کد خبر: 215248
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹

نجفی‎منش: خودروسازان چینی هم دیگر حاضر به فروش قطعه به ما نیستند

پس از خروج آمریکا از برجام، این‏بار سخت‏تر از گذشته بحث بازگشت تحریم‏های اقتصادی علیه کشور قوت گرفت. موضوعی که اگرچه خیلی زود به پیش‏بینی خروج خودروسازان اروپایی از ایران منجر شد، اما دلگرمی صنعت خودرو به باقی‎ماندن شرکت‏های چینی را هم تحت‎الشعاع قرار داد. این در حالی است که در دوره تحریم ‏های گذشته، چینی‏ها تقریبا تنها شرکت‏های خارجی به شمار می‏رفتند که حاضر به همکاری و سرمایه‎گذاری برای تولید مشترک و عرضه محصول در بازار ایران بودند.

در دوره جدید اما به‏رغم فرصت دوماهه‎ای که تا اجرای تحریم آمریکا علیه صنعت خودرو باقی مانده است، زمزمه رفتن برخی خودروسازان چینی بیشتر شنیده می‏شود. با توجه به تغییر هدف‏گذاری و برنامه ‏ریزی‏های شرکت‏های خودرویی چینی و تلاش و سیاست‏گذاری جدید آن‎ها برای ورود به بازارهای آمریکا، کانادا و اروپا، شاید بتوان گفت امروز اقدامات و تصمیم‏گیری‏های ایالات متحده برای چینی‏ها معنای دیگری یافته است و نتایج متفاوتی را نسبت به گذشته به همراه خواهد داشت.

در همین راستا، روز گذشته محمدرضا نجفی‎منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‎ساز اظهار داشت: این روزها شرایط صنعت خودرو به قدری سخت شده است که حتی تولیدکنندگان چینی هم حاضر به فروش قطعه به ما نیستند. وی در گفت‎وگویی بیان کرد: در شرایط فعلی قادر به استفاده از روش‎های قبلی برای دور زدن تحریم‎ها نیستیم.

[caption id="attachment_215251" align="aligncenter" width="600"] رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‎ساز گفت: دست ما برای تحریم‎کنندگان رو شده است و قادر به استفاده از روش‎های قبلی برای دور زدن تحریم‎ها نیستیم[/caption]  

شرط تداوم حضور چینی‌ها و سکوت چانگان

پس از انتشار بیانیه پژو-سیتروئن در خصوص تعلیق سرمایه ‏گذاری این شرکت در ایران و اعلام موضع رنو در این زمینه، در حالی که پیش‏ بینی نمی‏ شد، خیلی زود شایعه خروج برخی چینی‌ها از کشور نیز به گوش رسید. خبری که به سرعت با واکنش شرکای ایرانی همراه شد و آنها طی بیانیه ‏ای، ضمن تکذیب این خبر، از ادامه همکاری خود با شرکای چینی خبر دادند و البته اعلام کردند این کمپانی با توجه به سرمایه‏ گذاری کلانی که در ایران انجام داده، مادامی که دولت چین همراه دولت و نظام ایران است، مانند گذشته به فعالیت خود در ایران ادامه خواهد داد.

قیدِ شرطِ حضور در صنعت خودروی ایران در این بیانیه یعنی «تداوم همراهی دولت چین با دولت و نظام ایران»، به هر حال ابهاماتی در زمینه تداوم حضور قطعی این شرکت را به همراه دارد.

به‌عنوان مثال حضور چانگان و شرایط ادامه همکاری این شرکت با سایپا نیز چندان شفاف به نظر نمی‏رسد. چانگان که سال گذشته از عرضه سه محصول جدید خود، یعنی CS75، CS55 و CS95 به بازار ایران خبر داده بود، امسال همچنان فقط همان CS35 را در بازار کشور دارد و در مورد عرضه محصولات جدید نیز سیاست سکوت را در پیش گرفته است.

برخی از کارشناسان، همکاری خودروسازان آمریکایی با چانگان - ازجمله بهره ‏گیری از تکنولوژی کمپانی فورد آمریکا در نسل جدید محصولات این خودروساز چینی - را دلیل بازبینی برنامه‏ های آن برای ادامه حضور در ایران و معطل ماندن راه‎اندازی خطوط تولید مدل‎های جدید چانگان در کارخانه ایران‎کاوه (زیرمجموعه گروه سایپا) می‎دانند.

بلاتکلیفی جیلی و جک برای حضور در ایران

به گزارش «دنیای خودرو»، حتی شرکای قدیمی چینی بازار ایران نیز ممکن است در شرایط جدید مانند دوره تحریم‎های قبلی حضور خود را به ‏صورت چراغ‏ خاموش و با عرضه خودرو صرفا تحت برندهای داخلی ایران ادامه دهند. شرکت جیلی هم که همکاری‎هایی با آمریکایی‎ها دارد، هنوز تکلیف خود را به شکل قطعی روشن نکرده است.

این شرکت که فرایند تولید محصول در ایران را با همکاری خودروسازان بم پیش برده، هنوز اعلام موضع مشخصی در زمینه تداوم حضور یا ترک ایران نداشته است. در این زمینه، مدیر بازاریابی و فروش خودروسازان بم در گفت ‏وگو با «دنیای خودرو» اعلام کرده بود: «شرکت جیلی متعهد است طبق قرارداد کار خود را انجام دهد. به این ترتیب خط تولید این شرکت در حال حاضر فعال است و خودروها در حال تولید و تحویل به مشتری هستند.»

توجه به این نکته ضروری است که شرکت جیلی پس از خرید شرکت ولوو و طراحی محصول مشترک جدید با این شرکت، از جمله شرکت‏های چینی به شمار می‏رود که به طور جدی ورود و حضور در بازارهای اروپا، آمریکا و کانادا را در برنامه‏ های آینده خود دارد.

با این حال و با وجود همکاری این شرکت با خودروسازان بم به عنوان نماینده انحصاری خود در ایران در عرصه تولید محصول، از اواخر سال گذشته برای واردات برخی از مدل‏ها به ایران، مذاکراتی با هلدینگ ناصح نیز داشته است و قرار است خودروهای وارداتی این شرکت چینی امسال به بازار کشور عرضه شود.

غیر از این، شرکت جک نیز مدت‏ها است با همکاری کمپانی فولکس‏واگن و با برند «سول» در حال عرضه محصول مشترک جدید به بازار جهانی خودرو است. به این ترتیب با توجه به سیاست‏های شرکت فولکس ‏واگن، اگر قرار بر ورود این برند جدید به بازارهای آمریکایی باشد، شاید بتوان در مورد ادامه حضور جک در ایران نیز تردید کرد.

همان‏طور که این تردید در خصوص اجرایی‎شدن برنامه تولید خودروهای ام‎جی در ایران وجود دارد. زیرا برند انگلیسی ام‎جی نیز تحت تملک سایک‏ موتور چین است که با جنرال‏ موتورز آمریکا همکاری دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =