کد خبر: 212623
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۲

ازجمله ویژگی‌ها و مزیت‌های اوراق گواهی مشارکت خودرو این است که طی دوره، قابلیت بازارگردانی خواهند داشت

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در صنعت خودرو طی دو سال اخیر بدان اهمیت ویژه‌ای داده شده، استفاده از ظرفیت بورس برای تامین مالی خودروسازان است.

در این بین در کنار اوراق مرابحه، خودروسازان از این مورد استفاده کردند و به‌طور مثال ایران‌خودرو در همین چند هفته اخیر توانست از‌طریق این اوراق به تامین مالی ۷۰۰‌میلیارد‌تومانی اقدام کند. اوراق گواهی مشارکت خودرو برای احداث خط‌تولید چه برای خودروسازان دولتی و چه خصوصی، امکانی است که تاکنون خودروسازان از آن استفاده نکرده‌اند.

[caption id="attachment_205194" align="aligncenter" width="700"]بررسی ابهام قرارداد ششم صنعت خودرو و بسته شدن کتاب قراردادهای خودرویی پسابرجامی با 6 خودروساز صنعت خودرو[/caption]

در رابطه با جزئیات این اوراق حامد‌سلطانی‌نژاد مدیر‌عامل بورس کالا در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» با اشاره به اینکه اگر تولیدکنندگان بخواهند برای راه‌اندازی یک خط‌تولید و اجرای پروژه‌ای از بورس کالا تامین مالی انجام دهند، می‌توانند به انتشار گواهی مشارکت خودرو اقدام کنند، گفت: «فرض کنید پروژه تولید خط جدید یک خودرو ۲۰۰میلیارد‌تومان سرمایه نیاز داشته باشد. در این موقعیت مردم می‌توانند اوراق را با قیمتی که تعیین می‌شود، بخرند.»

وی افزود: «در پایان عمر اوراق که یک یا دوساله است و پروژه به بهره‌برداری می‌رسد، دارندگان اوراق می‌توانند آن‌ها را تحویل دهند و سود سرمایه‌گذاری را دریافت کنند یا درصورت کفایت اوراق نسبت‌به قیمت خودرویی که در آن پروژه تولید شده است، خودرو دریافت کنند و این عامل جذابیت این اوراق است.»

مدیر‌عامل بورس کالا با تاکید بر اینکه امکان خرید و فروش این اوراق پیش‌از اتمام پروژه نیز امکان‌پذیر است، اضافه کرد: «با توجه به وجود بازار ثانویه برای این اوراق، مردم می‌توانند نسبت‌‌به خریدوفروش و واگذاری آن به ‌دیگران اقدام کنند. در‌واقع این فرصتی است که افرادی غیر از خودروسازان بتوانند خودرو یا اوراق مبتنی‌بر خودرو را در بازار عرضه کنند.»

بر‌اساس این گزارش، در‌مورد این اوراق می‌توان گفت، به‌عنوان مثال یکی‌از خودروسازان می‌تواند برای تولید و فروش یک بسته «۵۰‌هزار‌دستگاهی‌خودرو‌» اوراق گواهی مشارکت خودرو منتشر کند تا مردم و متقاضیان با خرید این اوراق، در راستای تولید و تامین مالی پروژه مشارکت کنند. همچنین این بسته‌ها باتوجه‌به برنامه تولید سالانه شرکت ها می‌تواند طی سال به‌طور مکرر تعریف و منتشر شود.

درواقع هر ورق از این اوراق، بیانگر سهمی از کل پروژه است که به دارنده آن تعلق دارد. هرچند مبنای این اوراق عقد مشارکت است، ولی سود میان‌دوره ندارد و کل سود سرمایه‌گذاری در زمان خاتمه پروژه محاسبه و به دارندگان اوراق پرداخت و یا درصورت درخواست، خودرو به آن ها تحویل داده می‌شود.

این اوراق ترکیبی از عقود مشارکت، اختیار فروش (برای دارنده اوراق) و اختیار خرید (برای ناشر) است. لذا در این طرح هر یک از طرفین می‌توانند قبل از اتمام پروژه و در زمان اعمال اختیار فروش و اختیار خرید از این حقوق خود استفاده کرده و عایدات حاصل (شامل اصل و سود متعلقه) را دریافت و یا صرف خرید خودرو کنند.

به‌طور کلی پس‌از انتشار اوراق مشارکت خودرو، رخ‌دادن سه حالت ممکن است، یا دارندگان اوراق، در تاریخ اعمال از اختیار فروش خود استفاده می‌کنند یا خودروساز از اختیار خرید خود در زمان اعمال استفاده می‌کند؛ همچنین درصورتی‌که هیچ یک از طرفین از اختیارات خود استفاده نکنند، دارندگان، اوراق را تا زمان تکمیل پروژه نزد خود نگه داشته و برمبنای محاسبات حسابداری سهم خود را از پروژه دریافت می‌کنند.

براساس این گزارش، ازجمله ویژگی‌ها و مزیت‌های اوراق گواهی مشارکت خودرو این است که طی دوره، قابلیت بازارگردانی خواهند داشت.

همچنین برای آن‌دسته از دارندگان اوراق که بخواهند به جای دریافت نقدی عواید آن، خودرو تحویل بگیرند، به‌شرطی که معادل ارزش خودروی مورددرخواست اوراق در اختیار داشته باشند، تخفیف‌هایی به‌عنوان جایزه مشارکت تعلق می‌گیرد که این موضوع نیز ازجمله مزیت‌های این اوراق است.

ازسویی نقدشوندگی بالا، به حداقل رساندن ریسک، شفافیت در تعهدات طرفین، حفظ و تحقق حقوق مشتریان و سرمایه‌گذاران و تامین مالی خودروسازان از مسیری مطمئن، از ویژگی‌های اصلی اوراق گواهی مشارکت خودرو به‌شمار می‌رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =