کد خبر: 213235
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۴

یحیی فتحی: سوال این است که در مقایسه با صنایع دیگر آیا قطعه‌سازی شرایط ارتباط با تجارت بین‌المللی را دارد یا خیر؟

فراهم‌آمدن شرایط مناسب برای تجارت بین‌المللی و فعالیت در این زمینه از جمله اقداماتی است که به نتیجه رسیدن آن می‌تواند بر رشد صنایع، به خصوص در حوزه صنعت خودرو و قطعه‌سازی کشور موثر باشد.

به گزارش « اخبار خودرو » ، یکی از پژوهشگران موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به لزوم سنجش مزیت‌های نسبی قطعه‌سازی کشور در حیطه تجارت جهانی، گفت: «سوال اصلی در این زمینه این است که در مقایسه با صنایع دیگر آیا قطعه‌سازی شرایط ارتباط با تجارت بین‌المللی را دارد یا خیر. بر این اساس مبانی نظری بسیار قوی درمورد ارتباط میان تجارت و رشد صنعتی وجود دارد.»

[caption id="attachment_208820" align="aligncenter" width="627"]وقتی بحث تی‌رینگ مطرح می‌شود، اصلا اندازه قطعه‌ساز مطرح نیست. قطعه‌ُسازی که کوچک باشد اما بتواند سه معیار اصلی شامل قیمت، کیفیت و تامین به‌موقع را رعایت کند، پابرجا خواهد بود وقتی بحث تی‌رینگ مطرح می‌شود، اصلا اندازه قطعه‌ساز مطرح نیست. قطعه‌ُسازی که کوچک باشد اما بتواند سه معیار اصلی شامل قیمت، کیفیت و تامین به‌موقع را رعایت کند، پابرجا خواهد بود[/caption]

یحیی فتحی با بیان اینکه شکل تجارت می‌تواند سرمایه‌گذاری صنعتی را تحت‌تاثیر قرار دهد، اظهار کرد: «این اتفاق ازطریق تحت‌تاثیر قراردادن زیرساخت‌های اقتصادی، توسعه ارتباطات، ایجاد شفافیت در اقتصاد، کنترل زمینه‌های شکل‌گیری فساد اقتصادی و ایجاد محیطی پویا برای اقتصاد، می‌تواند رخ دهد.»

وی در ادامه با توضیح اینکه توسعه تجارت می‌تواند باعث رشد بهره‌وری شود، افزود: «شرایط ارتقای تحقیق و توسعه برای صنایع از طریق کمک به انتقال فناوری، ایجاد امکان دسترسی صنایع به کالاهای واسطه‌ای در سطح جهانی، انتقال نوآوری و زمینه‌هایی که برای توسعه فناوری فراهم می‌شود و از طریق تسهیل انتقال عمومی دانش، ایجاد می‌شود.»

به گفته فتحی، تجارت باعث ارتقای زمینه‌های سودآوری صنعت می‌شود و بر توجه به جنبه‌های اقتصادی در صنعت به‌جای انحراف از آن و توجه به جنبه‌های سیاسی، تاثیر می‌گذارد. ضمن این‌که با وجود نگرانی‌ها درمورد ایجاد اقتصاد آزاد در کشور، آزادسازی اقتصادی می‌تواند به رشد صنعت منجر شود.

این پژوهشگر موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی با اشاره به این‌که مطالعات مرتبط در حوزه تجارت در چهار بخش انجام می‌شود که سه بخش آن شامل قطعات مربوط به موتور، قطعات بدنه و سایر ملحقات و قطعات مربوط به دنده، چرخ‌دنده و یاتاقان، به قطعه‌سازی ارتباط دارد، تاکید کرد: «سنجش میزان آمادگی صنایع برای مواجهه با شرایط رقابتی آزاد با ۱۲شاخص انجام می‌شود که این شاخص‌ها مزیت‌های صنعت، امکان رقابت‌پذیری بین‌المللی و روبه‌روشدن با رقابت آزاد را می‌سنجند. تعدادی از این شاخص‌ها عبارتند از ارزش صادرات، رشد متوسط سالانه ارزش صادرات، مزیت نسبی آشکارشده با توجه به توانمندی‌های گذشته صنعت، میانگین تعرفه‌ها و مقایسه آن با سایر تعرفه‌ها، ارزش افزوده صنعت، رشد بهره‌وری، سرمایه‌گذاری، شاخص PPI و...»

یحیی فتحی با توضیح اینکه مزیت نسبی آشکارشده یکی از شاخص‌های اصلی در این مطالعه به شمار می‌رود، گفت: «در بررسی این شاخص، توانمندی‌های گذشته قطعه‌سازی یا هر صنعت دیگری موردارزیابی قرار می‌گیرد.»

وی با بیان اینکه قطعه‌سازی در کشور ما عمر چندانی ندارد، اظهار کرد: «با توجه به این موضوع و حضور نه‌چندان گسترده قطعه‌سازی طی سال‌های گذشته، این صنعت از مزیت نسبی آشکار برخوردار نیست. اما شاخص مهم‌تر از آن رشد درونی این شاخص است که بر این اساس، باید گفت از سه بخش موجود، دو بخش یعنی قطعات بدنه و قطعات دنده، چرخ‌دنده و یاتاقان طی پنج سال گذشته رشد بیشتری نسبت به سایر صنایع در کشور داشته‌اند.»

فتحی با بیان این‌که قطعه‌سازی با صنایع پیشین و پسین زیادی در ارتباط است، گفت: «برخی انتقاد می‌کنند که طی سال‌های گذشته قطعه‌سازی از حمایت‌های زیادی برخوردار بوده است. البته بررسی شاخص‌ها نشان می‌دهد با وجود چنین حمایت‌هایی نتیجه مثبتی به‌وجود نیامده است.»

به گفته وی، شاخص رشد بهره‌وری نیز از شاخص‌های مهمی است که در هر سه بخش یادشده در قطعه‌سازی از متوسط کل صنایع کارخانه‌ای کشور بالاتر است.

یحیی فتحی با اشاره به شاخص سرمایه‌گذاری در صنعت، اظهار کرد: «صنعت قطعه‌ در این شاخص نسبت به صنایع دیگر رشد بسیار خوبی داشته است و در مواردی رشد آن کمی بالاتر از حد متوسط بوده است.»

وی با بیان اینکه در زمینه تجارت جهانی، شاخص تعرفه بسیار مهم است، افزود: «برخلاف کشورهای توسعه‌یافته و کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی که چنین صنایعی را از نظر تعرفه مورد حمایت قرار می‌دهند، در کشور ما صنعت قطعه‌ از حمایت‌های تعرفه‌ای پایین‌تری برخوردار است. حتی متوسط تعرفه در این صنعت از متوسط جهانی پایین‌تر است.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =