کد خبر: 213115
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۴

انجمن واردکنندگان تایر در نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن‌وتجارت خواستار برخورد شدید این وزارتخانه با واردات تایر از امارات شد.

به گزارش « اخبار خودرو » ، پیش‌از این انجمن واردکنندگان لاستیک با اعلام واردات ۲۳درصدی تایرهای خارجی از مبدا کشور امارات خواستار رأی‌گیری از اعضای خود برای ممنوعیت واردات از این کشور شده بود. این درحالی است که به‌گفته دکتر محمدرضا گنجی، رئیس انجمن تولیدکنندگان تایر، این انجمن با بررسی‌های کارشناسی خواستار جلوگیری از ورود تایر از کشور امارات شده و پیش‌از اعلام‌نظر رسمی انجمن واردکنندگان لاستیک، درخواست خود را برای جلوگیری از ورود تایر از امارات به وزیر صنعت، معدن‌وتجارت ارائه کرده بود.

[caption id="attachment_210491" align="aligncenter" width="700"]تایر تایر[/caption]

وی با تاکید بر اینکه در‌حال‌حاضر ۲۳درصد از واردات رسمی تایر ایران از کشور امارات انجام می‌شود، گفت: امارات دومین مبدا صادرات تایر به ایران است در‌حالی‌که خود هیچ گونه فعالیتی در زمینه تولید این محصول ندارد.

نکته قابل‌تامل، قاچاق گسترده تایر از امارات به ایران در کنار واردات رسمی است که همین موضوع، فعالیت را برای تولیدکنندگان داخلی سخت می‌کند.

همچنین گنجی اشاره‌ای به تعهد واردکنندگان تایر در زمان دریافت مجوز فعالیت خود از دولت کرد و افزود: تجار در زمان اخذ مجوزهای واردات متعهد می‌شوند تنها از شرکت مادر اقدام به اخذ نمایندگی کرده و کلیه کالاها را از کشور تولیدکننده تایر به ایران وارد کنند. اما متاسفانه برخی تخلفات باعث شده است حجم بزرگی از واردات تایر از کشوری انجام شود که هیچ تولیدی در زمینه تایر ندارد.

به‌گفته رئیس انجمن تولیدکنندگان تایر چنین اقدامی یا به بهانه قاچاق انجام می‌شود یا اینکه از ضعف واردکنندگان و عدم توانایی آنها برای دریافت نمایندگی از شرکت مادر حکایت دارد. در هر دو حالت، این اتفاق با تعهد آنها نسبت به انجام واردات از شرکت و کشور اصلی مغایر است. به‌همین دلیل انجمن تولیدکنندگان تایر با هدف حمایت از تولیدکنندگان داخلی و جلوگیری از ورود تایر بدون پرداخت عوارض و حقوق گمرکی، در نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن‌وتجارت خواستار ممنوعیت واردات از کشور امارات شده است.

وی از ترفند دیگری برای دور زدن گمرک توسط برخی افراد نیز پرده برداشت و گفت: متاسفانه برخی گزارش‌ها از برخی مناطق آزاد، حکایت از واردات تایر تنها با پرداخت ۴درصد حقوق گمرکی دارد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان تایر از بررسی‌های بیشتر برای مشخص‌شدن جزئیات ورود غیرقانونی تایر از مناطق آزاد خبر داد و تصریح کرد: پس از نهایی شدن اطلاعات، اقدامات لازم برای مقابله با ورود غیرقانونی تایر از مناطق آزاد نیز انجام خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =