کد خبر: 212514
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۹

مشاور خودرویی وزیر صنعت با انتقاد از خصوصی سازی خودروسازان در دولت های قبل، برنامه دولت دوازدهم برای خصوصی سازی این دو شرکت را تشریح کرد.

به گزارش « اخبار خودرو » ، اصغر خسروشاهی، مشاور خودرویی وزیر صنعت طی گفتگویی با اشاره به این موضوع که سیاست و رویکرد وزارت صنعت،‌ حمایت از تولید داخلی است،‌گفت: صنعت خودرو، به عنوان یکی از صنایع بزرگ کشور است که باید توجه ویژه ای به آن شود. وی با بیان اینکه در حال حاضر سالانه ۲ میلیون خودرو نیاز کشور است، گفت: طبیعتا چنین ظرفیتی در بازار داخلی، فرصت بسیار مناسبی برای نوسازی و توسعه صنعت خودرو کشور است که باید از این فرصت استفاده کرد. خسروشاهی افزود: صحیح نیست که چنین بازار بزرگی صرفا در اختیار خارجی ها قرار گیرد. مشاور خودرویی وزیر صنعت خاطر نشان کرد: نیاز بازار داخلی به خودرو و از طرف دیگر وجود ظرفیت مناسب تولید و وجود نیروهای متخصص فنی بومی زمینه را برای رشد و توسعه صنعت خودرو مهیا نموده است. وی گفت: من معتقدم باید به سمت تولید داخل حرکت کنیم ولی این به معنای آن نیست که رقابت وجود نداشته باشد. ما در داخل کشور می توانیم رقابت ایجاد کنیم تا تولیدکنندگان در رقابت با یکدیگر بهترین محصول را با قیمت و کیفیت مناسب به مردم ارائه کنند. خسروشاهی حرکت به سمت خصوصی سازی واقعی را بهترین راه برای توسعه و نوسازی صنعت خودرو عنوان نمود و گفت: یکی از سیاست هایی که باید دنبال شود، خصوصی سازی شرکت های خودروسازی است که باعث ایجاد رقابت و مدیریت حرفه ای در صنعت خودرو خواهد شد. وی با بیان اینکه دولت به شدت از سیاست های خصوصی سازی حمایت می کند تصریح کرد: این کار در صنعت خودروسازی عملیاتی است و خصوصی سازی شرکت های خودروسازی در برنامه دولت است ولی از نظر اجتماعی در جامعه بایستی آمادگی لازم وجود داشته باشد. خسروشاهی افزود: با توجه به جایگاه و وسعت صنعت خودرو در کشور، دولت صرفا تصمیم گیر نیست. نهادهای دیگری نیز تاثیرگذار هستند که باید همه دست به دست همدیگر دهند. وی با اشاره به اینکه ظاهرا سهم دولت در خودروسازان حدود ۲۰ درصد می باشد، خاطر نشان کرد: واقعیت امر این است که شرکت های خودروسازی همچنان دولتی هستند. خسروشاهی با انتقاد از نحوه خصوصی سازی خودروسازان در دولت های قبلی گفت: سیاست های دولت های قبلی در خصوصی سازی خودروسازان اشتباه بوده است و خصوصی واقعی صورت نگرفته است. باید به بخش خصوصی واقعی واگذار شود که اهلیت آن را داشته باشند و تخصص شان در حوزه خودرو باشد. وی افزود: متاسفانه در روند خصوصی سازی، شرکت های زیرمجموعه ایران خودرو و سایپا اقدام به خرید سهام این دو شرکت نموده اند. لذا به نحوی اکثریت هیئت مدیره این دو شرکت در اختیار مدیران دولتی است. خسروشاهی در پاسخ به این سوال که آیا ایجاد قطب سوم با محوریت ایدرو عملیاتی است، گفت: من با این شکل که دولت باید قطب سوم ایجاد کند،‌ مخالف هستم. ما قرار است خصوصی سازی کنیم این به آن معنا است که دولت حضور نداشته باشد. پس معنا ندارد که قطب سوم با محوریت دولت صورت گیرد. وی در ادامه افزود: باید سیاست هایی ایجاد کنیم که خودروسازان خارجی یا بخش خصوصی در صنعت خودرو سرمایه گذاری کنند و قطب سوم با محوریت بخش خصوصی شکل گیرد. وزارت صنایع و دولت بایستی زمینه را مهیا کند و نه اینکه خودش سرمایه گذاری نماید. خسروشاهی در پایان در خصوص قرارداد ایدرو و رنو نیز گفت: سهم ایدرو در قرارداد رنو حداقل و حدود ۲۰ درصد است. این سهم به نوعی تضمین کننده سرمایه گذار بخش خصوصی داخلی و  سرمایه گذار خارجی است. وی گفت: قرارداد ایدرو و رنو در حال مذاکرات نهایی است و به زودی مراحل اجرایی کار آغاز می شود.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آرش ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
    حتا تیم های ورزشی رو که متعلق به خود مردمن به مردم تحویل نمی دن ، چطور ممکنه یکی از منابع درآمدشونو بدن به مردم ؟! همونطور که مخابرات رو دادن بخش خصوصی ، خوررو سازی رو هم می دن !!!!
  • کلیایی ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
    دقیقا مثل بقیه خصوصی سازی ها که انجام شد اینم انجام میشه. خصولتی
  • alia ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
    همانگونه که استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی واگذار شدند
  • رضا. ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
    سلام.....این مثله واگذاری به بخش خصوصی تو کشور ما یک طرح کاملا شکست خورده است.....امیدواریم از راه درستش این امر محقق شود.
  • رضا. ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
    مثل الکتریک رشت به بخش خصوص دادن....حالا دارن جای کارخانه الکتریک رشت برج میسازن.....مثال زدم که یادمان نرفته است....وقتی مسئولی از واگذاری بخش خصوصی حرف میزند کمر ملت میلرزه.....

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =