کد خبر: 213341
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۹

با این‌که پیش از این واردات خودروهای دیزل ممنوع بوده اما متاسفانه اکنون زمزمه‌هایی در خصوص واردات خودروهای هیبریدی دیزل آن هم به صورت دست‌دوم به بازار ایران شنیده می‌شود. به نظر می‌رسد برخی با تعرفه ارزان می‌خواهند راه ورود دیزل‌ها را به ایران هموار می‌کنند

 به گزارش « اخبار خودرو » ، در سال‌های اخیر مسئولان کلان‌شهرهای بزرگ در سراسر جهان برنامه‌هایی را برای بهبودبخشیدن به کیفیت هوای شهرهای خود اعلام کرده‌اند و یکی از اقدامات عملی آن‌ها اعمال محدودیت برای انواع خودروهایی است که می‌توانند در نقاط شلوغ و پر رفت‌وآمد شهرها تردد کنند. در همین راستا شهرهایی مانند لندن، اسلو؛ رم، پکن و شانگ‌های به مرور محدودیت‌های سفت و سخت‌تری را برای نقاط پرتردد شهری خود اعمال کرده‌اند و لیست خودروهایی که امکان رفت‌وآمد در این نقاط را دارند، کوچک و کوچک‌تر می‌شود.

[caption id="attachment_213342" align="aligncenter" width="632"] نبرد کشورهای جهان برای حذف خودروهای دیزل و درون‌سوز[/caption]

خودروهای دیزل جزو بدترین منابع آلودگی هوای شهرها شناخته شده‌اند. پیش از این واردات خودروهای دیزل ممنوع بوده و این خودروها به‌طور کلی در بازار ایران از اقبال چندانی برخوردار نبودند. اما متاسفانه اکنون زمزمه‌هایی در‌خصوص واردات خودروهای هیبریدی-دیزل آن هم به صورت دست‌دوم به بازار ایران شنیده می‌شود.

به نظر می‌رسد در حالی‌که دیزل‌ها در بازارهای جهانی از سکه افتاده‌اند، برخی با در نظر گرفتن تعرفه‌ ارزان در حال تلاش برای هموار کردن راه ورود دیزل‌ها به بازار ایران هستند.

بد نیست در نظر داشته باشیم که در دسامبر سال ۲۰۱۶ شهرداران پاریس، مادرید، آتن و مکزیکوسیتی برنامه‌های خود را برای ممنوعیت تردد خودروها و ون‌های دیزل تا سال ۲۰۲۵ اعلام کردند و پس‌از آن شهرهای دیگری نیز به این برنامه پیوسته‌اند.

خطرات دیزل برای سلامتی

با فاش‌شدن رسوایی دیزلی فولکس‌واگن در سپتامبر ۲۰۱۵، شهروندان اتحادیه اروپا متوجه شدند که در شرایط معمول رانندگی، سطح آلایندگی‌ اکسید نیتروژن در بسیاری از خودروهای دیزل بالاتر از محدودیت‌های وضع‌شده توسط قانون است.

به گفته هلنا مولن والدس، رئیس ائتلاف اقلیم و هوای پاک اتحادیه اروپا، دوده‌های ناشی از خودروهای دیزل در میان اصلی‌ترین عوامل بیماری‌ها و گرمایش جهانی قرار دارند.

مقامات بهداشت اتحادیه اروپا نیز گزارش داده‌اند که اکسید نیتروژن (NOx) جزو ذرات معلقی است که سالانه در اتحادیه اروپا باعث مرگ ۴۰۰هزارنفر می‌شود و سلامت تعداد بسیار بیشتری را به خطر می‌اندازد.

مقامات شهری نیز در واکنش به این هشدارها دست به کار شده‌اند و اقداماتی عملی را آغاز کرده‌اند. باتوجه‌به اندازه‌ شهر‌های مختلف یک راه‌حل نمی‌تواند برای همه آن‌ها مناسب باشد و در نتیجه هر شهر اقدامات و محدودیت‌های مختلفی را در نظر گرفته است. اما به طور کلی می‌توان در دستور کار اکثر این شهرها حذف تدریجی موتورهای درون‌سوز و دیزل را از درون شهرها مشاهده کرد.

نبرد جدی دولت‌ها با آلاینده‌ها

دولت نروژ موفق شده با استفاده از ابزارهایی مانند سوبسید‌های سخاوتمندانه و وضع قوانین به نفع خودروهای الکتریکی، فروش این خودروها را در این کشور توسعه دهد.

در سال ۲۰۱۷ کشورهای ناحیه اسکاندیناوی اعلام کردند تا سال ۲۰۲۵ فروش خودروهای دیزل و بنزین‌سوز را به‌طور کلی ممنوع خواهند کرد. سایر کشورها ازجمله فرانسه، آلمان، هند و چین نیز اعلام کرده‌اند که این رویه را پیش خواهند گرفت. هرچند هنوز هیچ‌‌کدام یک تاریخ قطعی را اعلام نکرده‌اند.

فرانسه اعلام کرده تا سال ۲۰۴۰ این ممنوعیت در این کشور اجرا خواهد شد. دولت هند هم گفته است قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ فروش خودروهای با موتور احتراق داخلی را در این کشور ممنوع کند.

آینده هند نیز مانند چین به خودروهای الکتریکی وابسته خواهد بود. واضح است وقتی دوکشوری که از بیشترین جمعیت برخوردار هستند، چنین تصمیمی را عملی کنند؛ راه برای سایر کشورها نیز هموار خواهد شد.

بوندرسات، شورای ایالت‌های فدرال آلمان نیز در اکتبر ۲۰۱۶ ممنوعیت فروش خودروهای با موتور احتراق داخلی را تا سال ۲۰۳۰ تصویب کرد، اما آنگلا مرکل صدراعظم این کشور تاکنون تاریخ مشخصی را برای عملی‌شدن این ممنوعیت به رسمیت نشناخته است.

فرانک ینسن شهردار شهر کپنهاگ در دانمارک نیز اکتبر گذشته بیان داشت که به‌زودی ممنوعیت‌هایی را درخصوص تردد خودروهای دیزل و بنزین‌سوز جدید اعلام خواهد کرد که از آغاز سال ۲۰۱۹ اجرایی خواهند شد.

هرچند این قانون صرفا شامل خودروهایی نخواهد شد که تا پایان سال ۲۰۱۸ خریداری و ثبت می‌شوند و ون‌ها و کامیون‌های گازوئیل‌سوز را نیز دربرنمی‌گیرد.

تغییر رفتار بازار

شکی نیست این قبیل اقدامات تغییر گسترده‌ای را در بازار خودرو به وجود آورده و به کاهش تقاضا برای خودروهای درون‌سوز خواهد انجامید. چنان‌که تونی سبا استاد اقتصاد در دانشگاه استنفورد می‌گوید دولت‌ها نیز از پیشرفت سریع خودروهای الکتریکی و خودران شگفت‌زده خواهند شد.

پروفسور سبا در مقاله‌ای با عنوان «بازنگری حمل‌و‌نقل ۲۰۳۰-۲۰۲۰» نوشته است: «ما در آستانه یکی از سریع‌ترین، عمیق‌ترین و قابل‌‌ملاحظه‌ترین تغییر و تحولات در تاریخ حمل‌و‌نقل هستیم.

خودروهای احتراق داخلی نیز به زودی وارد چرخه هزینه‌های فزاینده خواهند شد.» طبق گزارش سبا با عرضه خودروهای الکتریکی ارزان، با گستره مسافتی بیش از ۳۰۰‌کیلومتر، شاهد تغییرات گسترده‌ای در بازار خواهیم بود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
    در سال ۱۳۸۹ خودروی بدون استفاده از بنزین توسط دکتر روح الله شریفی در دانشگاه امیرکبیر ساخته شد. سوال بنده از شما و سایر خودرواسازان این است که تاکنون چه کارهایی برای بهره بردن از موتور این وسیله نقلیه بسیار کم مصرف انجام شده است؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =