کد خبر: 213576
تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۲

«ایران بیش‌از دو برابر اروپا و میانگین جهانی تلفات جاده‌ای دارد.» این آمار نگران‌کننده چندی‌پیش از سوی سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی، دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در مورد تلفات جاده ای کشور اعلام شد.

براساس آمار، به‌طور تقریبی سالانه ۱.۳ میلیون نفر از مردم جهان بر اثر تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند. به‌همین دلیل در اهداف ۱۷گانه توسعه پایدار سال۲۰۱۵ مقرر شد میزان تلفات تصادفات جاده‌ای تا سال ۲۰۲۰ به‌نصف کاهش پیدا کند. یکی از مهم ترین عواملی که می‏تواند در کاهش تلفات جاده‌ای تاثیرگذار باشد، ایمنی خودروهاست. در دنیا موسسات گوناگونی وجود دارند که خودروهای مختلف را با استفاده از عوامل متنوعی از لحاظ ایمنی رتبه‏بندی می‏کنند. در‌حال‌حاضر ایمنی خودروها در چهار دسته مورد سنجش قرار می‏گیرد.

[caption id="attachment_213577" align="aligncenter" width="640"]ایمنی خودروها ایمنی خودروها[/caption]

ایمنی سرنشینان

به گزارش « اخبار خودرو » ، تست ایمنی سرنشینان بزرگسال با سرعت ۶۰کیلومتر در ساعت انجام می‏شود. به‌طورکلی در این تست سه پارامتر نوع ضربه به شاسی، بازشدن ایربگ و میزان جراحت به سرنشین مورد بررسی قرار می‏گیرند. در پارامتر میزان جراحت سرنشین حفظ سر، پاها، کمر، لگن، سینه و گردن سرنشینان جلو بررسی می‏شود.

ایمنی خردسالان

ISQFIX سیستمی است که ایمنی خردسالان درون خودرو را افزایش می‏دهد. این سیستم روی خودروهای وارداتی دیده می‏شود که با کمربند ایمنی مخصوص و صندلی ویژه کودک، شتاب منفی روی بدن کودکان را کاهش می‏دهد. این معیار از دوره دوم بررسی‏های EURO NCAP موسسه برنامه ارزیابی خودروهای جدید اروپا به معیارهای تست تصادف اضافه شد. این تست با قرار دادن عروسک کودک در نگهدارنده خردسالان روی صندلی عقب انجام می‏شود. نمره این شاخص نشان‏دهنده قدرت سیستم‏های مهار‌کودک (CRS) در تست‏های اثر کناری و جلویی، توانایی خودرو در تطبیق جای کودک با طراحی و اندازه‏های مختلف و وجود شرایط کافی برای انتقال امن کودک درون خودرو است.

ایمنی عابران

برای ایمنی عابران‌پیاده باید به طراحی خودرو دقت کرد. در طراحی خودروهای جدید و وارداتی نقاط تیز بدنه خودرو کمتر می‌شود. همچنین نقاط برجسته خودرو مثل برف‌پاک‌کن‌ها پوشانده شدند تا هنگام برخورد با عابرپیاده، شخص آسیب نبیند. بر اساس این دسته از استانداردها ارتفاع موتور از کاپوت باید ۱۰سانتی‌متر باشد که این مساله در هیچ کدام از خودروهای داخلی رعایت نمی‏شود اما در خودروهایی مثل هیوندای النترا و تویوتا یاریس این مورد رعایت شده و ارتفاع کامل را دارند. سپر این خودروها، سپر ایمنی است و زمان تصادف کمترین آسیب را وارد می‏کند. همچنین کاپوت به‌شکلی طراحی شده است که در برخورد با عابر، به فرد کمترین آسیب وارد ‏شود. بهترین سیستم ایمنی عابرپیاده توسط شرکت ولوو ارائه شده و روی خودروهای V40 و XC90 ایربگ عابرپیاده نصب کرده است که سبب کاهش جراحت به عابر می‏شوند. به‌علاوه خودروهایی می‏توانند نمره خوبی از این تست بگیرند که سیستم ترمز فوری خودکار (AEB) آنها عابران‌پیاده را تشخیص دهد.

ایمنی سیستم‏های کمکی

موسسه Euro NCAP ارزیابی عملکرد این سیستم‏ها را برعهده دارد. در سیستم کمکی ایمنی مواردی ازجمله سیستم ترمز خودرو مانند EBS، EPS ، سیستم ایربگ و هشدار باز بودن کمربند ایمنی، هشدار خواب‌آلودگی راننده موردبررسی قرار می‌‌گیرند البته در این مورد سیستم‌های ترمز بیشتر مورد توجه است. ترمزهایی مثل TCS و ESP که باعث می‏شوند خودرو در یک خط پایدار و استوار بماند و واژگون نشود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
    چشم نمایندگان مجلس روشن!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =