پنجمین نشست تخصصی برنامه ملی آینده‌نگاری علم و فناوری صنعت خودرو با موضوع «آینده صنعت خودرو، سازوکارهای تنظیم‌گری و تنظیم مقررات» روز گذشته در محل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برگزار شد.

به گزارش « اخبار خودرو » ، در این نشست امیرحسین قناتی، مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت با موضوع چالش‌های تنظیم‌گری و تنظیم مقررات در صنعت خودروی ایران با نگاهی به روندهای آینده صنعت خودرو، امیرحسن کاکایی عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت درباره راهکارهای بهبود تنظیم‌گری و تنظیم مقررات در صنعت خودروی ایران با نگاهی به روندهای آینده صنعت خودرو یا خودروهای خودران و بهروز مشهدی عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت با موضوع تحلیل ساختارهای نهادی در نظام تنظیم‌گری و تنظیم مقررات در صنعت خودروی ایران با نگاهی به روندهای آینده صنعت خودرو و خودروهای هیبرید به اظهارنظر پرداختند.

[caption id="attachment_213636" align="alignleft" width="345"]پنجمین نشست شورای آینده‌نگاری صنعت خودرو پنجمین نشست شورای آینده‌نگاری صنعت خودرو[/caption]

در این نشست همچنین محمد نقی‌زاده به‌عنوان دبیر شورای آینده‌نگاری، محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه، برخی از تصمیم‌گیران و تعدادی از فعالان صنعت خودرو و قطعه کشور نیز حضور داشتند.

توجه به موثرترین صنعت در تولید ناخالص

رئیس شورای ملی آینده‌نگاری صنعت خودرو در اظهارات خود در بخشی از این نشست، با اشاره به چند نکته کلیدی در آینده صنعت خودرو، گفت: «در حال حاضر بحث حمل‌ونقل یکپارچه مطرح است. موضوع اصلی این است که چرا باید به این سیستم فکر کنیم. به این دلیل که هیچ‌کدام از صنایع در کشور مانند خودروسازی براساس استاندارد پیش نمی‌روند.»

منوچهر منطقی با بیان این‌که همه روندهای دنیا به‌سمت تحول تکنولوژی می‌رود و بحث حمل‌ونقل نیز جزئی از آن سیستم است، اظهار کرد: «این‌که ما نگران هستیم این تحول فقط در حوزه خودرو اتفاق می‌افتد، درست نیست. باتوجه‌به این‌که خودروسازی نقش قابل‌توجهی در تولید ناخالص داخلی ایفا می‌کند، باید بیشتر موردتوجه قرار گیرد بیشتر بحث‌هایی که مطرح می‌شود، در همان سطح تکنولوژیکال است و کسی به خدماتی که سطح پایین‌تر است، اشاره نمی‌کند. در حالی که استعداد کار و توسعه بسیار زیادی دارد.» وی با بیان این‌که فرایند جاری امروز را باید جدی گرفت و از آن استقبال کرد، تاکید کرد: «باید بررسی کنیم چقدر با آنچه در دنیا جریان دارد، فاصله داریم و بر این اساس شروع به حرکت کنیم.»

به گفته منطقی، بحث‌هایی که مطرح می‌شود این تصور را ایجاد می‌کند که از دنیا خیلی عقب هستیم. در حالی که این‌طور نیست و نباید بالاترین درجه و نهایت کار را به‌عنوان کاری که باید انجام شود، مد نظر قرار داد.

وی در پایان گفت: «قرار نیست همه این بحث‌ها همین امروز و همین حالا اتفاق بیفتد. بلکه ما یک فرایند ۱۰ساله برای به نتیجه رسیدن آن درنظر گرفته‌ایم که در این زمان به نتیجه خواهد رسید.»

دو سال کاری با صنعت خودرو نداشته باشیم

مدیر کل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در این نشست با اشاره به این‌که در تدوین برنامه ملی آینده‌نگاری علم و فناوری صنعت خودرو، دیدن تمام جوانب متصل به این صنعت ضروری است، گفت: «این موضوع کمک می‌کند این صنعت به اهدافش دست یابد.»

امیرحسین قناتی با بیان این که مهم‌ترین چالش‌های تنظیم‌گری و تنظیم مقررات در صنعت خودروی ایران باید با نگاه به روند آینده صنعت خودرو باشد، افزود: «برای تنظیم استراتژی خودرو برای تولید، بهره‌برداری و تنظیم مقررات، با شنیدن و دیدن مسائل و مشکلات پیش‌رو می‌توانیم نواقص را برطرف کنیم و به اهداف موردنظر نزدیک شویم.»

وی با بیان این‌که اجرای استاندارهای ۸۵گانه اقدامی بودکه به‌وسیله آن برای نخستین بار این وزارتخانه توانست به موازات سازمان ملی استاندارد پیش رود، اظهار کرد: «در حوزه سیاستگذاری خودرو باید همه ارگان‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط در جریان باشند و مسائل خود را مطرح کنند.»

به گفته وی، بهترین راه این است که دو سال با صنعت خودرو کاری نداشته باشیم و هیچ قانونی وضع و تصویب نشود و تنها با تدوین یک استراتژی، کیفیت، رقابت‌پذیری و صادرات، صنعت خودرو را پیش ببریم.

دانش‌فنی داریم، تکنولوژی نداریم

در بخش پایانی این نشست، پرسش و پاسخ‌های مرتبط با موضوع مطرح شد. در این بخش رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه با اشاره به بازدید از خط‌تولید خودروی برقی در ایتالیا، گفت: «راه‌اندازی چنین خطی راحت‌تر از آن است که ما تصور می‌کنیم. زیرا تکنولوژی خاصی ندارد که دسترسی به آن برای ما غیرممکن باشد.»

محمدرضا نجفی‌منش با درست ندانستن این تصور که تولید خودروهای برقی فراتر از خودروهای احتراقی و سوختی است، اظهار کرد: «حتی می‌توان گفت تولید خودروی هیبرید پیچیده‌تر از خودروهای برقی است.»

وی در بخشی از اظهارات خود با اشاره به میزان توانمندی قطعه‌سازان، افزود: «در حال حاضر کدام قطعه‌ساز است که نتواند قطعه مورد‌نیاز داخل را تولید کند؟»

نجفی‌منش با اشاره به هدف صادرات ۶‌میلیارددلاری قطعه‌سازی طبق سند چشم‌انداز صنعت خودرو تا افق ۱۴۰۴، گفت:‌ «بر این اساس نیاز به افزایش ظرفیت‌های تولید وجود دارد. اگرچه تا به‌حال هم در حد خوبی پیش رفته‌ایم.»

وی همچنین با توضیح این مطلب که اگر در کشور از ۶۰‌درصد داخلی‌سازی بالاتر نرفته‌ایم، به‌خاطر سیاست‌گذاری در زمینه تعرفه‌ها است، اظهار کرد: «این در حالی است که در کشورهای دیگر حداقل داخلی‌سازی در شروع تولید ۸۰‌درصد است. مثلا تولید کوئید در هند با ۹۳ درصد داخلی‌سازی آغاز شد.»

مدیر کل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به اظهارات نجفی‌منش، در رابطه با موضوعات مرتبط با زنجیره تامین، با اشاره به این‌که در این زمینه دو بحث توان تولید و توان تولید به شکل اقتصادی وجود دارد، گفت: «در قطعه‌سازی کشور ما دانش تولید وجود دارد، اما تکنولوژی کافی موجود نیست. اینجا قطعه‌سازان نیاز به نوسازی دارند.»

امیرحسین قناتی با بیان اینکه اولویت برنامه‌ریزی در زمینه زنجیره تامین است، اظهار کرد: «اگر توان زنجیره تامین، فارغ از خودروسازی داخل افزایش یابد، تغییرات وسیعی در این صنعت اتفاق خواهد افتاد.»

به گفته وی، قطعه‌سازی باید بتواند در بازار خارجی حضور داشته باشد نه این‌که تنها با خودروسازان داخلی مونوپول کار کند. به این ترتیب اتفاقات داخل، روی کار قطعه‌سازان کشور تاثیر نخواهد گذاشت.

قناتی با اشاره به این‌که یکی از مشکلات امروز قطعه‌سازان کشور وابستگی آن‌ها به خودروسازان داخلی است، خاطرنشان کرد: «زمانی که قرار بود خط‌تولید پیکان جمع شود، خیلی از قطعه‌سازان نگران بودند که قرار است کارشان چگونه ادامه پیدا کند. اما در همان دهه ۷۰ قطعه‌سازان به شکلی رشد کردند که دوران طلایی خود را ساختند. الان هم باید همان اتفاق بیفتد.» وی افزود: «فقط برای خودروهای تولید داخل زنجیره تامین ایجاد نکنیم. وقتی قطعه‌سازان به زنجیره تامین جهانی بپیوندد، دیگر تنها حضور در زنجیره تامین خودروسازان داخل برایشان کافی نخواهد بود.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =