کد خبر: 213253
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۶

گفتارهای متضاد دو نهاد دولتی درباره واردات حدود ۶۵۰۰ دستگاه خودرو در حالی شنیده می‌شود که سخنی از مدل خودروها و شرکت یا شرکت‌های واردکننده در اخبار به میان نمی‌آید.

به گزارش « اخبار خودرو » ، ماجرا از آنجا شروع شد که اسفندماه گذشته زمزمه‌‌هایی درباره ورود خودروهایی در زمان بسته‌بودن ثبت‌سفارش به کشور شنیده شد و بعد از آن دفتر جرائم سازمان‌یافته گمرک ایران آنها را مشمول مقررات کالای قاچاق دانست.

حالا چگونگی ورود این خودروها به کشور، به عرصه‌ای برای رد و بدل جوابیه بین دو نهاد دولتی گمرک و سازمان توسعه تجارت تبدیل شده است. آن هم بدون اینکه نام شرکت‌ها و خودروها، اعلام یا درباره سرنوشت آنها توضیحاتی داده شود.

[caption id="attachment_213256" align="aligncenter" width="700"]همه کالاهایی که باید از گمرک ترخیص شوند، طبق ماده هشت مقررات صادرات و واردات باید دارای ثبت‌ سفارش معتبر باشند همه کالاهایی که باید از گمرک ترخیص شوند، طبق ماده هشت مقررات صادرات و واردات باید دارای ثبت‌ سفارش معتبر باشند[/caption]

در جدیدترین واکنش، رئیس کل گمرک ایران گفته که ترخیص خودرو از گمرک در زمان ممنوعیت ثبت‌سفارش طبق قانون انجام شده است و این موضوع را که چگونه امکان ثبت‌سفارش در زمان بسته بودن سایت فراهم شده، باید از وزارت صنعت پیگیری کرد.

فرود عسگری در واکنش به قاچاق ۶۴۸۰ خودروی وارداتی در زمان بسته بودن سامانه ثبت‌سفارش گفت: «تمام مواردی که گمرک در خصوص ترخیص خودروهای وارداتی انجام داده، طبق قانون بوده و هیچ خدشه‌ای بر آن وارد نیست. این موضوع را باید در حوزه صنعت، معدن و تجارت پیگیری کرد.»

وی تاکید کرد: «همه کالاهایی که باید از گمرک ترخیص شوند، طبق ماده هشت مقررات صادرات و واردات باید دارای ثبت‌سفارش معتبر باشند.»

به گفته عسگری بین گمرک و سامانه ثبت‌سفارش متعلق به سازمان توسعه تجارت، ارتباط الکترونیک وجود دارد و زمانی‌که قرار است کالایی از جمله خودرو اظهار شود، باید کد هشت‌رقمی را وارد کرد تا سیستم اجازه دهد مراحل بعدی صورت گیرد، اگر ثبت سفارش توسط سیستم فراخوانده نشود، در عمل چیزی به‌‌عنوان اظهار نداریم.»

عسگری با اشاره به اینکه اقدامات گمرک قانونی بوده است، افزود: «در آن زمان گمرک ثبت‌سفارش را در اختیار داشته، صاحب کالا اظهارنامه و حقوق ورودی خود را پرداخته و مجوزهای استاندارد، ضوابط فنی ورود خودرو و پروانه را نیز دریافت کرده است.»

رئیس کل گمرک کشور در خصوص اینکه تعداد خودروهای وارد‌شده در زمان بسته بودن سایت ثبت‌سفارش خودرو ۱۲ هزار دستگاه بوده است، اظهار داشت: «این اقدام توسط سازمان توسعه تجارت صورت گرفته است و این موضوع باید از این سازمان پیگیری شود.»

برای پیگیری این موضوع با روابط عمومی سازمان توسعه تجارت تماس گرفتیم. سرپرست روابط عمومی این سازمان در این باره به «دنیای‌خودرو» گفت: «این موضوع ربطی به سازمان توسعه تجارت و سامانه ثبتارش ندارد و هر حسن یا ظنی بر آن، قابل پیگیری است.»

سپهر دادجوی توکلی درباره گفته‌های رئیس گمرک مبنی بر پیگیری موضوع از طریق سازمان توسعه تجارت گفت: «دفتر علی علی‌آبادی، مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت به‌زودی جوابیه‌ای صادر خواهد کرد و از نظر فنی موضوع را توضیح خواهد داد.» وی ادامه داد: «من از سوی سازمان توسعه تجارت موضوع را تکذیب می‌کنم، این جریان ارتباطی به این سازمان نداشته است.»

با وجود این توضیحات، مساله این است که این جوابیه‌ها و کشمکش‌ها بین دو نهادی که هر دو دولتی هستند، پاسخگوی اذهان عمومی درباره اینکه چگونه خودروها وارد شدند، نیست. به نظر می‌رسد بهتر است دولت در این زمینه شفاف عمل کند و با معرفی افراد مرتبط با موضوع، یک صدای واحد را انعکاس دهد.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا. ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    اگه شفافیت بود این همه اختلاس نبود......یاد مان نرفته سازمان توسعه و تجارت بدون هیچ اطلاعی سامانه ثبت سفارش خودرو را بست....و رئیس سازمان هر یکی دو روز اومد و گفت امروز سامانه ثبت سفارش باز میشه فردا سامانه باز میشه تا بلاخره به مراد دلشان.رسیدن که همان هرج مرج در بازار خودرو بود.... اختیار ثبت سفارش دست کیه سازمان. پس سازمان خلاف کرده. کسی زورش به سازمان تجارت نمیرسه......چرا مردم را سرکار میزارین.....این خلاف بزرگ هم مثل همیشه نتیجه اش میشه هیچ......الکی مردم را سرکار نزارین.... گری مارکتها را حذف کردین خوب چیشد .......این خلاف توسط سازمان تجارت و نمایندگیهای به اصطلاح رسمی انجام شده....حالا چی میگید....دیگه جیب مردم خالی شده....بانکها ورشکسته شدن صندوقها خالین ....حالا هم نوبت صنعت خودرو. است......اقای دولت به مشکلات مردم برسین.....از خدا بترسین
  • افشین ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
    دادستان های کشور که وظیفه دارند از حقوق ملت در چنین مواردی دفاع کنند، طی همه این سالها مشغول سماق مکیدن بوده اند، که در غیر اینصورت تا به امروز شاهد این حجم ماجراهای گوناگون... و از این دست نبودیم. اسفبار است!
  • حسینی ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
    وقتی پای حلوای شیریندر میان باشد قوانین ذوب میشود و... اقای دادستان اگر بخواهی بفهمی چه شده ساده است ساعت باز شدن یایت را چک کن یقه مسوول سایت را بگیر امااگر فردایش بهت زنگ زدند رنگ ات سفید نشود والسلام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =