کد خبر: 212637
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۸

به‌تازگی سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت آمار تکان‌دهنده‌ای را درباره وضعیت تصادف‌های جاده‌ای در ایران اعلام کرد.

وزیر بهداشت با ابزار نگرانی از آمار مرگ ومیر تصادف در ایران گفت ایران ۲ تا ۳ برابر اروپا کشته می‌دهد و از استاندارهای پایین بعضی خودروهای داخلی ایراد گرفته است. به‌گفته یک نماینده مجلس خودروهای تولید داخل باید استاندارد شوند و این امر نیاز به عزم جدی دارد تا موانعی که بر سر راه آن وجود دارند، برطرف شوند.

به گزارش «اخبار خودرو»، درچند سال گذشته آمار حوادث رانندگی که منجر به معلولیت و فوت ایرانی‌ها شده، کاهش چشمگیری نداشته و بارها صدای مسئولان را در آورده است. امسال وزیر بهداشت بارها از آمار بالای مرگ‌و‌میر تصادفات و خودروهای غیراستاندارد انتقاد کرده است.

[caption id="attachment_209594" align="aligncenter" width="700"]خودروسازان خودروسازان[/caption]

به‌تازگی سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت آمار تکان‌دهنده‌ای را درباره وضعیت تصادف‌های جاده‌ای در ایران اعلام کرد.

وی که روز گذشته در سیزدهمین همایش سراسری رؤسا و مدیران پلیس راهنمایی‌و‌رانندگی کشور در ستاد ناجا سخنرانی می‌کرد، گفت: «پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۰، سومین عامل مرگ‌و‌میر انسان‌ها در جهان تصادفات هستند و متاسفیم بگوییم به ازای هر ۱۰هزار خودرو در اروپا ۱۲ تا ۱۳ نفر کشته می‌شوند اما در ایران حدود ۳۷ مورد است.»

وزیر بهداشت با انتقاد از استاندارهای پایین برخی خودروها در کشور گفت: «جاده‌ها بهتر از گذشته شده‌اند اما با استاندارد فاصله دارند، حضور پلیس مشهود است و اورژانس، هلال‌احمر و آتش‌نشانی هم حضور دارند ولی هنوز تا رسیدن به درجه مطلوب فاصله داریم.»

قاضی‌زاده با ابراز رضایت از کاهش ۴۰درصدی کشته‌های مربوط به تصادف در کشور از سال ۸۴ تا امروز افزود: «در حوزه فرهنگ‌سازی می‌توانیم عمل کنیم، بهورزان پایگاه‌های بهداشت سلامت و مراکز عالی سلامت در این خصوص اقدام کنند و می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های کلان تاثیرگذار باشند اما در عمل کاهش فوت، تعداد مرگ و کاهش در معلولیت ازجمله کارهای حوزه ماست.»

وزیر بهداشت با ابراز نگرانی از آمار بالای مرگ جوانان در تصادف‌های جاده‌ای گفت: «۱۹ تا ۲۰ درصد جوانان زیر ۲۰سال به‌خاطر بی‌توجهی، غفلت، ساده‌اندیشی و هیجان جان می‌بازند زیرا نتوانسته‌ایم تربیت و جهت‌دهی صحیح داشته باشیم و این امر به نابودی آنها می‌انجامد.»

چند ماه قبل هم وزیر بهداشت گفته بود «حوادث رانندگی شایع‌ترین علت مرگ سنین زیر ۴۰ سال هستند و اصلاح صنعت خودرو ضروری است.»

وزیر بهداشت بر این باور است که علاوه‌بر نقش رسانه‌ها در فرهنگ رانندگی و اصلاح جاده‌ها، صنعت خودرو هم مشکل دارد و باید اصلاح شود.

کاهش آمار مرگ‌و‌میر با خودروهای استاندارد

عبدالله رضیان، عضو کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به اینکه آمار تصادفات جاده‌ای در چند سال گذشته کاهش یافته است، به «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «نقش خودروهای داخلی غیراستاندارد در آمار کشته‌های تصادفات انکارناپذیر است و متاسفانه خودروهای غیراستاندارد منجر به مرگ بسیاری از افراد می‌شود.

ضمن اینکه اگر استاندارد خودروهای داخلی ارتقا پیدا کند، قیمت خودروها هم افزایش می‌یابد. این امر با قدرت خرید مردم سازگار نیست و باید چاره‌ای برای آن پیدا کرد تا توان خرید مردم افزایش یابد. البته شکی نیست خودروهای تولید داخلی باید استاندارد شوند و اگر موانعی در سر راه آن وجود دارد، برطرف شوند، قطعا این اقدام صورت خواهد گرفت هرچند چنین کاری نیاز به عزم جدی دارد.»

حمید گرمابی، عضو دیگر کمیسیون صنایع و معاون به نقش سه عامل نیروی انسانی، جاده و خودروها در حوادث رانندگی اشاره می‌کند و درباره استاندارد کردن خودروها می‌گوید: «متاسفانه خودروهای ما استانداردهای لازم را ندارند و همین موضوع در آمار مرگ‌و‌میر تصادفات بسیار نقش دارد.

در‌حالی‌که در بیشتر کشورهای دنیا خودروها کاملا استاندارد هستند و ضروری است هرچه زودتر اقدام جدی برای استاندارد کردن خودروهای داخلی انجام شود تا علاوه‌بر افزایش ایمنی، آمار مرگ‌و‌میر تصادفات در کشور ما نیز کاهش یابد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =