کد خبر: 213071
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۴

براساس شنیده‌ها از بازار بسیاری از تجار واردکننده،تمایلی به تمرکز روی برندهای متعددی که پیش‌از این اقدام به واردات آنها می‌کردند، ندارند.

به گزارش « اخبار خودرو » ، افزایش نرخ ارز، بالا رفتن ۸درصدی تعرفه واردات و برداشته شدن ضمانتنامه‌های بانکی برای واردات کالاهایی با تعرفه گمرکی بالاتر از ۲۶درصد همگی دست‌به‌‌دست هم داده‌اند تا از رونق واردات پرسود تایرهای خارجی به کشور کاسته شود. عواملی که باعث شده‌اند واردکنندگان این کالای پرمصرف تمایل چندانی به سرمایه‌گذاری روی تایر در سال جاری نداشته باشند و به مرور از تعداد برندهای خارجی تایر در بازار ایران کاسته شود.

[caption id="attachment_201175" align="aligncenter" width="800"]لاستیک خودرو لاستیک خودرو[/caption]

واردکنندگان تایر اگرچه سال گذشته با افزایش ۷درصدی قیمت‌ها از سوی تامین‌کنندگان خارجی خود مواجه شده و با احتساب ۳۰درصد کاهش ارزش ریال نسبت‌به دلار با هزینه ۳۷درصدی روبه‌رو شدند ولی فقط با حدود ۸درصد افزایش قیمت سعی در حفظ بازار خود داشتند.

اما وقتی افزایش نرخ ارز و افزایش ۸درصدی تعرفه واردات که در‌نهایت باعث بالا رفتن ۱۳درصدی هزینه‌های واردات می‌شود، در کنار دیگر مشکلات واردات قرار می‌گیرند قابلیت رقابت‌پذیری از برندهای خارجی به‌ویژه برندهای کمتر شناخته‌شده و چینی گرفته می‌شود. هرچند در شرایط فعلی برخی تجار اقدام به افزایش ۱۰درصد قیمت‌ها برای جبران اندکی از ضررهای خود کرده‌اند اما رقابت برای برندهای نه‌چندان مطرح تایر بسیار سخت شده است.

فعالان این صنعت به‌خوبی می‌دانند تفاوت قیمت تایرهای درجه‌یک اروپایی و ژاپنی با دیگر تایرهای وارداتی به‌ کشور بین ۵تا ۷درصد است و هنگامی‌که این رقم با نرخ فعلی دلار به‌ ریال تبدیل شود، دیگر کسی حاضر به خرید تایر چینی آن‌هم اندکی ارزان‌تر از برندهای مشهور مانند میشلن یا بسیار گران‌تر از تایرهای باکیفیت ایرانی نیست. در این شرایط به‌نظر می‌رسد تکلیف واردات تایر بسیار زودتر از آنچه بازار برای آن تعیین کرده بود، روشن شده است.

براساس شنیده‌ها از بازار بسیاری از تجار واردکننده،تمایلی به تمرکز روی برندهای متعددی که پیش‌از این اقدام به واردات آنها می‌کردند، ندارند.

از سوی دیگر با تمرکز شرکت‌های بزرگ تولیدکننده داخلی مانند بارز، کویرتایر و یزدتایر برای تولید تایرهای باکیفیت SUV در کشور، تعادل بازار در تمام گروه‌ها به دست تولیدکنندگان خواهد افتاد و در سال حمایت از تولید داخلی، مصرف‌کننده نهایی با مقایسه قیمت‌ها در سایزهای پرفروش و حتی SUVتمایلی به خرید از بازار وارداتی‌ها نخواهد داشت.

اگرچه عدم هماهنگی انجمن وارد‌کنندگان تایر با تولید‌کنندگانی که بخش عمده‌ای از بازار را در اختیار دارند، قابل پیش‌بینی بود اما اتفاقات اخیر این روند را سرعت بخشیده و به‌زودی باید شاهد محدود شدن واردات تایر در کشور و تمرکز واردکنندگان بزرگ بر فروش محصولات ایرانی باشیم.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    به زور دارند کالاهای به دردنخور را به ملت بدبخت که با زور درامدی کسب میکنند, غالب میکنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =