کد خبر: 212891
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۹

تجربه به ما نشان داده است با‌توجه به مزیت‌هایی که در کشور وجود دارد، در این عرصه بهتر می‌توان برای قطعات بازاریابی و صادرات انجام داد. باتوجه به تجارب گذشته این شرکت‌ها را انتخاب کرده‌ایم.

به گزارش « اخبار خودرو »، صادرات محصولات، هدف نهایی هر شرکت تولیدکننده در جهان است. شرکت سایپا به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو در کشور هرسال سهم بالایی از صادرات را به‌خود اختصاص می‌دهد. در این میان بحث صادرات قطعات موضوعی است که بسیار موردتوجه قرار می‌گیرد.

بر‌اساس سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ باید سالانه ۶میلیارددلار قطعه از کشور صادر شود. این درحالی است که راه بسیار طولانی برای دستیابی به این هدف وجود دارد.

در همین راستا گروه خودروسازی سایپا با حضور در نمایشگاه بین‌المللی اتومکانیکا ترکیه به‌دنبال افزایش سهم خود از بخش صادرات قطعه و پیشتازی در این بخش مانند صادرات خودرو است.

در همین زمینه با محسن جوان ، معاون صادرات و امور بین‌الملل گروه خودروسازی سایپا به گفت‌و‌گو پرداختیم. وی از امضای قرارداد با شرکت‌های ترکیه‌ای برای صادرات و تامین قطعات آن‌ها خبر می‌دهد.

[caption id="attachment_212905" align="alignleft" width="314"]محسن جوان ، معاون صادرات و امور بین‌الملل گروه خودروسازی سایپا محسن جوان ، معاون صادرات و امور بین‌الملل گروه خودروسازی سایپا[/caption]

شرکت‌های زیرمجموعه سایپا در نمایشگاه اتومکانیکای ترکیه حضور دارند. در خصوص این نمایشگاه توضیح دهید.

نمایشگاه‌های اتومکانیکا رویدادهای بسیار مهمی در دنیا هستند که به‌صورت فصلی و سالانه توسط کشورهای مختلف برگزار می‌شوند. نمایشگاه اتومکانیکای ترکیه، آلمان و نمایشگاه‌هایی که در کشورهای حوزه خلیج‌فارس برگزار می‌شوند، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

نمایشگاه اتومکانیکای استانبول هم به‌سبب نزدیکی ترکیه با کشور ما مهم است. چراکه به‌صورت تخصصی روی قطعات خودرو،اکسسوری و متعلقات تمرکز دارد.

طبیعتا کشورهای مهمی مانند آلمان، فرانسه، ایتالیا و سایر کشورهای اروپایی و همچنین در منطقه آمریکا هم کشورهای آمریکا و کانادا در این نمایشگاه حضور دارند.

از آسیا هم کشورهای ژاپن، کره و شرکت‌های مطرح در آن حاضر هستند. ترکیه هم که در سال‌های گذشته رشد بسیار خوبی در بحث تولید قطعات داشته، میزبان این نمایشگاه است.

از کشور ما نیز گروه خودروسازی سایپا باتوجه به رویکرد صادراتی که دارد، علاوه‌بر صادرات خودرو به صادرات قطعه و متعلقات خودرو نیز توجه ویژه‌ای داشته است.

در همین راستا گروه خودروسازی سایپا امسال نیز مانند سال‌های‌گذشته در یک غرفه متحدالشکل در این نمایشگاه حضور دارد. شرکت‌های فعال گروه در عرصه صادرات ازجمله شرکت‌های سازه‌گستر، فنرسازی زر، رینگ سایپا، سایپاشیشه و رادیاتور ایران، در غرفه‌ای به وسعت ۱۲۰مترمربع توانمندی‌های شرکت سایپا را به نمایش می‌گذارند.

چه فعالیت‌هایی قرار است در نمایشگاه از سوی شرکت‌های زیرمجموعه سایپا انجام شود؟

در دو روز ابتدایی نمایشگاه با‌توجه به اینکه نمایشگاه‌ در سطح بسیار تخصصی برگزار می‌شود و در این دو روز بازدیدکنندگان تخصصی به نمایشگاه مراجعه می‌کنند، مذاکرات خوبی را با کشورهای روسیه، ترکیه، تونس، مصر در حوزه قطعات خودرو داشتیم.

ما از گذشته با‌توجه به اینکه حضور خوبی در این نمایشگاه داشتیم که منجر به ارتباطات تجاری و تامین قطعه با کشور ترکیه، ایتالیا، اسپانیا و آلمان شدند و قراردادهای مناسبی با این کشورها امضا کردیم که همچنان ادامه دارند و درحال صادرات محصولات ساخت ایران به کشورهای بزرگ چند ملیتی اروپایی هستیم.

آیا در این نمایشگاه مذاکره‌ای برای امضای قرارداد با شرکت‌های ترکیه‌ای و اروپایی انجام شده است؟

مذاکره با شرکت‌های ترکیه‌ای در حوزه تولید رینگ، رادیاتور و بقیه اقلام خودرویی ادامه دارد و امیدواریم تا پایان نمایشگاه این مساله را به یک جمع‌بندی برسانیم تا منجر به یک توافق جدی در حوزه تامین قطعات برای شرکت‌های ترکیه‌ای شود.

در صورت انجام توافق در این بخش، سرمایه‌گذاری انجام خواهد شد یا فقط صادرات از کشور خواهد بود؟

طبیعتا یک بخشی از آن قبلا در کشور سرمایه‌گذاری شده است و پتانسیل تولید قطعات را داریم. بنابراین در آن حوزه شاید نیازی به سرمایه‌گذاری مجدد نباشد. در زمینه‌های جدید که حالت تهاتر یا بای‌بک داشته باشد، طبیعتا نیازمند سرمایه‌گذاری است و در این حالت از سرمایه طرف خارجی و درنهایت انتقال تکنولوژی استفاده می‌شود.

پس باید منتظر یک قرارداد در حوزه تامین قطعه از سوی سایپا باشیم؟

بله، ما در دو، سه دوره گذشته هم که در این نمایشگاه حضور داشته‌ایم، قراردادهایی را منعقد کرده‌ایم. شرکت‌های خوب ما در حوزه ساخت قطعات چدنی و ریخته‌گری و قطعات ریخته‌گری از گذشته قراردادهایی در زمینه تامین قطعه برای شرکت‌های ترکیه‌ای داشته‌اند و همچنان این قراردادها را ادامه می‌دهند.

چگونه این شرکت‌ها از سوی سایپا برای حضور در این نمایشگاه انتخاب شدند؟

در این زمینه بحث مزیت نسبی در صادرات قطعات پیش می‌آید و طبیعتا رویکرد ما این است با‌توجه به پتانسیلی که بین قطعه‌سازان ما وجود دارد، شرکت‌هایی را که تولیداتشان از مزیت نسبی بین رقبا در دنیا برخوردار هستند، انتخاب کرده‌ایم. این شرکت‌ها با مجموع قطعات تولیدی خود و با تکنولوژی روز در این نمایشگاه حضور دارند.

تجربه به ما نشان داده است با‌توجه به مزیت‌هایی که در کشور وجود دارد، در این عرصه بهتر می‌توان برای قطعات بازاریابی و صادرات انجام داد. باتوجه به تجارب گذشته این شرکت‌ها را انتخاب کرده‌ایم.

البته محدود به این شرکت‌های نخواهیم بود و تجربیات امسال به ما کمک می‌کند تا بدانیم در سال آینده با چه رویکرد و با چه قطعاتی در نمایشگاه شرکت کرده و در بحث صادرات محصولاتمان توسعه ایجاد کنیم.

حضور در این نمایشگاه و نمایشگاه‌های این چنینی چه کمکی به صنعت خودرو و قطعه کشور می‌کند؟ اصولا باید چه هدفی در‌خصوص حضور در این نمایشگاه‌ها داشته باشیم؟

ما در این نمایشگاه با رویکرد صادرات محصولاتمان شرکت کرده‌ایم. طبیعی است همه بزرگان دنیا و کسانی که صاحب تکنولوژی هستند، در این نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند و به‌نظر می‌رسد محک خوبی برای خودروسازان و قطعه‌سازان داخلی است تا خود را با وضعیت روز دنیا بسنجند.

قطعا سگمنتی وجود دارد که ما هم در آن عرض‌اندام کرده و محصولات‌مان را صادر کنیم. هدف دیگر از حضور در این نمایشگاه، الگوبرداری است که در این نمایشگاه اتفاق می‌افتد و متخصصانی که از ایران در آنجا حضور دارند، با تکنولوژی‌های روز دنیا و شرکت‌های برتر دنیا آشنا می‌شوند.

همین مساله قطعا منجر به شکل‌گیری روابطی می‌شود که ما را به سمت جلو هدایت می‌کند و می‌توانیم عرصه قطعه‌سازی‌مان را توسعه بدهیم.

رویکرد سایپا در بحث صادرات چه تغییری کرده است و چه تغییراتی خواهد داشت؟ یعنی ما کجا بوده‌ایم و به کجا خواهیم رسید؟

خوشبختانه گروه خودروسازی سایپا از دیرباز همواره نگاه ویژه‌ای به بحث صادرات در کنار طراحی و تولید محصول داشته است. با حضور مدیریت جدید و نگاهی که مهندس‌جهرودی به حوزه صادرات دارد، به‌دنبال توسعه وضعیت صادرات به لحاظ میزان و ارزش صادرات هستیم.

همچنین رویکردی در مدیریت ارشد سایپا وجود دارد، این است که همزمان با افزایش صادرات خودرو بتوانیم در عرصه صادرات قطعاتی که پتانسیل بالایی برای صادرات داشته و مزیت نسبی در این امر دارند نیز اقدام کنیم.

از این راه می‌توانیم سودآوری و ارزآوری مناسبی برای گروه خودروسازی سایپا کسب کنیم. نمایشگاه اتومکانیکای ترکیه که اولین نمایشگاه سال ۹۷ است و گروه خودروسازی سایپا در آن حضور دارد، به خوبی این رویکرد را نشان می‌دهد سایپا علاوه‌بر صادرات خودرو که در دو دهه اخیر همواره پیشتاز آن بوده و همیشه بیشترین سهم صادرات خودروی کشور را در اختیار داشته‌ایم، در بحث صادرات هم می‌خواهیم پیشتاز باشیم.

کشوری مانند ترکیه دارای صنایع قطعه‌سازی قدرتمند است و بخش بزرگی از صادرات این کشور به صادرات قطعه اختصاص دارد. فکر می‌کنید تمرکز روی شرکت‌های قطعه‌ساز چگونه می‌تواند به صادرات منجر شود؟

مقام معظم رهبری در سخنرانی ابتدای سال۹۷ به این موضوع مهم اشاره فرمودند که ما باید بر توان داخلی تکیه کنیم و بتوانیم با توسعه مهارت‌ها و تکنولوژی‌هایمان کالای داخلی را ارج بنهیم و آن را توسعه دهیم به‌گونه‌ای که بتوانیم از پتانسیل کشورهای اطرافمان که جمعیتی بیش از ۴۰۰میلیون نفر را شامل می‌شود، استفاده کرده و بخشی از توانمندی‌هایمان را به این کشورها صادر کنیم.

در حقیقت شرکت‌های ما باید چند نکته را سرلوحه خود قراردهند. یکی اینکه بحث بهره‌وری و قیمت تمام‌شده بسیار اهمیت دارد. در بحث رقابت باید تلاش کنیم تا قیمت تمام‌شده را به شدت کاهش دهیم. ضمن اینکه دستیابی به تکنولوژی‌های جدید می‌تواند در رسیدن به این مهم به ما کمک کند.

شرکت‌های ما در ارتباطی‌ که با شرکت‌های دنیا برقرار می‌کنند، می‌توانند به تکنولوژی‌های روز دنیا نیز دسترسی داشته باشند. ما باید در یک ارتباط بین‌المللی دوسویه بتوانیم بخشی از زنجیره تامین دنیا شویم. وصل شدن به این شبکه بین‌المللی می‌تواند به ما در جهت توسعه صادرات کمک کند.

ضمن اینکه برای توسعه صادرات آیین‌نامه و قوانین حمایتی بسیاری وجود دارد و نهادها و ارگان‌های حکومتی باید در جهت اجرای آن تلاش بیشتری انجام دهند. ما مشکل آیین‌نامه نداریم بلکه با مشکل اجرای این قوانین حمایتی مواجه هستیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

آخرین اخبار