کد خبر: 213392
تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۴

پس از آن‌که اعلام شد ثبت خودروهای جدید در ماه مارس نسبت‌به دوره مشابه سال قبل بیش‌از ۵درصد کاهش داشته است، مشخص شد که بازار اروپا درحال طی‌کردن بدترین سال خود در پنج سال گذشته است.

 به گزارش « اخبار خودرو » ،  فروش خودروهای سواری در ماه سوم سال میلادی با کاهشی قابل‌ملاحظه مواجه شد. طبق گزارش انجمن خودروسازان اتحادیه اروپا که در روزهای اخیر منتشر شده، از سال ۲۰۱۴ این نخستین بار است که در ماه مارس فروش خودروها چنین کاهشی را تجربه می‌کند.

چشم‌انداز یک کابوس

شتاب فروش خودرو در برخی از بازارهای اروپایی درحال کندشدن است و به‌طور خاص در بازار بریتانیا میزان فروش در ماه مارس، کاهشی ۱۵٫۷‌درصدی را تجربه کرد. ثبت خودروهای جدید در ایتالیا با ۵٫۸درصد و در آلمان با ۳٫۴درصد کاهش روبه‌رو بود، درحالی که در فرانسه و اسپانیا، این میزان به‌ترتیب ۲٫۲ و ۲٫۱درصد رشد داشته است.

برندهای نیسان، فورد و فیات ازجمله برندهایی بودند که در ماه مارس با بیشترین کاهش فروش در سه بازار اصلی اروپایی خود یعنی آلمان، بریتانیا و ایتالیا مواجه شدند.

در ماه میلادی گذشته ثبت خودروهای سواری جدید در بازارهای حوزه اتحادیه اروپا و انجمن تجارت اروپا که شامل چهار کشور اروپایی نروژ، لیختن‌اشتاین، سوئیس و ایسلند می‌شود، به ۱٫۸۴میلیون دستگاه کاهش پیدا کرد.

براساس گزارش منتشرشده توسط انجمن خودروسازان اروپایی (ACEA) میزان فروش ماه مارس در ۸‌بازار از ۱۰بازار اصلی خودروسازان کاهش پیدا کرده است.

بازنده‌ها

فروش نیسان در ماه گذشته با ۱۶درصد کاهش مواجه بوده و فورد و فیات هم به‌ترتیب کاهشی ۱۵ و ۱۳درصدی را در فروش خودروهای سواری خود به ثبت رسانده‌اند.

فروش برندهای گروه خودروسازی فولکس‌واگن درمجموع ثابت بوده و خودروهای این برند رشدی ۱٫۸درصدی داشتند و دوبرند دیگر فولکس‌واگن یعنی سئات و اشکودا نیز به‌ترتیب ۹٫۳ و ۳٫۶درصد رشد را در فروش خود به ثبت رسانده‌اند.

هرچند اوضاع برای برندهای لوکس فولکس‌واگن چندان مساعد نبوده و آئودی ۹٫۳درصد و پورشه ۱۱درصد کاهش را در حجم فروش ماه مارس خود گزارش داده‌اند. در ماه موردنظر گروه خودروسازی PSA افزایش فروش ۱٫۴درصدی را برای برند پژو و کاهشی ۳٫۴درصدی را برای سیتروئن ثبت کرده است.

فروش برند تازه خریداری‌شده اوپل/واکسهال نیز در ماه مارس سال جاری نسبت‌به دوره مشابه در سال ۲۰۱۷ از ۱۳۰هزارو۴۶۲دستگاه به ۱۰۹هزارو۷۳۳دستگاه تقلیل پیدا کرده است.

فروش گروه رنو نیز در این مدت با کاهشی ۳٫۲درصدی روبه‌رو بوده است که از مجموع کاهش ۷٫۵درصدی در برند رنو و افزایش ۱۱درصدی در برند داچیا ناشی شده است.

فروش تویوتا نیز در این ماه ۶٫۳درصد کاهش یافته است، در حالی‌که سایر رقبای آسیایی تویوتا یعنی کیا و هیوندای، به ترتیب ۴٫۵ و ۳٫۳درصد رشد فروش را به ثبت رسانده‌اند.

برند ب‌ام‌و در این ماه با افت فروشی ۶٫۶درصدی روبه‌رو بوده که این میزان بسیار بیشتر از کاهش فروش ۱٫۸درصدی رقیب آلمانی‌اش، یعنی مرسدس‌بنز بود.

دلایل افت فروش

به غیر از دلایلی عمومی که بر تصمیم خریداران اروپایی سایه افکنده‌اند، هر یک از بازارهای اروپایی با شرایط خاصی روبه‌رو هستند که این شرایط به کاهش ثبت خودروهای جدید منجر شده است.

در بریتانیا کاهش حدود ۱۶درصدی در ماه مارس به درک مشتریان از تاثیر خروج از اتحادیه اروپا و همچنین کاهش تقاضا برای خودروهای دیزل مربوط می‌شود. علاوه‌بر‌این، افزایش میزان مالیات خودروها نیز در کاهش‌ میزان فروش خودروهای جدید در این کشور تاثیرگذار بوده است.

کاهش ۳٫۴درصدی فروش خودرو در بازار آلمان عمدتا به دلیل کاهش تقاضا برای دیزل‌ها به وجود آمده که در واکنش به رای دادگاه برای ممنوعیت تردد دیزل‌ها در برخی از شهرهای این کشور به خاطر جلوگیری از آلودگی هوا صورت گرفته است.

در ایتالیا نیز یکی از دلایل کاهش ۵٫۸درصدی فروش در بازار خودرو به جریانات سیاسی و انتخابات قریب‌الوقوع در این کشور مربوط می‌شود. در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۸ مجموع رشد فروش خودرو در اتحادیه اروپا و انجمن تجارت آزاد اروپا، به ۰٫۶درصد رسیده که بعد از سه‌ماهه دوم سال ۲۰۱۳ و اوج بحران اقتصادی در این ناحیه، کندترین نرخ رشد بازار محسوب می‌شود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
    واقعا واقعا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =