کد خبر: 214541
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵

عدم تخصيص ارز دولتي به خودروهای وارداتي، اثر واقعي خود را دو ماه آينده نشان خواهد داد. اين روزها بحث افزايش قيمت خودروها به‌خصوص وارداتي‌ها داغ است اما بايد اين موج افزايش قيمت را جدی گرفت.

به گزارش «اخبار خودرو»، افزايش قيمت خودروهاي وارداتي تا امروز به سه دليل عمده روي داده است. نخست افزايش تعرفه واردات‌، دوم سخت شدن شرايط واردات توسط دولت مانند حذف ضمانتنامه گمركي يا عدم امكان استفاده از تسهيلات خارجي‌، افزايش اسقاط خودرو فرسوده و درنهايت هزينه‌هاي سربار سنگين ناشي از ماندن شش‌ماهه خودروهاي وارداتي در گمرك به‌دليل بسته بودن ثبت‌سفارش‌‌‌ها در سال قبل. اما افزايش قيمت‌هايی كه در دو هفته گذشته رخ داده و امید است در روزهاي آينده ادامه نیابد، يك دليل اصلي بيشتر ندارد و آن حذف تخصيص ارز دولتي به وارد‌كنندگان است.‌ حدود 20‌روز پيش، دولت تخصيص ارز وارداتي ٤٢٠٠‌توماني به كالاهاي غير‌ضروري از‌جمله خودرو را قطع كرد، بدين‌ترتيب خودروهايی كه از آن تاريخ، ثبت‌سفارش شده‌اند و به‌تدريج وارد كشور خواهند شد، بايد ارز مورد نياز را از طريق صرافي‌‌‌ها و با قيمت آزاد تهيه كنند؛ قيمت آزاد كه حداقل ٥٠‌درصد بیشتر از قيمت ارز دولتي است. اين عامل باعث خواهد شد هزينه واردات در ماه‌هاي پيش رو، به‌شدت افزايش يابد. به همين دليل از حدود دو هفته پيش، شاهد موج افزايش قيمت خودروهاي وارداتي بوده‌ايم. خبر ناگوار‌تر عدم استفاده از تسهیلات خارجي براي واردات است پس تا اينجاي كار، خودروهايی كه از 20روز قبل ثبت‌سفارش شده‌اند، حداقل ٥٠‌درصد گران‌تر از خريد‌هاي پيشين به‌دست وارد‌كننده وطني خواهند رسيد و اين به‌معناي افزايش ٢٥ تا ٣٠‌درصدي قيمت‌‌‌هاست. البته هنوز حجم بالایي از خودروهاي موجود در بازار با استفاده از ارز دولتي وارد شده‌اند، اما به‌تدريج با فروش آنها و وارد شدن خودروهاي جديد با ارز آزاد، قيمت‌‌‌ها تغییر خواهند کرد. احتمالا در دو ماه آينده يعني مرداد يا ابتداي شهريور، قيمت‌‌‌های جدید اعلام خواهد شد. اين در حالي است كه قيمت ارز را ثابت در نظر بگيريم و قيمت ارز در سطح كنوني باقي بماند. بديهي است هر‌چه قيمت ارز نسبت به امروز افزايش يابد، باعث افزايش بيشتر قيمت خودروهاي وارداتي خواهد شد‌.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرهاد ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
    1 2
    به نظرم تا اونجا که می تونید قیمت ها رو بالا ببرید روزی می رسه که برای بدست آوردن سرمایه اصلی تون با ضرر حاضرید به زیر قیمت خرید بفروشید و با چراغ به دنبال مشتری بگردید چون همه اجناس گران و گران تر می شوند و درآمد مردم پایین و پایین تر میرود پس تا فرصت هست خودرو خود را به همان قیمت خرید بفروشید و الا بدجوری ضرر می کنید ما گفتیم
  • محمدی ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
    با سلام ممنون از سایت خوب تون. فقط یک سوال این که در حال حاضر هیچ خودرویی با قیمت قطعی به فروش نمی رسد و همه با تحویل حداقل 90 روز کاری به فروش می رسند پس منظورتان از خودروهای موجود در بازار چیست؟
  • دارکوب ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
    1
    واقعا" متاسفم برای خودم و سایر خریداران که باید برای خرید یک خودروی معمولی در جهان ، یک رقم گزاف بپردازیم ، متاسفانه خودروهای تولید داخل هم بخوبی فروخته نمی شوند و خودروهای با تکنولوژی روز هم اصلا" تولید نمی شود . نمی توان خودروهای به اصلاح پسابرجامی را براحتی ثبت نام کرد و خرید . تکلیف خریداران خودرو یی که از شرکت داتیس خودرو و امثال آن خودرو پیش خرید کرده اند چه می شود ؟؟!!! پس چه زمانی این خودرو ها وارد می شوند ؟؟! واقعا" چه وضعیت افتضاحی است ؟؟!! خودرویی که به مبلغ200 میلیون تومان پیش خرید شده پس حالا به چه قیمتی به خریدار می رسد ؟؟!!! برای وزارت صنایع و دارایی و بانک مرکزی بسیار متاسفم . چه کسی جبران ضرر تحمیل شده به خریداران بالقوه را خواهد داد ؟؟!!!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =