کد خبر: 215403
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۹

کاهش عرضه تایرهای 12R24 در بازارو ناتوانی تولیدکنندگان داخلی در تامین نیاز بازار باعث شد ممنوعیت سه‌ساله واردات این گروه محصول به کشور از سوی دولت برداشته شود.

به گزارش اخبار خودرو ، سه‌سال قبل وزارت صنعت، معدن‌وتجارت با پیشنهاد و اصرار انجمن تولیدکنندگان تایر، ‌واردات هرگونه تایر 24/12 چه از نوع بایاس و چه از نوع رادیال‌سیمی را به کشور ممنوع کرد. این تصمیم به‌منظور حمایت از تولید داخل صورت‌گرفت و انجمن تولیدکنندگان صنعت تایر با این تضمین که توانایی تامین نیاز بازار را دارد، خواستار ممنوعیت واردات برای این گروه محصول شد.

[caption id="attachment_215404" align="aligncenter" width="345"] لاستیک‌های 12/24[/caption]

اما در سومین سالگرد این تصمیم، شیوه‌های نادرست فروش شرکت‌های تایرساز و انحصارسازی در نحوه توزیع باعث شد علاوه‌بر کاهش میزان توزیع، ‌قیمت آن نیز در بازار به‌شدت افزایش یابد تا درنهایت دولت مجبور به آزادسازی واردات برای نوع رادیال آن شود.

به‌گفته یک منبع آگاه، اعضای انجمن تولیدکنندگان تایر با واردات تایرهای 12R24 موافقت کرده‌اند و از این پس تنها واردات نوع بایاس آن به کشور ممنوع است.

این تصمیم اگرچه برای ساماندهی آشفته بازار تایرهای باری-اتوبوسی اتخاذ شده است اما برخی مشکلات را نیز با خود به همراه دارد. شباهت ظاهری تایرهای رادیال و بایاس این امکان را برای متخلفان فراهم می‌کند که در بین تایرهای رادیال، نوع بایاس را نیز به کشور وارد کرده و با این کار صنعت تایر را با مشکل مواجه کنند.

اگرچه در‌حال‌حاضر تنها گروه صنعتی بارز توان تولید تایرهای رادیال 24/12 را دارد اما نباید این نکته را نیز ازنظر دور کرد که امکان جایگزینی نوع رادیال این تایر با بایاس برای راننده‌ها وجود دارد و درصورت اصلاح شیوه توزیع و بالابردن توان تولید کارخانه‌ها می‌توان به‌راحتی از شرایط فعلی عبور کرد.

دیگر نکته این ماجرا، تصمیمات احساسی بر پایه برخی اظهارنظرهای غیرکارشناسی است. آنچه این روزها تولیدکنندگان تایر بسیار برآن تاکید دارند، توانایی تامین بازار تایرهای رینگ 13تا 15است. ادعایی که برپایه آن خواستار توقف واردات سه‌سایز از پر‌مصرف‌ترین تایرهای سواری به کشور شده‌اند. به‌نظر‌می‌رسد مسئولان تصمیم‌گیرنده، ‌پیش‌از اعمال ممنوعیت برای واردات، باید تمام جوانب کار را در نظربگیرند تا در آینده مجبور به لغو مصوبات خود نباشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =