کد خبر: 213110
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۷

در چند هفته گذشته حسن روحانی، رئیس‌جمهوری برای افتتاح کارخانه تولید مشترک خودرو به آذربایجان سفر کرد و در این سفر همراه با همتای آذری خود، کارخانه ایران‌خودرو در این کشور حاشیه دریای‌خزر را افتتاح کردند.

به گزارش « اخبار خودرو » ، کارشناسان اذعان دارند افتتاح این کارخانه می‌تواند زمینه بسیار مناسبی برای افزایش توان صادراتی خودروسازی کشور باشد. در همین زمینه محمدحسین برخوردار، عضو اتاق‌بازرگانی ایران در گفت‌وگو با «دنیای‌خودرو» به بررسی اثرات این امر در وضعیت صادرات خودروی کشور و اینکه تاسیس این کارخانه تولید مشترک به خلق ارزش افزوده در چه حوزه‌هایی در خودروسازی خواهد انجامید، پرداخته است.

همچنین محمد‌لاهوتی در گفت‌وگو با «دنیای‌خودرو» به بررسی پیش‌شرط‌ها و الزاماتی اشاره کرده است که رعایت آن‌ها می‌تواند صادرات خودرو را به صورت پایدار رقم بزند.

[caption id="attachment_207032" align="aligncenter" width="1170"]دنا پلاس توربو دنا پلاس توربو[/caption]

محمدحسین برخوردار ، عضو اتاق تهران :

با احداث کارخانه ایران‌خودرو در آذربایجان زمینه انتقال تکنولوژی ایرانی فراهم می‌شود

چندی پیش کارخانه تولید مشترک خودرو بین ایران و آذربایجان توسط روسای‌جمهور دو کشور افتتاح شد. در واقع یکی از نیازهای مبرم صنعت خودروی ایران امر صادرات و ایجاد بازار مستمر در کشورهای هدف است. حال احداث کارخانه برای حضور در بازارهای هدف را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

خودرو یکی از مهم‌ترین صنایعی است که در جهان ارزش افزوده بالایی تولید می‌کند، در‌حالی‌که این صنعت در کشور ما نیز یکی از صنایع پیشرو و موردحمایت دولت محسوب می‌شود اما نکته‌ای که وجود دارد، اینکه صنعت خودرو در سال‌های اخیر با فراز‌و‌فرودهایی مواجه بوده و این امر کار را برای صادرات با مشکل روبه‌رو می‌کند اما باتوجه به رویکردی که در مورد احداث کارخانه در کشورهای هدف به‌خصوص کشورهای همسایه وجود دارد، می‌تواند برای صادرات خودرو بسیار مهم تلقی شود.

این امر چه مزایایی برای خودروسازان کشور می تواند به‌دنبال داشته باشد؟

با توجه به اینکه کشور میزبان در این مورد سرمایه‌گذاری می‌کند و خودروسازان داخلی ما اقدام به انتقال دانش و تکنولوژی می‌کنند، این امر برای صنعت خودروی کشور بسیار اهمیت خواهد داشت.

از سویی باتوجه به اینکه آذربایجان سرمایه‌گذاری خوبی در احداث این کارخانه انجام داده است، از این کارخانه می‌توان هم برای تامین بازار داخلی آذربایجان و هم برای صادرات در حوزه کشورهای سی‌آی‌اس استفاده کرد.

این اقدام در چه حوزه‌هایی برای صنعت خودروی کشور می‌تواند ارزش افزوده ایجاد کند؟

نخستین مورد در زمینه تولید محصول به صورت مشترک با تکنولوژی ایران و با برند ایران‌خودرو است که به ازای تولید هر خودرو، آبی‌پوشان جاده‌مخصوص سود خود را برداشت می‌کنند.

دومین زمینه، بحث تامین قطعات است که این بازار نیز بستر بسیار مناسبی برای قطعه‌سازان ایرانی نیز فراهم می‌کند تا آن‌ها نیز در زمینه صادرات فعال شوند.

سومین مورد مربوط به بحث‌های خدمات پس‌از فروش می‌شود که امروزه این امر در صنعت خودروی جهان برای خودروسازان سودآور است که این مورد نیز در مورد خودروسازی ما مصداق پیدا می‌کند.

چهارمین موضوع در این رابطه بحث صادرات خودروهای تولیدشده در آذربایجان برای سایر کشورهای منطقه است که این امر بسیار مهم خواهد بود.

برخی کارشناسان معتقدند زمانی‌که که بتوان خودرویی تولید کرد که قابلیت صادرات داشته باشد، آن وقت می‌توان گفت صنعت خودروی کشور در مسیر رشد و توسعه قرار گرفته است. ارزیابی شما از این امر چیست؟

این سخن، بسیار درست است چراکه در وهله نخست محصول صادراتی باید از کیفیت بسیار بالا و قابل‌قبولی برخوردار باشد تا بتواند در بازار هدف با رقبای دیگر عرضه‌اندام کند.

دومین مورد قیمت رقابتی است که به‌تبع این موضوع کاهش هزینه‌های تولید محصول و همچنین تولید منطقی، مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی را به‌دنبال خواهد داشت.

پس می‌توان گفت تولید محصول صادراتی که قابلیت رقابت در بازارهای هدف را از هر نطر داشته باشد، در صنعت خودروی کشوراز اهمیت بسزایی برخوردار خواهد بود.

ایران‌خودرو به غیر از پروژه‌ای که در آذربایجان اجرایی کرد، درصدد ایجاد سایت تولیدی در عمان است. آیا این اقدام می‌تواند زمینه مناسبی برای خودروسازی کشور فراهم کند؟

بله، اگر روند سایت‌های تولید مشترک در کشورهای همسایه ادامه پیدا کند، می‌تواند بسیار ثمربخش باشد و توان صادراتی صنعت خودروی کشور را نیز افزایش دهد. باتوجه به اینکه عمان در بین کشورهای حاشیه خلیج فارس دارای بهترین روابط سیاسی با کشور ماست، این اقدامات اقتصادی می‌تواند به تحکیم روابط بین دو کشور کمک شایانی کند. از سوی دیگر این همکاری خودرویی می‌تواند سطح مبادلات تجاری بین ایران و عمان را به‌شکل قابل‌توجهی افزایش دهد.

محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران :

محصول صادراتی هزینه تمام شده تولید خودرو را کاهش می‌دهد

خودرو به‌عنوان یکی از استراتژیک‌ترین محصولات صادراتی در کشورهای مختلف محسوب می‌شود. خودروسازان برای موفقیت در امر صادرات خودرو باید چه الزاماتی را در دستور کار خود قرار دهند؟

در این زمینه خودروسازان باید رعایت نکاتی را مدنظر خود قرار دهند. اولین نکته اینکه خودروسازان به سمت تولید خودرو های رقابتی بروند، تولید خودروی رقابتی بدین معناست که محصول تولیدی باید قابلیت رقابت در بازارهای صادراتی را چه از نظر قیمت، چه از نظر کیفیت و چه از نظر تنوع محصول داشته باشد. این سه مولفه ای که نام‌برده شد، باید رعایت شوند تا بتوان به صادرات پایدار خودرو دست یافت.

برای اینکه قیمت خودرو رقابتی شود، خودروسازان باید چه اقداماتی انجام دهند؟

بهای تمام‌شده تولید خودرو از سوی تولیدکنندگان باید کاهش یابد، بدین معنی‌که هزینه‌های سربار تولید از میان برداشته شوند. از سوی دیگر با افزایش بهره‌وری نیز می‌توان هزینه‌های تولید را کاهش داد. همچنین نوسازی خطوط، تجهیزات تولید و آموزش مداوم نیروی انسانی از سوی خودروسازان در این زمینه می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

قراردادهای خودرویی که در پسابرجام خودروسازان به امضا رساندند، چه نقشی در این زمینه ایفا می‌کنند؟

اگر قراردادهایی که بسته شد‌ه‌اند، بتوانند زمینه انتقال دانش و تکنولوژی روز خودروسازی را به کشور فراهم کنند، به‌طور قطع بسیار مفید هستند و به‌این‌ترتیب می‌توان خودروهایی با تکنولوژی روز را تولید و صادر کرد.

همچنین ذکر این نکته ضروری است در قراردادهایی که امضا شدند، شرط صادرات ۳۰درصدی خودروها گنجانده شده و این موضوع کمک شایانی به افزایش توان صادراتی صنعت خودروی کشور خواهد کرد.

در واقع این شرط می‌تواند کیفیت و تنوع محصول را تضمین کند و از سوی دیگر با انتقال دانش و تکنولوژی می‌توان صادرات خودرو را محقق کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =