کد خبر: 214693
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۲
تایرهای باری- اتوبوسی

پس از بالا رفتن قیمت تایرهای باری-اتوبوسی در بازار که به‌واسطه ایجاد انحصار در توزیع توسط برخی تولیدکنندگان و واردکنندگان ایجاد شده بود، سازمان تعزیرات‌حکومتی، نظارت بر توزیع این کالا را به‌دست گرفت.

به گزارش «اخبار خودرو» ،  هشتم خردادماه بودکه «دنیای‌خودرو» در گزارشی به چرایی کمبود تایرهای باری-اتوبوسی سایز 12/24به‌رغم خودکفایی صنعت تایر ایران در تولید این نوع تایر پرداخت و دستگاه‌های نظارتی را به بررسی دقیق‌تر موضوع ‌به‌ویژه انبارهای برخی عمده‌فروشان که تایرهای باری-اتوبوسی را به‌صورت انحصاری از کارخانه‌ها خریداری می‌کردند، دعوت کرد.

حال پس از گذشت یک هفته از این اتفاق،‌ خبرها حکایت از ورود بازرسان سازمان تعزیرات‌حکومتی به انبارهای عمومی و حتی انبارهای اختصاصی برخی واردکنندگان تایر در هفته منتهی‌به هفدهم خردادماه دارد. حضور سرزده‌ای که درنهایت به متلاشی شدن برخی باندهای سودجو در گروه محصول تایرهای باری-اتوبوسی منجر شد.

[caption id="attachment_214696" align="aligncenter" width="600"]تایرهای باری- اتوبوسی تایرهای باری- اتوبوسی[/caption]

این اتفاق در شرایطی رخ داده است که صنف کامیون‌داران بارها گِله خود را از نرخ بالای تایر به سازمان راهداری اعلام کرده‌اند. گِله‌ها و اعتصاب‌هایی که درنهایت باعث شدند بازرسان سازمان تعزیرات‌حکومتی با همکاری اتحادیه لاستیک‌فروشان از انبارهای چندهزارحلقه‌ای تایرهای دپوشده سردربیاورند. البته نباید فراموش کرد احتکار تایرهای باری در انبارها تنها به‌وسیله عده‌ای تایرفروش صورت نگرفته و رد پای برخی تولیدکنندگان نیز در این ماجرا به چشم می‌خورد.

تولیدکنندگانی که با همکاری برخی عوامل توزیع خود، اقدام به انبار کردن تایرهای باری به‌ویژه بایاس 12/24کردند تا به‌واسطه افزایش قیمت و کم شدن تایر در بازار بتوانند مجوز افزایش قیمت را از سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان دریافت کنند.

حال اما با ورود سازمان تعزیرات به موضوع عرضه تایرهای باری-اتوبوسی و کشف انبارهای احتکار لاستیک، قیمت این گروه محصول به‌شکل محسوسی کاهش یافته است.

در این شرایط جا دارد عوامل وزارت صنعت‌،معدن‌وتجارت و سازمان تعزیرات حکومتی سری هم به انبارهای برخی تولیدکنندگان در محل کارخانه‌ها بزنند تا شاید پرده از برخی اتفاقات زیر پوست بازار تایر برداشته شود.

درنهایت به‌نظر می‌رسد باتوجه به آغاز تحریم‌های آمریکا علیه ایران که از نیمه مردادماه عملیاتی می‌شود، سازمان‌های نظارتی باید نظارت بیشتری را بر نحوه توزیع این کالا داشته باشند ‌تا سود بیشتر برخی تولیدکنندگان و عوامل توزیع دستمایه نابسامانی در بازار و برخی گلایه‌ها مانند اعتراض کامیون‌داران در ماه اخیر نشود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =