کد خبر: 213996
تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰

باتوجه‌به این‌که مجلس درصدد کاهش تعرفه واردات خودروهای هیبرید است، گمرک در بخشنامه‌ای، عوارض 10درصدی واردات خودروهای هیبریدی به کشور را ابلاغ کرد.

به گزارش «اخبار خودرو» ، یکی از موضوعاتی که در سال جاری در صنعت خودروی کشورمان اهمیت بسزایی داشته است، طرح ساماندهی بازار خودرو بوده که یک فوریت آن در مجلس به تصویب رسیده و در حال حاضر در کمیسیون صنایع مجلس مفتوح است و نمایندگان در حال چکش‌کاری جزئیات آن هستند.

مهم‌ترین موضوعی که در این طرح به چشم می‌خورد، بحث کاهش تعرفه خودروهای هیبریدی است. این طرح شامل مواردی چون کاهش تعرفه خودروها به ۵۵درصد، کاهش سالانه ۵ تا ۱۰درصدی تعرفه خودروهای وارداتی، حذف عوارض واردات خودروهای هیبرید و همچنین حذف عوارض خودروهای غیرهیبرید اما با سوخت یورو ۵ و ۶ می‌شود.

[caption id="attachment_210410" align="aligncenter" width="700"]خودروهای هیبرید افزایش تعرفه هیبریدی با قانون هوای پاک در مغایرت است و کسی به آن توجه نمی‌کند[/caption]

باتوجه‌به این‌که مجلس درصدد کاهش تعرفه واردات خودروهای هیبرید است، گمرک در بخشنامه‌ای، عوارض 10درصدی واردات خودروهای هیبریدی به کشور را ابلاغ کرد.

در متن بخشنامه گمرک آمده است:

پیرو استعلام صورت‌گرفته از سازمان برنامه و بودجه کشور، درخصوص کسری عوارض 10درصد ارزش گمرکی خودروهای بنزین‌سوز نسبت به خودروهای هیبریدی، با عنایت به اینکه خودروهای هیبریدی موجود در بازار ایران از نظر سوخت مصرفی بنزین‌سوز هستند، مشمول اخذ عوارض 10درصدی ارزش گمرکی خودروها می‌شوند.

در این خصوص موضوع را با مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در میان گذاشتیم و وی در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» به بیان نقطه‌نظرات خود پرداخته است.

بر اساس این گزارش، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به اینکه خودرو هیبریدی نیاز بازار ایران است و نمی‌توان با افزایش تعرفه هیبریدی جلوی ورود این نوع خودرو را گرفت؛ اظهار داشت: «کسانی که در مقابل واردات خودروهای هیبریدی ایستاده‌اند، معنای واقعی هیبریدی را نمی‌دانند. این خودروها می‌توانند از دو نوع سوخت، نیروی محرک تولید کنند، یا با بنزین و گاز کار می‌کنند و یا نیروی محرک دوم آن‌ها الکتریسته است و با حداقل مصرف سوخت فسیلی حرکت می‌کنند. نمی‌توان با بالابردن قیمت خودروهای باکیفیت، بازار را به سوی خودروهای دیگر سوق داد.»

دادفر با اشاره به اینکه افزایش تعرفه هیبریدی با قانون هوای پاک در مغایرت است و کسی به آن توجه نمی‌کند، گفت: «باید تفکر در این زمینه تغییر کند، ورود تکنولوژی باعث بهبود کیفیت زندگی شهروندان همین کشور می‌شود، تا چه زمانی باید برای آلودگی هوا، کشور را تعطیل کرد؟»

وی افزود: «جواب تمام این سوالات در نگرش دولت و صاحبان صنعت شکل می‌گیرد. اگر دولت صنعت را به حال خودش بگذارد، قطعا هم رشد خودروساز داخلی را به‌دنبال خواهد داشت و هم می‌توان نیاز بازار را پاسخ داد.»

براساس این گزارش، باید دید سرنوشت طرحی که اکنون در مجلس است، چه خواهد شد و درصورتی‌که این طرح به تصویب نهایی نمایندگان مجلس برسد، آیا دولت حاضر خواهد شد تعرفه واردات خودرو را کاهش دهد؟ در چنین صورتی باید شاهد کاهش قیمت خودروهای وارداتی در بازار باشیم.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
    کدام نمایندگان کدام مجلس مگر یادتان نیست چند سال قبل هم این طرح کاهش عوارض را تصویب کردن وبا یک سخنرانی بعد از عید دوباره ان را لغو کردن

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =