به باور بسیاری از کارشناسان تا پیش از آغاز قرن بیستویکم، هر خریداری میدانست برای داشتن یک خودروی خانوادگی مناسب که یک عمر کیفیت آن ضمانت شده است، باید به سراغ محصولی از پژو برود. اما پژو نتوانست عملکرد خوب خود را در آغاز قرن بیست و یکم ادامه دهد و سالها طول کشید تا دوباره با محصولاتی مانند 3008 و 5008 نام خود را بر سر زبانها بیندازد.
به گزارش «اخبار خودرو» ، اخیرا این شرکت از نسخههای مختلف فستبک جدید 508 رونمایی به عمل آورده که کار طراحی آن توسط طراح مشهور فرانسوی، ژیل ویدال صورت گرفته است.
ژیل ویدال، طراح ارشد پژو 10سالی است که کار طراحی ظاهر و حس و حال مدلهای مختلف پژو را برعهده گرفته و زبان طراحی جدیدی را به محصولات این خودروساز بخشیده است. در اینجا مصاحبه ژیل ویدال را با خبرنگار نشریه اتوماتیو نیوز میخوانیم.
[caption id="attachment_214685" align="aligncenter" width="700"] ژیل ویدال[/caption]چرا پژو تصمیم گرفت به جای یک سدان، 508 را در قالب یک هاچبک به بازار بفرستد؟ تا جایی که میدانیم هاچبکها زمانی در بازار جایگاه بالایی نداشتند. به نظرم این مساله در حال تغییر است. ما میخواستیم این ماشین از ظاهر پویاتری برخوردار باشد و به همین خاطر به سراغ یک مدل فستبک رفتیم. اگر برای این ماشین یک صندوق عقب معمولی در نظر گرفته بودیم، در آن بسیار کوچک میشد. در نتیجه با خود گفتیم اگر عقب ماشین را تا سقف بالا بکشیم چه؟ تبدیل کردن این ماشین به یک هاچبک تصمیمی بسیار کاربردی بود و این ماشین صندوق عقب بسیار جاداری دارد.
508 از فرمانی بسیار کوچک، شاسیهای کنترلی شبیه به کلیدهای پیانو، پنل ابزاری کشیدهتر و نمایشگر لمسی کوچکتری نسبت به آنچه قابل تصور بود، برخوردار است. پشت این ویژگیها چه تفکری نهفته است؟ مدل جدید 508، 51میلیمتر خوابیدهتر از مدل قبلی است و در نتیجه ما برای آنکه چیزی مانع دید راننده و سرنشینان نشود، باید تغییراتی را در هواکشها، نمایشگرها، شاسیها، کنسول و سایر اجزای آن ایجاد میکردیم. یکی از تصمیمهای ما درمورد این ماشین این بود که هواکشها دارای عملکرد بسیار بالایی باشند و بزرگی نمایشگرها به معنی کوچکتر بودن هواکشها بود. برای درنظر گرفتن سطوح مختلف کابین ماشین باید به موارد بسیار مختلفی توجه داشته باشیم. مثلا کار با شاسیهای کنترلی که شبیه کلید پیانو هستند، برای خانمهایی که ناخنهای بلند دارند راحتتر است.
زبان طراحی جدید پژو را که در مدلهای 3008، 5008 و 508 مشاهده شدهاند، توصیف کنید. ما میخواهیم خودروهایی جذاب با شخصیت بسیار قوی تولید کنیم که در عین حال بهلحاظ بصری قابلتشخیص و متمایز باشند. به نظر ما وقتی از فاصله 100متری به یک ماشین نگاه میکنید، باید ظاهری کاملا مشخص و همزمان ساده را ببینید. وقتی به آن نزدیکتر شده و مثلا در فاصله 10متری آن قرار میگیرید، آنگاه متوجه جزئیات فناورانه آن که مثلا در چراغهایش به کار رفته است، بشوید.
هنگام طراحی در پژو از نیمرخ شروع میکنید؟ بله، کارمان را با نیمرخ ماشین شروع میکنیم و بعد خطوط اصلی، درک ما را از نیمرخ ماشین تحتتاثیر قرار میدهند.
آیا میتوان در طراحیهای جدید هیچ رابطهای را با پژوهای قدیم یافت؟ ما به دنبال آن نبودیم که در خودروهایی مانند 3008 و 508 چیزی از گذشته را نشان دهیم. برای ما همه چیز به امروزی کردن مربوط میشود؛ هرچند خطوط تیز طراحیهای جدید را میتوان یادآور طراحیهای پژو در دهه 1980 در خودروهایی مانند 505 دانست. به طور کلی در کار ما میتوان رگههایی از گذشته را مشاهده کرد. به عنوان مثال در 508 مانند مدل قدیمی 504، نام ماشین روی دماغه نقش بسته است. این کاری است که در دهههای 60 و 70 و بخشی از محصولات دهه 80 در پژو مرسوم بود.
آیا میتوان انتظار داشت که این عناصر در باقی محصولات پژو مانند نسلهای بعدی 208، 2008 یا 308 نیز مشاهده شوند؟ ما قبلا ظاهر جدید آن خودروها را طراحی کردهایم و همه آنها بازار خوبی پیدا کردهاند. وقتی فیسلیفت 2008 را عرضه کردیم، فروش آن دوباره بالا رفت. به طور معمول وقتی نسخه فیسلیفت یک خودرو عرضه میشود، فروش آن به صورت ثابت باقی میماند، اما این بار بعد از عرضه چهره جدید، ما با افزایش فروش طرف بودیم که بسیار شگفتانگیز بود. در مدل بعدی 208 که کار طراحی آن به پایان رسیده، به تغییراتمان در زبان طراحی که با مدلهای 3008 و 5008 آغاز شد، ادامه دادهایم.