کد خبر: 216166
تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۹

ارائه توانمندی و تجهیزات تولید به‎عنوان آورده طرف ایرانی، مانع از تحمیل بار مالی به سهامداران ایران‌خودرو شد

اقتصاد مقاومتی را اقتصادی درون‏زا و برون‏گرا تعریف کرده‏ اند. هدف از درون‏ زایی در این تعریف، به حداقل رساندن میزان آسیب ‏پذیری از متغیرهای پیرامونی است و هدف از برون‏ گرایی نیز فعال‏ سازی حداکثری ظرفیت‏های تعاملی.

به گزارش اخبار خودرو ، سال گذشته اگرچه صادرات ایران ‏خودرو روند فزاینده ‏ای را نپیمود اما رویکرد برون ‏گرای این گروه صنعتی منتج به سرمایه‏ گذاری‏ های بزرگی برای آینده شد، سرمایه‏ گذاری‏هایی که در قالب استقرار تجهیزات تولید در کشورهای هدف انجام شد و بار مالی به سهامداران این خودروساز بزرگ تحمیل نکرد. نمونه بارز این حرکت، راه ‏اندازی پایگاه تولید ایران‏ خودرو در جمهوری آذربایجان بود.

[caption id="attachment_216169" align="aligncenter" width="620"]خط تولید دنا در جمهوری آذربایجان خط تولید دنا در جمهوری آذربایجان[/caption]

برای تحقق این مهم، شرکت مشترکی میان ایران‏ خودرو و بخش خصوصی آذربایجان تاسیس شده که طرف آذری آن سهم 75درصدی سرمایه‏ گذاری مشترک را تامین کرده و سهم ایران‏ خودرو 25درصد و فقط شامل صادرات خدمات فنی و مهندسی است. مرحله نخست این پروژه، تولید محصولات خانواده دنا برای بازار کشورهای مشترک‏ المنافع منطقه است که قراردادهای ترجیحی میان آن‏ها اجرا می‏شود. این خط تولید، در فاز ابتدایی با ظرفیت تولید سالانه 6هزار دستگاه آغاز به کار خواهد کرد که در ادامه ظرفیت آن به 10هزار دستگاه در سال خواهد رسید.

با توجه به شرایط ارزی کشور، تولید بدون سرمایه ‏گذاری در کشورهای صادراتی هدف و محدودکردن آورده طرف ایرانی قرارداد به خدمات فنی‎مهندسی و تجهیزات باید به عنوان یک رویکرد استراتژیک برون‏ گرا همچنان با جدیت دنبال شود.

اجرای سیاست‏های برون‏گرا از ابتدای سال گذشته

اجرای سیاست‏های برون‏ گرای گروه صنعتی ایران‏ خودرو از ابتدای سال گذشته استارت خورد؛ در فروردین ‏ماه سال 1396 سمند به سبد تولیدات ایران‏ خودرو در اسکندریه عراق نیز اضافه شد تا 2500 دستگاه از این خودرو ایرانی در خط اسکندریه تولید و به بازار عراق عرضه شود. علاوه بر سمند، دو محصول پژو پارس و پژو405 نیز در این خط تولید می‏شود که سهم قابل‌توجهی از ناوگان حمل‏ ونقل عمومی این کشور را به خود اختصاص داده ‏اند.

در اردیبهشت‏ ماه سال گذشته نیز تعدادی از محصولات اتوماتیک ایران‏ خودرو به بازار کردستان عراق معرفی شد که به صادرات 300 دستگاه پژو پارس اتوماتیک به عراق انجامید و نشان از رقابتی ‏تر شدن سبد محصول این خودروساز ایرانی در این منطقه دارد. امسال نیز قرار است ۶هزار دستگاه از محصولات ایران‎خودرو از جمله سمند، سورن، پژو پارس و دنا به عراق صادر شود.

در همین راستا، گروه صنعتی ایران‏ خودرو با توجه به نیاز بازارهای هدف به خودروهای به ‏روز  رسانی‏ شده، از برنامه خود برای توسعه صادرات خودروهای سفارشی و آپشنال به بازارهای هدف خبر داده و با کسب مجوز GSO امکان صادرات محصولات خانواده دناپلاس و رانا را به کشورهای حاشیه خلیج فارس فراهم کرده است.

احیای بازار بلاروس

بهمن ‏ماه سال گذشته بود که قراردادی میان گروه صنعتی ایران‏ خودرو و شرکت یونی سون بلاروس با حضور وزرای صنعت دو کشور به امضا رسید تا با ازسرگیری تولید محصولات این خودروساز ایرانی در بلاروس، بازار ایران‏خودرو در این کشور احیا شود. در فاز اول این قرارداد، تولید یک ‏هزار دستگاه محصول دنا در سال هدف ‏گذاری شده و در فاز دوم نیز تولید محصولات دیگر ایران‏ خودرو مانند دنا پلاس و محصولات آتی ایران‏ خودرو با پلت‌فرم اختصاصی پیش‏ بینی شده که طی پنج سال شمارگان تولید آن‏ها در این سایت به 5هزار دستگاه خواهد رسید.

توسعه بازار در کشورهای CIS،‏ از طریق تولید محصول در سایت بلاروس و صادرات به این کشورها یکی از اهدافی است که با احیای سایت بلاروس دنبال می‏شود.

از عمان تا شمال آفریقا

ایجاد خط مونتاژ محصول دنا در عمان نیز که از سال 1395 شکل اجرایی تری به خود گرفت، با هدف تبدیل این کشور به هاب محصولات ایران‏ خودرو در منطقه و دسترسی به کشورهای اطراف و نیز شمال آفریقا بود. بنا بر توافقات انجام ‏شده، شرکت سرمایه‏ گذاری مشترک ایران‏ خودرو و عمانی‎ها با سرمایه‏ گذاری طرف عمانی و ارائه خدمات فنی‏ مهندسی از سوی ایران‏ خودرو ایجاد شده است.

صدور دو تا سه محصول اتوماتیک به بازار عمان نیز از برنامه‏ های امسال ایران‏خودرو است. علاوه بر این، ایران‏ خودرو به‌صورت مستقیم نیز به بازار آفریقا ورود کرده است؛ همان‏طور که در سال 1395 صادرات سمند و رانا به‏ صورت رسمی به شبکه تاکسی‏رانی کشور ساحل عاج آغاز شد، در سال 1396 نیز نخستین محصول صادراتی دناپلاس به ناوگان پلیس سنگال راه یافت.

ایران‎خودرو با دوگانه‏ سوز کردن این مدل، آن را به خودرو خاص پلیس تبدیل کرد و زمینه صادرات دوباره محصولات تولیدی خود را به کشورهای غرب آفریقا فراهم آورد. در همین حال، کشور نیجریه نیز اعلام کرد با سفارش 310 دستگاه خودرو سمند و پژو405 برای سال آینده ناوگان تاکسیرانی خودرا نوسازی می‏کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =