خط تولید ال 90

کاهش حدود 50درصدی تولید در خردادماه در حالی رقم خورد که در دو ماهه نخست امسال شاهد رشد 35درصدی آن بودیم

 به گزارش اخبار خودرو ،  تحریم‌ها یکی از مواردی است که در سال‌های اخیر بلای جان صنعت خودرو کشورمان بوده است؛ دومین صنعت کشور با تحریم‌هایی روبه‌رو بوده و همین مساله باعث شد تا سال‌های 91 و 92 تولید خودرو در کشورمان به چیزی حدود 700هزار دستگاه خودرو برسد. حال با گذشت پنج سال از دور اول تحریم‌ صنعت خودرو و با نزدیک شدن به دور جدید به‌نظر می‌رسد خودروسازان با مشکلات جدی روبه‎رو هستند. در خردادماه ۱۳۹۷ تعداد 71هزارو782دستگاه خودرو تولید شده است، درحالی که در خرداد سال گذشته 134هزار دستگاه انواع خودرو تولید شده بود. این نشان‌دهنده کاهش 46.5درصدی تولید خودرو در خردادماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال 96 است. 99درصد از حجم تولیدات به خودروهای گروه سبک و یک درصد دیگر به خودروهای گروه سنگین اختصاص دارد. خودروهای تولیدی کشور در این ماه، شامل ۴۶مدل خودرو درگروه سبک و ۱۰مدل در گروه سنگین است. از این لحاظ به‌نظر می‌رسد در بخش خودروهای تجاری هم با کاهش تولید مواجه هستیم.

   احتمال ادامه‎دار شدن کاهش تولید
هر چند در دو ماه نخست سال جاری خودروسازان با تولید 226هزارو584دستگاه خودرو رشد 35درصدی را تجربه کرده‌اند اما با توجه به شرایط پیش روی خودروسازان و بروز مشکلاتی مانند افزایش قیمت ارز و همچنین نزدیک شدن به زمان آغاز تحریم‌های آمریکا علیه ایران و صنعت خودرو، به‌نظر می‌رسد درصورتی که چاره‌ای برای خودروسازان اندیشیده‌ نشود، طی ماه‌های آینده با کاهش بیشتر تولید همراه خواهیم بود. در حال حاضر، بازار خودرو چه در بحث خودروهای داخلی و چه در بحث خودروهای وارداتی با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو است و در صورت کاهش تیراژ خودروسازان باید منتظر افزایش دوباره قیمت خودروها در بازار و افزایش دلالی در این بازار باشیم. افزایش تولید در دو ماه نخست سال جاری به دلیل واردات  780میلیون‌دلاری قطعات توسط خودروسازان بود. حال اما به‌نظر می‌رسد علاوه‌بر مشکلات ناشی از افزایش قیمت ارز و تغییر شرایط تامین آن از سوی دولت، خودروسازان و قطعه‌سازان با مشکلات جدی در ترخیص قطعات از گمرک نیز مواجه هستند. ضمن این‎که دولت هنوز برنامه مشخصی برای تامین ارز صنعت خودرو و قطعه کشورمان اعلام نکرده و مشخص نیست جایگاه این دو صنعت بسیار اشتغال‌زا در 4گروهی که دولت برای اولویت تخصیص ارز به‌وجود آورده، کجاست.

   برای اقلام مانده در گمرک گشایش اعتبار نشد
در همین زمینه احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان از نامه‌نگاری بی‌نتیجه با وزیر صنعت، معدن و تجارت به منظور گشایش اعتباری اقلام خارجی در گمرک خبر داده است و می‌گوید: «به‎رغم نامه‎نگاری خودروسازان و قطعه‎سازان با وزیر صمت، هنوز گشایش اعتباری برای اقلام خارجی و در گمرک‎مانده انجام نشده و کمبود قطعات نیز باعث کاهش تولید خودرو شده است. این در حالی است که مساله کمبود قطعه بسیار جدی بوده و در صورتی که دولت نتواند در شرایط فعلی که هنوز تحریم‌ها اجرا نشده برنامه‌ریزی مناسبی انجام دهد، پیش از اوج گرفتن تحریم‌ها صنعت خودرو و قطعه کشور زمین‌گیر خواهد شد، صنایعی که نیروی انسانی بسیاری را در خود جای داده است و در صورتی که نتوان مواداولیه و قطعات آن را تامین کرد با مشکلات بزرگی مواجه خواهد شد.» دبیر انجمن خودروسازان همچنین معتقد است: «گرچه اولویت گشایش اعتبار با اقلام ضروری است، اما اهمیت خودروسازی در کشور نیز از اقلام ضروری کمتر نیست. چرا که ترامپ نیز اولویت تحریم‌ها را از خودرو آغاز کرد.» نعمت‌بخش می‌افزاید: «به دلیل وارد نشدن برخی اقلام موردنیاز، تولیدات داخلی مدت زیادی عقب افتاد. حال تصور این‎که تعداد بیشتری اقلام در گمرک مانده باشد، کاهش تولید را نوید می‌دهد؛ چراکه تولید خودرو به میزان اقلام وارداتی وابسته است.»

  مشکل از نحوه اولویت‎بندی کالاهای وارداتی است
تعلل وزارت صمت در خصوص ایجاد شرایط برای تامین مواداولیه قطعه‌سازان و خودروسازان در شرایطی انجام می‌شود که به دستور رئیس‎جمهور باید هرچه سریع‌تر گمرکات کشور کالاها را ترخیص کنند. آرش محبی‎نژاد، دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه‎سازی کشور در این خصوص می‌گوید: «متاسفانه قطعه‌سازان برای ترخیص مواداولیه و قطعات نیم‎ساخته‎ای که در گروه دوم و سوم کالایی قرار دارند، با مشکل جدی مواجه شدند، در حالی که براساس مصوبه دولت باید مواداولیه قطعه‎سازان و خودروسازان در گروه یک کالایی قرار گیرد.» وی می‌افزاید: «در حال حاضر مواد و قطعاتی که در گروه یک کالایی قرار دارند، مشکل گمرکی ندارند. البته مشکل گمرکی که هم‎اکنون قطعه‎سازان برای تامین مواداولیه با آن مواجه هستند، مربوط به مشکلات ارزی است. در صورتی که دولت نتواند تا پیش از شروع تحریم‌ها مشکلات گمرکی و ارزی خودروسازان و قطعه‌سازان را برطرف کند، صنعت و بازار خودرو در ماه‌های آینده با مشکل جدی روبه‌رو می‌شود و باید انتظار افزایش قیمت نجومی خودروها را داشت.»

   کاهش 50درصدی تولید خودرو
این عضو انجمن همگن قطعه‎سازی کشور افزود: «متاسفانه عدم ترخیص مایحتاج و مواداولیه موردنیاز قطعه‎سازان بر تولید خودروسازان تاثیر گذاشته است. البته این روند بیش از همه بر تولید خودروسازان تاثیر گذاشته و تولید روزانه آن‌ها را 50درصد کاهش داده است، در حالی که طبق برنامه تولید ایران‎خودرو و سایپا این دو شرکت در مجموع باید روزانه 6هزار دستگاه خودرو تولید کنند، اما این رقم روزانه به 3هزار دستگاه تقلیل یافته است.» محبی‎نژاد علت اصلی افت نیمی از تولید روزانه خودروسازان را مشکل تامین قطعات وارداتی عنوان کرد و افزود: «علاوه بر این، قطعه‎سازان نیز به دلیل وضعیت موجود در تامین نقدینگی و مواداولیه مورد نیاز، قادر به تامین قطعات موردنیاز خطوط تولید خودروسازان نیستند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =