کد خبر: 212937
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۳

افزایش قیمت دلار و رکوردزنی آن در چند ماه گذشته، بازار تایر را در شوک بزرگی فرو برده که خروج از آن برای هر دو گروه یعنی تولیدکنندگان و واردکنندگان کمی سخت به‌نظر می‌رسد.

به گزارش « اخبار خودرو »، بازاری که هر دو بخش تولیدات داخلی و وارداتی آن به قیمت ارز وابسته است و در شرایط فعلی قیمت دلار تولیدکنندگان و واردکنندگان تایر در ایران درگیر شوک بزرگی هستند و آینده فروش تایر و قیمت‌گذاری برای این محصول را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

از نشانه‌های این شوک بزرگ، سکوت تولیدکنندگان و واردکنندگان در برابر افزایش قیمت‌ها توسط خرده‌فروشان و اعلام نکردن قیمت فروش محصولات در سال جدید است. اگرچه در نهایت هنوز شوک قیمتی دلار بر خریدهای مردم تاثیر چندانی نگذاشته است.

[caption id="attachment_210491" align="aligncenter" width="700"]تایر تایر[/caption]

افزایش نرخ ارز و تاثیر آن بر قیمت تمام‌شده مواد اولیه تایر هنوز تاثیری بر قیمت تایرهای تولید داخل نداشته و واردکنندگان نیز تاکنون قیمت جدید برای محصولاتی که پیش‌از این وارد کشور شده، اعلام نکرده‌اند.

این بلاتکلیفی نشان از انتظار بازار برای به ثبات رسیدن قیمت ارز دارد. ارزی که درنهایت قیمت تمام‌شده تایر تولید داخل و محصولات وارداتی را تعیین خواهد کرد.

تایرسازان داخلی که از این پس باید مواد اولیه خود را با دلار ۵هزار‌تومانی به کشور وارد کنند، هنوز تصمیمی برای افزایش قیمت نگرفته‌اند اما برخی تحرکات بازار ازجمله تصمیم بزرگ‌ترین تایر‌ساز کشور یعنی گروه صنعتی بارز برای کاهش سود عمده‌فروشان در فروش‌های اخیر خود، نشان از عزم این گروه در بالا بردن قیمت‌ها در هفته‌های آتی دارد.

در بین تولیدکنندگان داخلی تنها گروه صنعتی بارز در آخرین روزهای کاری سال گذشته با کم کردن از میزان تخفیف اعمال‌شده برای عمده‌فروشان تایر به‌نوعی حاشیه سود خود را بالا برد اما افزایشی برای قیمت محصولات خود در نظر نگرفت.

چنین برخوردی از سوی بزرگ‌ترین تولیدکننده تایر در ایران نشان از عزم تولیدکنندگان برای افزایش قیمت‌ها دارد. کم‌کردن تخفیف فروش به عمده‌فروشان، شاید به این دلیل باشد که تولیدکنندگان داخلی برای افزایش قیمت‌ها نیاز به تایید سازمان حمایت مصرف‌کنندگان دارند و تا پیش‌از این تنها راه برای جبران هزینه‌های ناشی از افزایش نرخ ارز، کاهش تخفیفی بوده که از سال ۹۳در هر فاکتور به عمده‌فروشان تایر داده است .

حتی شنیده‌ها از بازار تایرهای وارداتی حکایت از تمرکز برخی واردکنندگان بزرگ تایر بر خرید‌و‌فروش محصولات تولید داخل دارد. تا جا‌یی‌که برخی واردکنندگان اصلی، سال گذشته به‌جای ثبت‌سفارش محصولات خارجی و واردات تایر، اقدام به خرید تایرهای تولید داخل کرده‌اند و تمرکز خود را بر فروش این محصولات گذاشته‌اند.

در‌چنین شرایطی که دولت و مجموعه سیستم اقتصادی، حمایت از تولید داخلی را در دستور کار دارند، به‌نظر می‌رسد امسال از گستردگی برندهای بی‌نام‌و‌نشان خارجی و چینی در بازار تایر کاسته شود و محصولات داخلی بیش‌از گذشته توسط فعالان این صنف مورد‌توجه قرار گیرند.

در شرایطی که دلار به بالاترین میزان ارزش خود در سال های اخیر رسیده و حمایت از تولید داخلی نیز در دستور کار قرار گرفته است، به‌نظر می‌رسد کار برای واردکنندگان کمی سخت‌تر از گذشته خواهد بود و افزایش قیمت محصولات وارداتی پیش‌از افزایش قیمت تولیدات داخل، بیشتر به حرکت بر لبه تیغ می‌ماند و آینده برندهای خارجی به‌ویژه تایرهای کمتر شناخته‌شده را با ابهام مواجه خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =