاهش تعداد تصادفات موثر بوده و تجهیز الزامی خودروهای صفر داخلی به ترمز ABS و دو ایربگ در پنج سال‌ اخیر نیز تا اندازه‌ای در کاهش میزان تلفات سوانح رانندگی تاثیر داشته است.

اما آن‌چه در این فرصت اندک، تکرارش کارسازتر به‌نظر می‌رسد، توصیه به پرهیز از عوامل اصلی تصادف در سفرهای نوروزی است؛ علت ۴۱درصد تصادفات در نوروز امسال، بی‌توجهی به جلو و خستگی و خواب‌آلودگی بوده است.

بر این اساس، باید از رانندگان خواست لحظه‌ای چشم از جاده بر ندارند و به سرنشینان هم توصیه کرد حواس راننده را پرت نکنند، چه با مشاجره، چه با نشان‌دادن مناظر اطراف و... .

همچنین باید به رانندگان یادآور شد؛ مقاومت در برابر فرمان مغز انسان به خواب ممکن نیست و یک چرت سه‌ثانیه‌ای هنگام رانندگی هم می‌تواند حادثه‌ای مرگ‌بار رقم بزند.

وقوع‌ ۲۳درصد تصادفات نوروز ۹۶ هم به سرعت غیرمجاز و ۲۱درصد نیز به سبقت غیرمجاز و انحراف به چپ بازمی‌گردد. باید خاطرنشان کرد که رانندگی با سرعت ۱۰ یا ۲۰کیلومتربرساعت بیش‌از حد مجاز به ریسک زندگی نمی‌ارزد، همین‌طور سبقت روی خط ممتد که امکان شاخ‌به‌شاخ شدن با خودروهای روبه‌رویی و تصادفات کشنده را به‌دنبال دارد.

باید بارها گفت و تکرار کرد کمربند ایمنی ببندید، خودرو را پیش از سفر به‌لحاظ فنی کنترل کنید، فاصله قانونی خود با خودروی جلویی را حفظ کنید، کودکان را در صندلی مخصوصشان ثابت نگه دارید و در نزدیکی مقصد نیز کار را تمام‌شده فرض نکنید چراکه ۶۰درصد تصادفات در ۳۰کیلومتر پایانی مسیر اتفاق می‌افتند!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =