کد خبر: 213105
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۹

با واردات قطعه، ارز از کشور خارج می‌شود و حاصل آن خودرویی است که انتقاداتی به کیفیت آن وارد است. اگر حاصل کار، محصولی قابل‌اتکا و ایمن بود، این واردات توجیه پیدا می‌کرد اما می‌بینیم که مردم به دلیل نبود گزینه جایگزین، به آن خودروها رو می‌آورند

به گزارش « اخبار خودرو » ، واردات خودرو در سال ۹۶ در حالی نشان‌دهنده کاهش است که کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند این رقم در سال ۹۷ باز هم کمتر شود. بسته‌بودن سایت ثبت‌سفارش و سایر اتفاقاتی که در حوزه واردات خودرو افتاد، نظیر بالارفتن تعرفه‌ها و محدودیت در ورود بعضی خودروها، باعث شد رقم واردات خودرو کم شود، به‌طوری که طبق آمار اعلامی گمرک در ۱۲ ماه سال ۹۶، واردات خودرو رقمی معادل ۷۰هزارو۷۵دستگاه خودرو به ارزش یک‌میلیاردو۸۳۸میلیون‌و۸۵۱‌هزاردلار بوده است که در مقایسه با سال ۹۵ از نظر تعداد، ۶۶/ ۸درصد و از حیث ارزش۴۴ / ۸درصد کاهش را نشان می‌دهد.

[caption id="attachment_213108" align="aligncenter" width="700"]صنعت خودرو صنعت خودرو[/caption]

در عین حال مطابق با آنچه گمرک عنوان کرده است، در میان کالاهای عمده وارداتی سال گذشته، پنج‌عنوان به قطعات خودرو و قطعات منفصله اختصاص دارد. این قطعات وارداتی شامل، قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری بنزینی با حجم سیلندر ۲۰۰۰سی‌سی با ساخت داخل ۱۴درصد تا کمتر از ۳۰درصد به استثنای لاستیک به ارزش یک‌میلیاردو۸۰۱میلیون‌دلار، وسایل نقلیه موتوری با حجم سیلندر ۱۵۰۰سی‌سی تا ۲۰۰۰ سی‌سی به جز آمبولانس و هیبریدها به ارزش ۸۰۹میلیون‌دلار، قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری بنزینی با حجم سیلندر ۲۰۰۰سی‌سی با ساخت داخل ۵۰درصد و بیشتر به استثنای لاستیک، به ارزش ۶۷۶‌میلیون‌دلار است. ارزش دلاری قطعات وارد شده، یک‌‌میلیاردو‌۸۰۰‌میلیون‌دلار اعلام شده است.

سیاست‌ها و اتفاقات سال گذشته در زمینه واردات خودرو، باعث شد واردات این کالا رقم کمتری را نشان دهد. از سوی دیگر در حالی که درباره حمایت از تولید داخل صحبت‌هایی مطرح می‌شود، رتبه اول واردات، مربوط به قطعات منفصله است که درباره آن می‌توان گفت سیاست‌های اعمال‌شده به‌گونه‌ای نتیجه نداده است که تولید داخل تقویت شود. یعنی در عین اینکه واردات خودروی ساخته‌شده موانعی را تجربه می‌کند، تولید داخل تقویت نمی‌شود.

کوروش مرشدسلوک، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو درباره رتبه اول واردات قطعه به «دنیای خودرو» گفت: «با واردات قطعه، ارز از کشور خارج می‌شود و حاصل آن خودرویی است که انتقاداتی به کیفیت آن وارد است. اگر حاصل کار، محصولی قابل‌اتکا و ایمن بود، این واردات توجیه پیدا می‌کرد اما می‌بینیم که مردم به دلیل نبود گزینه جایگزین، به آن خودروها رو می‌آورند.»

داخلی‌سازی ما وابسته به خارج است

یک کارشناس صنعت خودرو در این باره به «دنیای خودرو» گفت: «آمار مربوط به قطعات منفصله برای تولیدخودرو، نشان می‌دهد که خودروسازی ما بیشتر وابسته به خارج است و خودروهایی که در کشور ساخته می‌شوند، داخلی‌سازی کمی دارند.»

امرالله امینی کم‌شدن واردات خودرو را مربوط به بسته‌بودن سایت ثبت سفارش در ماه‌های متمادی در سال ۹۶ عنوان کرد.

یک کارشناس خودرو هم در این باره به «دنیای خودرو» گفت: «آیا حمایت از تولید داخل فقط باید معطوف به مونتاژ قطعات باشد؟ درحالی که انتقادات زیادی به کیفیت خودروهای تولیدی و مونتاژشده در کشور مطرح می‌شود، آیا نباید در راستای تقویت قطعه‌سازان گام برداشت و رقمی را که صرف واردات قطعه می‌شود برای تقویت و بالابردن رتبه قطعه‌سازی داخل صرف کرد؟»

وی ادامه داد: «حمایت از کالای ایرانی در حوزه خودرو باید شکل صحیح خود را پیدا کند، اما متاسفانه درحال‌حاضر تنها به صورت انحصاری کردن بازار و در برابر آن واردات بالای قطعه و کاهش واردات خودروی با کیفیت درآمده است.»

تعرفه پایین بر بالابودن واردات قطعه موثر است

در حالی که تعرفه خودروهای وارداتی افزایش داشته است و از آن به‌عنوان یکی از علت‌های کاهش واردات خودرو نام برده می‌شود، تعرفه قطعات زیاد نشده است.

یک فعال قطعه‌سازی در این باره به خبرنگار «دنیای خودرو» گفت: «خودرویی که می‌خواهد در داخل تولید شود، باید حداقل مقداری داخلی‌سازی داشته باشد اما حداقلی که در نظر گرفته‌اند، رقم زیادی را دربر نمی‌گیرد.»

بهرام شهریاری اظهار کرد: «عدم افزایش تعرفه واردات قطعه به ضرر قطعه‌ساز و به سود خودروسازان است. چراکه قطعه مشابه ساخت قطعه‌سازان داخلی با تعرفه پایین‌تر وارد می‌شود و درواقع دست قطعه‌سازان داخلی خالی می‌شود، درحالی که در این شرایط برای خودروسازان بهتر است که قطعه را وارد و نیاز خود را برطرف کنند و بنابراین آن‌ها را به سمت واردات بیشتر سوق می‌دهد.»

وی ادامه داد: «اگر بخواهند از تولید حمایت کنند، تعرفه قطعات باید افزایش پیدا کند. در غیر این صورت سود خودروسازان در این خواهد بود که قطعات را وارد کنند. درحال‌حاضر خودروسازان داخلی در حال مونتاژ خودروهای چینی هستند و با این تعرفه، واردات قطعه از کشور دیگر به سود آن‌ها خواهد بود.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =