کد خبر: 213112
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۶

به‌تازگی وزارت بهداشت دستورالعملی صادر کرده که براساس آن درمان رایگان مصدومان ترافیکی مشروط به ارائه بیمه‌نامه شده است.

به‌گفته یک کارشناس بیمه این دستورالعمل با قانون بیمه شخص‌ثالث در تضاد است و بر‌اساس قانون، بیمارستان‏ها موظف به درمان رایگان مصدومان ترافیکی هستند.

به گزارش « اخبار خودرو » ، براساس آخرین دستورالعمل وزارت بهداشت، درمان رایگان مصدومان ترافیکی مشروط شده است و بدون ارائه بیمه‌نامه، هزینه‌‏های درمان آزاد محاسبه می‌شوند.

به‌گفته رضایی، رئیس اداره بودجه معاونت‌درمان وزارت‌بهداشت ارائه بیمه ‏نامه شخص‌ثالث از سوی مقصر تصادف برای دریافت رایگان خدمات مربوط به درمان مصدومان تصادفی لازم است و در‌صورت عدم ارائه بیمه ‏نامه این خدمات آزاد محاسبه می‌شوند.

[caption id="attachment_213113" align="aligncenter" width="700"]مصدومان ترافیکی مصدومان ترافیکی[/caption]

وی درباره ضرورت اجرای این دستورالعمل توضیح داد: «ما با حجم زیادی از موتورسواران و خودروهایی در سطح کشور روبه‌رو هستیم که به‌هیچ عنوان خود را بیمه نمی‏کنند. در‌حالی‌که این افراد و به‌ویژه موتورسواران بسیار پرخطر هستند.»

برهمین اساس بیمارستان‏ها موظف هستند یک کپی از بیمه‏نامه را از بیماران تصادفی دریافت کرده و دیگران بعد از دریافت خدمت و در زمان ترخیص، کپی بیمه ‏نامه را باید ارائه کنند.

به‌گفته رضایی «این اقدام نوعی زمینه ‏سازی است، برای اینکه اگر بیمه‌ایران و سایر بیمه ‏های تجاری پول‏مان را ندادند، مطابق بیمه ‏نامه صورتحساب‏ها را به مردم بدهیم تا از آنها پول‏شان را دریافت کنند.»

صندوق مستقل تامین خسارت‌بدنی بیمه‌ها

در این‌باره علیرضا حسینی، کارشناس صنعت بیمه به روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «دستورالعمل جدید وزارت بهداشت کاملا با قانون بیمه شخص‌ثالث در تضاد بوده و وزارت بهداشت موظف به ارائه خدمات رایگان به مصدومان ترافیکی است. البته وزارت بهداشت می‌تواند از شرکت‌های بیمه برای عدم پرداخت مطالبات شاکی باشد اما نباید به مصدومان ترافیکی فشار بیاورد و برای آنها شرط‌و‌شروط بگذارد.»

این کارشناس بیمه در ادامه توضیح داد: «برای لغو این دستورالعمل می‌توان از طریق دیوان عدالت اداری درخواست ابطال آن را کرد، زیرا اجرای این دستوالعمل به ضرر مصدومان ترافیکی است و مشکلات زیادی به‌وجود می‌آورد.»

حسینی در ادامه درباره صندوق تامین خسارت بدنی برای مصدومان ترافیکی توضیح داد: «صندوق مستقلی تحت‌عنوان «صندوق تامین خسارت‌بدنی» توسط دولت برای جبران خسارت مصدومان ترافیکی وجود دارد. این موضوع در ماده۲۱ بیمه شخص‌ثالث هم توضیح داده شده است و براساس آن خسارت‏های بدنی وارد به اشخاص ثالث به‌علت فقدان یا انقضای بیمه‏نامه، بطلان قرارداد بیمه و شناخته‏نشدن وسیله‌نقلیه مسبب حادثه، توسط صندوق خسارت به مصدومان ترافیکی پرداخت می‌شود.»

براساس آیین‏نامه اجرایی ماده ۹۲ قانون برنامه چهارم توسعه، وزارت بهداشت مکلف شده است نسبت‌به درمان فوری و بدون قیدو‌شرط مصدومان سوانح و حوادث رانندگی در خدمات بهداشتی و درمانی اقدام کند.

همچنین در این ماده اعلام شده است به‌منظور تامین منابع لازم برای ارائه خدمات فوق، ۱۰درصد حق‌بیمه شخص‌ثالث، سرنشین و مازاد توسط شرکت‏های بیمه تجاری وصول و به‌حساب درآمدهای اختصاصی وزارت بهداشت نزد خزانه ‏داری کل واریز و هزینه‏ های درمان کلیه مصدومان ترافیکی، جاده ‏ای و رانندگی از محل وجوه واریزشده به این حساب و سایر منابع موجود، پرداخت شود. توزیع این منابع نیز براساس عملکرد هریک از سازمان‏های بیمه ‏گر پایه توسط وزارت بهداشت هر شش‌ماه یک‌بار انجام خواهد شد.

گفتنی است دیروز وزارت بهداشت از عدم وصول مطالبات بیمارستان‏ها برای درمان مصدومان ترافیکی از سوی بیمه ‏ها شاکی شده و میزان مطالبات بیمه‏ های تجاری برای درمان رایگان مصدومان تصادفی را ۱۲۰۰میلیارد تومان اعلام کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =