کد خبر: 212665
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۵

این که بگوییم یک خلاء ۶۰۰ هزاردستگاه‌ خودرویی با افزایش و اجرایی‌ شدن استانداردها به‌وجود می‌آید، فرضی عملیاتی و کارشناسی نیست

به گزارش «اخبار خودرو»، این روز‌ها بحث افزایش استانداردهای خودرویی و اجرایی‌ شدن آن‌ها بسیار داغ شده است. در این زمینه شاهد اظهارات متفاوت و گاها متناقض مدیران و مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده‌ایم. به‌هر حال گفته می‌شود خودروهایی مانند پراید، تیبا، پژو۴۰۵، سمند و چندین خودروی دیگر توانایی پاس‌کردن این استانداردها را ندارند.

خروج این خودروها از خط‌تولید یعنی کم‌شدن چیزی حدود ۶۰۰هزاردستگاه خودرو از تولید کل صنعت خودروی ایران؛ مساله‌ای که باعث شد انجمن خودروسازان خواستار ایجاد راهی برای جلوگیری از کم‌شدن تیراژ تولید در کشورمان شوند.

[caption id="attachment_209929" align="aligncenter" width="451"]صنعت خودرو صنعت خودرو[/caption]

با این حساب تولید خودرو در ایران با استانداردسازی به چیزی حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰هزاردستگاه خودرو خواهد رسید. یعنی تنها ۶۵۰هزاردستگاه از خودروهای داخلی توانایی پاس‌کردن استانداردهای خودرویی را دارند. البته در این میان خودروسازان با ورود برخی از خودروها در سال‌های اخیر و بالابردن تیراژ تولید آن‌ها، عملا خود را برای این کاهش تولید آماده کرده‌اند.

اما آیا اجرای استانداردهای خودرویی به‌طور واقعی منجربه کاهش تیراژ خودرو در کشور می‌شود یا قیمت خودروها بالا می‌رود؟ آیا برنامه‌ریزی برای تولید خودروهای اقتصادی انجام شده است؟

در همین زمینه محسن‌صالحی‌نیا معاون وزیر صمت درخصوص اینکه آیا با اجرای این استانداردها تولید خودرو ۶۰۰هزاردستگاه کاهش پیدا می‌کند و یک خلاء در این رابطه به‌وجود خواهد آمد یا خیر، به روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید: «به نظر بنده این فرضیه، صحیح نیست.»

معاون صنایع وزارت صمت با بیان اینکه هیچ مشکلی درخصوص اجرای استانداردها وجود ندارد، می‌افزاید: «باید بگویم خودروهای اقتصادی کشورمان قطعا براساس شرایط استاندارد تولید خواهند شد.»

صالحی‌نیا با تاکید بر این نکته که تولید خودرو ادامه خواهد داشت، اظهار می‌کند: «این که بگوییم یک خلاء ۶۰۰هزاردستگاه‌خودرویی با افزایش و اجرایی‌شدن استانداردها به‌وجود می‌آید، فرضی عملیاتی و کارشناسی نیست.»

البته این در شرایطی عنوان می‌شود که با اجرای کامل و صحیح استانداردهای ۸۵گانه بسیاری از خودروهای موجود که البته تیراژ بالایی هم دارند، از رده خارج می‌شوند. یعنی این خودروها قابلیت افزایش استاندارد را ندارند.

به‌نظر می‌رسد وزارت صمت برای رهایی از این فرض غیرکارشناسی، سعی در عقب‌انداختن اجرای استانداردها یا تشویقی و اختیاری‌کردن بسیاری از آن‌ها برای خودروسازان را دارد و همین عاملی خواهد بود تا مشخص شود بسیاری از این خودروها حداقل تا دوسال آینده همچنان تولید خواهند شد.

از طرفی دیگر درصورتی که استانداردها افزایش پیدا کند، قطعا شاهد افزایش قیمت خودروها خواهیم بود و همین مساله باعث شده بسیاری بر تبعات اجرای آن تاکید کنند.

آرش محبی‌نژاد دبیر انجمن قطعه‌سازان در این خصوص می‌گوید: «اعمال استانداردهای جدید خودرویی، بسیار خوب بوده و در کل با آن موافقیم؛ اما این موضوع برخی عوارض جانبی به همراه دارد که باید راهی هم برای آن‌ها اندیشیده شود.»

وی، قدرت خرید پایین مردم را به‌عنوان نخستین عارضه عنوان کرد و گفت: «در سال‌های گذشته، سطح درآمدی جامعه همگام با افزایش هزینه‌ها رشد نداشته است، بر این اساس با اعمال استانداردهای جدید که تولید خودروهای پرتیراژ فعلی را متوقف خواهد کرد، در عمل خودروی با قیمت کمتر از ۵۰میلیون‌تومان در بازار نخواهیم داشت.»

به‌نظر می‌رسد وزارت صنعت، معدن و تجارت باید فکری اساسی برای صنعت خودرو داشته باشد. از طرفی ضروری است استانداردهای جدید اجرایی شوند و از طرف دیگر باید به فکر افزایش قیمت خودروها و مشکلاتی باشیم که می‌تواند گریبان‌گیر خودروسازان و مشتریان باشد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
    تا کی این خودروهای دهه هفتاد باید تولید شود بخدا وقتی عراقی وافغانستانی ها میان ایران یه سری خودروهای قدیمی تو ایران می بینند تعجب می کنند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =