کد خبر: 213545
تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۶

«خودروسازان هام ایرانیان» که با سرمایه صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران، شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان و چند شرکت و موسسه دیگر از‌جمله موسسه اعتباری نور تشکیل شده بود، بدون ساخت حتی یک دستگاه خودرو، آینده مبهمی پیش رو دارد.

به گزارش « اخبار خودرو » ، شاید کمتر کسی نام «هام ایرانیان» را به‌عنوان شرکتی که با نیت ساخت خودرو در کشور تشکیل شده است، شنیده باشد. شرکتی که به‌عنوان یکی از زیر‌مجموعه‌های شرکت توسعه و آبادانی استان کرمان شناخته می‌شود و سهامدارانی مانند موسسه اعتباری نور، صندوق بازنشستگی صنایع مس ایران و شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان را به همراه دارد.

[caption id="attachment_213546" align="aligncenter" width="471"]«هام ایرانیان»؛ بدون کارمند و تولید زیان‌ده شد « هام ایرانیان »؛ بدون کارمند و تولید زیان‌ده شد[/caption]

هام ایرانیان که دهم دی‌ماه سال ۸۷ و در قالب شرکت سهامی خاص تاسیس شد، یکی از واحد‌های فرعی شرکت توسعه و آبادانی استان کرمان به‌حساب می‌آید. مجموعه‌ای که تولید و مونتاژ انواع ماشین‌آلات راهسازی، ساختمانی و بازرگانی و انجام امور مربوط به این ماشین‌آلات جز وظایف اصلی آن تعیین شده است.

با این‌حال اسناد موجود از این خودروساز گمنام حکایت از زیان‌ده بودنش‌، آن هم به میزان ۱۱۸درصد بیشتر از سرمایه ثبت‌شده دارد. از نکات جالب این شرکت، نظر حسابرس مستقل و بازرس قانونی است که تاکید می‌کند این شرکت در راستای موضوع فعالیت خود یعنی تولید و مونتاژ انواع ماشین‌آلات راهسازی، ساختمانی و واردات قطعات و مواد اولیه هیچ‌گونه اقدامی انجام نداده و در عمل در سنوات اخیر بدون فعالیت بوده و برنامه مدونی جهت عملیاتی کردن برنامه‌های خود نداشته است. موضوعی که باعث شده است سرمایه بازنشستگان مس و همچنین شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان با افت مواجه شود و در نهایت بازرس قانونی بر حسب گزارش خود ضرورت انحلال آن را اعلام کند.

این در حالی است که خودروسازی هام ایرانیان تا‌کنون حتی کارمندی نیز استخدام نکرده اما در صورت‌های مالی خود زیان‌ده شناخته شده است. ایجاد چنین شرکت‌هایی به بهانه تولید خودرو، توسط برخی نهادهای عمومی غیر‌دولتی و هزینه‌کرد از جیب سهامداران اصلی موضوعی است که نظارت بیشتر نهادهای نظارتی را برای جلوگیری از تضییع حقوق مردم می‌طلبد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =