کد خبر: 213129
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۱

پیکاپ هایلوکس و مولتی‌ون فولکس‌واگن تنها خودروهای سبک بخش باری و مسافری هستند که موفق به کسب مجوز واردات شده‌اند

به گزارش « اخبار خودرو » ، مشکلاتی که سال گذشته در سفارش‌گذاری خودروهای وارداتی و سایت ثبتارش ایجاد شد، هرچند به کشنده‌ها و کامیون‌ها و دیگر خودروهای سنگین باری و مسافری سرایت نکرد اما برخی خودروهای سبک کاروتجاری را درگیر و ورود آن‌ها به کشور را با محدودیت‌هایی مواجه کرد.

در نخستین ماه از سال جدید اما سایت ثبتارش فهرستی را مبنی‌بر خودروهای دارای مجوز ورود به کشور منتشر کرده است که در این میان نام یک وانت‌پیکاپ و یک ون دیده می‌شود. در حالی‌که دنیا به سمت استفاده از خودروهای سبک تجاری می‌رود، حضور نمونه‌های باکیفیت و کاربردی از این سگمنت در کشور کمتر پیدا می‌شود و به وضوح مشخص است در این بخش نیاز مبرمی به واردات وجود دارد تا شاید باحضور محصولاتی از خودروسازان مطرح جهانی بازار رقابت در میان آن‌ها داغ شود و خودروسازان داخلی نیز آستین خود را برای تولید مدل‌های مشابه و البته رقابتی بالا بزنند.

تنها نمایندگان باری‌ها و مسافری‌های سبک

تویوتا هایلوکس و مولتی‌ون فولکس‌واگن ازجمله خودروهایی هستند که به‌رغم تمام مسائل ثبتارش، در سال جدید ورودشان به ایران آزاد شد.

ورود این دو محصول به راحتی می‌تواند موقعیت بسیاری از خودروهای سبک تجاری را با تهدید مواجه کند اما در‌عین‌حال می‌تواند بازار کشور را در این سگمنت رقابتی کرده و شاید باعث شود کیفیت برخی محصولات داخلی افزایش پیدا کند.

هرچند هنوز مردم کشور ما به استفاده از خودروهایی مانند ون به‌ویژه برای کاربری‌های شخصی و استفاده خانوادگی عادت نکرده‌اند اما در سال‌های اخیر استقبال به‌نسبت گسترده‌ای از خودروهای آفرودی در کشور دیده شده است.

آفرود به‌عنوان یکی از تفریح‌های پرطرفدار به خصوص برای نسل جوان، شاید هنوز نتوانسته است خودروسازان داخلی را به سمت تولید این خودروها سوق دهد اما بازار کار مناسبی را برای برخی شرکت‌های کاربری‌‌سازی ایجاد کرده و این شرکت‌ها توانسته‌اند محصولات مناسب این فعالیت را طبق سفارش مشتریان خود، طراحی و عرضه کنند.

وجوه ممیزه تویوتا هایلوکس ۲۰۱۸

هایلوکسی که توانسته است مجوز ورود به کشور را به‌دست بیاورد، نسخه ۲۰۱۸ این خودروی پرطرفدار است. هایلوکس توسط خودروسازی تویوتا بیش از نیم‌قرن است که به‌عنوان رقیبی برای پیکاپ‌های لوکس دنیا ازجمله مرسدس، آماروک، فورد و... تولید می‌شود.

[caption id="attachment_213132" align="aligncenter" width="1920"]تویوتا هایلوکس ۲۰۱۸ تویوتا هایلوکس ۲۰۱۸[/caption]

این خودرو که برای نمونه‌ ۲۰۱۸ با فیس‌لیفت از سوی شرکت سازنده همراه بود، قرار است در نسخه دوکابین خود وارد کشور شود. تعبیه چراغ‌های مه‌شکن و چراغ‌های روز در فیس‌لیفت ۲۰۱۸ ظاهر آن‌ را نسبت‌به مدل‌های پیشین کمی متفاوت کرد اما سازنده این خودروهای پرطرفدار برآن بود تا هیچ تغییری را در موتور و ویژگی‌های اصلی این خودرو ایجاد نکند.

تویوتا سه موتور ۲٫۸لیتری دیزلی با ۱۷۴اسب‌بخار قدرت و ۴۵۰نیوتون‌متر‌گشتاور، ۲٫۴لیتری دیزلی با ۱۴۷اسب‌بخار قدرت و ۴۰۰نیوتون‌متر گشتاور و موتور دیزلی‌- بنزینی ۲٫۷لیتری با ۱۶۳اسب‌بخار قدرت و ۲۴۵نیوتون‌متر گشتاور را برای نسخه ۲۰۱۸ این خودرو در نظر گرفته است. موتور ۲٫۸ آن با گیربکس ۶سرعته دستی عرضه می‌شود.

این در حالی است که موتور ۲٫۴ تعبیه‌شده روی این خودرو در دو حالت ۴چرخ و ۲چرخ نیز به ترتیب باگیربکس‌های ۶سرعته اتوماتیک و ۶سرعته دستی تولید و عرضه می‌شوند. همچنین موتور لیتری بنزینی هایلوکس ۲۰۱۸ با دو گیربکس ۶سرعته اتوماتیک یا ۵سرعته دستی همراه خواهد شد.

این خودرو در نسخه ۲۰۱۶ خود در بازار کشور با توجه به‌ویژگی‌های آن با قیمت‌های متفاوتی بین ۱۶۰ تا ۳۰۰میلیون‌تومان عرضه می‌شد. حالا باید منتظر ماند و دید نسخه ۲۰۱۸ این خودروی آفرودی با چه قیمتی از سوی ایرتویا عرضه خواهد شد.

جامعه آماری هایلوکس

شرکت تویوتا سال گذشته اعلام کرد توانسته‌ طی ۵۰ سالی که هایلوکس را به تولید رسانده است، بیش‌از ۱۸میلیون دستگاه از آن را در بازارهای مختلف جهانی به فروش برساند که در میان حدود ۴۱هزار دستگاه از آن، تنها در سال ۲۰۱۷ به فروش رسیده بود.

این خودرو که تاکنون در هشت نسل از سوی تویوتا تولید شده، توانسته است بازارهای مختلفی را در سراسر جهانی به دست بیاورد. در این میان می‌توان آمریکا را از بزرگ‌ترین بازارهای هدف این محصول به‌شمار آورد.

کشورهای تایلند، فنلاند، ژاپن، ونزوئلا، کلمبیا، آرژانتین، برزیل، اروگوئه، شیلی، پاراگوئه، پرو و اکوادور نیز از مهم‌ترین بازارهای این محصول محسوب می‌شوند.

مولتی‌ون فولکس‌واگن در یک نگاه

مینی‌ون‌ها در تمام شهرهای کوچک و بزرگ نه‌تنها به عنوان یک خودروی کار با باربری‌های باری و مسافری مورد استفاده قرار می‌گیرند بلکه یکی از محبوب‌ترین خودروهای خانواده‌ محسوب می‌شوند که جایگاه‌ ویژه‌ای بین مردم کشورهای مختلف دارند.

[caption id="attachment_213131" align="aligncenter" width="1105"]مولتی‌ون فولکس‌واگن مولتی‌ون فولکس‌واگن[/caption]

از این رو سازندگان این خودروها نیز از تولید مدل‌های مختلف ون‌ها غافل نبوده و سعی کرده‌اند با در نظر گرفتن بازارهای مختلف، محصولات جدید، باکیفیت و پرکاربرد را طراحی و تولید کنند.

فولکس‌واگن نیز سال‌های بسیاری این سگمنت‌ خودرویی را در دستور کار خود قرار داده و مدل‌های متنوعی ازجمله مینی‌ون را تولید کرده است. البته مینی‌ون فولکس‌واگن براساس ون‌ معروف ترانسپورتر این خودروسازی تولید می‌شود.

این خودرو به‌دلیل ظاهر کوچک و جمع‌وجوری که دارد، یکی از بهترین‌ گزینه‌ها برای خیابان‌های شلوغ است. در واقع می‌توان این‌گونه تصور کرد هدف فولکس‌واگن از طراحی این مینی‌ون، دستیابی به بازار کشور پرترافیک است.

براساس شنیده‌ها قرار است این خودروی سبک مسافری توسط ماموت‌خودرو با قیمتی حدود ۳۰۰میلیون‌تومان وارد بازار داخلی شود که شاید شانس رقابت آن‌ را با برخی نمونه‌های داخلی کاهش دهد.

فولکس‌واگن یک موتور ۲ لیتری توربودیزل را در قلب این خودرو به کار گرفته که می‌تواند قدرتی معادل ۱۳۸اسب‌بخار برای این مینی‌ون کوچک به همراه بیاورد. همچنین ایجاد گشتاور ۳۵۰نیوتون‌متری از دیگر ویژگی‌های موتور توربودیزل این خودرو است.

مولتی‌ون فولکس‌واگن در بازار جهانی

فولکس‌واگن تاکنون ۶نسل مختلف از مولتی‌ون خود را به بازارهای جهانی ارائه کرده‌ است، برخی از آن‌ها در ده‌ها مدل مختلف در دسترس هستند و تفاوت‌های اصلی آن‌ها در اندازه‌ کابین و کاربری‌های مختلف تعریف می‌شود.

نسل پنجم این خودرو با ظرفیت‌های مختلفی بین ۶ تا ۱۱صندلی عرضه شده و توانسته است بازارهای مختلفی را مجذوب خود کند. این خودرو مانند هایلوکس، بیشترین بازار را در آمریکای شمالی به دست آورده است و از سال ۲۰۰۳ هم‌زمان با تولید نسل چهارم خود توانست سطح گسترده‌ای از بازار کشورهای آلمان، بریتانیا، روسیه، فرانسه، ترکیه و سنگاپور را نیز به خود اختصاص دهد.

به‌دلیل استقبال خوبی که از مولتی‌ون فولکس‌واگن توسط کشورهای بزرگ انجام شد، کارخانه آمریکای‌شمالی این خودروسازی کاربری‌های مختلفی ازجمله آتش‌نشانی، آمبولانس، ون‌پلیس، ون یخچال‌دار و... را برای این خودرو طراحی و تولید کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =