کد خبر: 212691
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۱

بالارفتن قیمت، به مشتری تحمیل می‌شود که اختلاف مصرف‌ کننده و وارد کننده را به‌دنبال داشته و مطمئنا شکایت‌های بسیاری در مراجع مطرح خواهد شد. در این جریان برندها با پرداخت خسارت دیرکرد و هزینه انبارداری مواجهند و این موضوع سود واردکننده را از بین می‌برد

به گزارش اخبار خودرو ، نشست انجمن واردکنندگان خودرو با خبرنگاران، در آستانه سال نو برگزار شد. در این نشست رئیس انجمن واردکنندگان خودرو بیان کرد: «واردکنندگان خودرو هر ۱۵روز با یک بحران روبه‌رو هستند.»

کوروش مرشد سلوک در پاسخ به سوال خبرنگار «دنیای خودرو» درباره مصوبه جدید هیات‌دولت برای تعیین تعرفه ۱۱۵درصدی ترخیص خودروهای بالای ۴۰هزاردلاری که در گمرک مانده‌اند، گفت: «این خودروهای در گمرک‌مانده، پیش‌فروش شده‌اند و مشتری‌ها در انتظار ترخیص کالاها هستند. همه برندها قرارداد دارند و قیمت نهایی شده است. درحال‌حاضر مشتری منتظر ترخیص با قیمت قبلی است اما با افزایش ۴۰درصدی قیمت روبه‌رو می‌شود. بسیاری از برندها اتفاقات پیش‌بینی نشده را در قراردادها لحاظ کرده‌‌اند، درنتیجه پی‌آمدهای بالارفتن قیمت، به مشتری تحمیل می‌شود که اختلاف مصرف‌کننده و واردکننده را به‌دنبال داشته و مطمئنا شکایت‌های بسیاری در مراجع مطرح خواهد شد. در این جریان برندها با پرداخت خسارت دیرکرد و هزینه انبارداری مواجهند و این موضوع سود واردکننده را از بین می‌برد.»

مرشدسلوک در ادامه گفت: «ما به‌عنوان انجمن می‌توانیم این حرکت را مذموم بدانیم و دلایل ایجاد چنین حرکاتی را تشریح کرده و به‌جای تکذیب، درمورد آن صحبت کنیم.»

وی عنوان کرد: «دولت شرایطی را ایجاد می‌کند که باعث ایجاد رانت می‌شود و بعد به‌دنبال گرفتن کسی می‌رود که از رانت استفاده کرده است. درحالی‌که مساله باید به‌صورت ریشه‌ای حل شود. زمانی‌که ما در پروسه انجام ثبت‌سفارش دست داشتیم، تخلفات را اعلام کردیم، اما بعدازآن نقش نظارتی انجمن در این خصوص قطع شد.»

مرشد سلوک با اعلام اینکه سهم واردات خودرو ۷۰هزاردستگاه است، گفت: «این رقم دربرابر یک‌میلیون‌و‌چهارصدهزارتومان سهم تولید، تنها ۵درصد از بازار را در بر می‌گیرد.»

وی بیان کرد: «در سال آینده به‌طور قطع مجلس به موضوع تعرفه‌ها ورود و آن را اصلاح خواهد کرد.»

ورود ۱۹هزارخودرو به‌صورت غیرقانونی

نایب‌رئیس انجمن واردکنندگان خودرو نیز در این نشست با بیان اینکه از دی ماه سال ۹۵ تاکنون ۱۴دستورالعمل بسیار مهم صادر شده است، گفت: «غیرفعال‌شدن گری‌مارکت موجب شد فعالان این حوزه در فرصتی که داشتند، از تمام حق ثبت‌سفارش استفاده کنند و ۴۰درصد بیشترازحد معمول واردات در ۶ماهی که ثبت سفارش اعتبار دارد، خودرو ثبت و وارد کنند که دولت با دیدن این موضوع بابت واردات خودرو نگران شد.»

فرهاد احتشام‌زاد ادامه داد: «همزمان با این موضوع، مواردی مانند توقف ثبت‌سفارش، افزایش استانداردها به ۵۱ و بعد از آن ۸۵مورد، اسقاط خودروهای وارداتی ۸برابر تولیدشده‌ها، حذف مشوق مصرف سوخت، افزایش تعرفه‌ها و... اتفاق افتاد. پس‌از آن ثبت‌سفارش برای هر دوگروه واردکننده رسمی و گری‌مارکت باز شد. یعنی ما به حالت قبل برگشتیم با این تفاوت که درآمد دولت از این طریق افزایش یافت.»

وی عنوان کرد: «تمام این اتفاقات که نتیجه تصمیم‌های غیرسیستمی و ناهماهنگ است، باعث ایجاد شرایطی می‌شود که فعالیت اقتصادی در کشور ما را توجیه‌ناپذیر می‌کند. درواقع پارامتری که مشخص می‌کند کدام کشور برای سرمایه‌گذاری مناسب است، رفتار دولت آن کشور با بخش خصوصی است. بنابراین ما با عدم ثبات، سرمایه‌گذار داخلی را فراری می‌دهیم و سرمایه‌گذار خارجی هم جرات نمی‌کند وارد کشور شود.»

وی ادامه داد: «درنتیجه این تصمیمات غلط، نزدیک به ۱۹هزارخودرو به‌طور غیرقانونی در این مدت وارد کشور شده‌اند. ثبت‌سفارش‌هایی تمدید شده که مجوز نداشته یا خودروهایی ترخیص شده که ثبت سفارش آن‌ها به‌صورت کامل انجام نشده است. ما در انجمن برای رفع این موارد، در این مدت با نهادهای نظارتی همکاری کرده‌ایم و در این راستا ۱۰۰کارت بازرگانی تعلیق شده است.»

رانت، نتیجه فضای نامطمئن اقتصادی

احتشام‌زاد عنوان کرد: «بودجه دولت براساس تعرفه قدیم بسته شده است و دولت با اشراف به این موضوع که بعد از ارائه بودجه چه اقداماتی خواهد کرد، این تصمیم را گرفته است تا شاید بتواند به درآمد مشخص شده خود از محل واردات خودرو دست پیدا کند. سال ۹۷ برای واردکنندگان خودرو سال خوبی به‌نظر نمی‌رسد و ادامه این روند به‌معنای سرکوب تقاضای کیفی واردکننده‌هاست.»

دبیر انجمن نیز در این نشست بیان کرد: «در زمان بسته‌بودن سایت ثبت‌سفارش به واردکنندگان پیشنهادات خلافی داده می‌شد که به‌ازای ۵ تا ۲۰میلیون‌تومان، ثبت سفارش برای آن‌ها انجام شود.»

مهدی دادفر اضافه کرد: «وقتی فضای بی‌اعتمادی اقتصادی ایجاد می‌شود، افراد به رانت رو می‌آورند.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا. ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
    بخدا خیلی به دولت ارفاق کردن گفتن هر پانزده روز یک بحران ایجاد کرده شما باور میکنید ....جواب حتما منفی است...من دائم سری به روزنامه.ها سایت ها میزنم از دیماهه نودوپنج که اعلام شد گری مارکتها ار واردات خودرو کنار گذاشته شدن شروع شد تا تیرماهه نودوشش هر دوساعت یک بحران ایجاد شده به دلایل مختلف اراده کردن بازار تقریبان سالم و ارام خودرو را اشفته کنند...بقول معروف خواستن از اب گل الود ماهی بگیرند....این بازار اشفته ای که خودشون درست کردن عوض ماهی اژدها گرفتن تمام دنیا با این کارهایکه وزارت صنعت با ملت شون بابت واردات خودرو کردن به حال ما گریه میکنند ما که باید سر به بیابون بزاریم بریم غار نشین بشویم....شاید وزارت صنعت از روح بروند دست از سر خودرو بردارند.....چون مسئولین ما تو اسمانها سیر میکنند.... نمی دونند سالی هیجده هزار ادم بیگناه بخاطر خودروهای قرن بوقی به دیار باقی میروند این انسانهای بیگناه قربانی حمایت و پشتیبانی بی حد و بی حصر قوه مجریه از تولیدات ساخت وطن میباشد..ما موندیم...روز قیامت این بزرگوارن جواب این همه ادم بیگناه را چطور میخوان بدهند.....ماکه زور مان به وزارت صنعت نمیرسه فقط شکایت مون را نزد خداوند میبریم.....
  • آموزش راه اندازی کسب و کار اینترنتی ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
    باسلام و خدا قوت به شما مدیریت محترم سایت و همکاران عزیزتان از بابت اینکه محتوای بروز و خیلی خوب و با کیفیت تولید می کنید از شما سپاسگزاریم. برایتان موفقیت روز افزون از پروردگار یکتا آرزومندم!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =