نمایشگاه

شرکت‎های اروپایی و تعدادی از شرکت‎های چینی که قبلا متقاضی حضور در نمایشگاه بودند، در ادامه کار انصراف دادند

به گزارش اخبار خودرو ، اولین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم یدکی و خدمات پس از فروش خودرو، به‌عنوان اولین و تخصصی‌ترین نمایشگاه در این حوزه روز گذشته با حضور برخی نمایندگان شرکت‌های داخلی و خارجی، اصحاب رسانه، فعالان قطعه‌سازی و... در محل نمایشگاهی شهر آفتاب تهران آغاز به کار کرد. 


حضور پر تعداد شرکت‌های چینی در مقابل حضور نه‌چندان پررنگ قطعه‌سازان ایرانی، از ویژگی‌های قابل‌توجه این نمایشگاه به‌شمار می‌رود. بر این اساس رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور پس از برگزاری آیین افتتاح و در حاشیه بازدید از غرفه‌های نمایشگاه در رابطه با حضور کم‌تعداد قطعه‌سازان کشور به «دنیای خودرو» گفت: «قرار بر این بود که قطعه‌سازان بیشتری در این نمایشگاه حضور پیدا کنند، اما فاصله قابل توجه شهر آفتاب با تهران را می‌توان یکی از دلایل کم بودن استقبال از این نمایشگاه دانست. چراکه این محیط برای برگزاری نمایشگاه خودرو بسیار مناسب است اما برای نمایشگاه قطعات خودرو مناسب نیست.»


  انصراف قطعه‎سازان اروپایی از شرکت در نمایشگاه
محمدرضا نجفی‌منش با اشاره به این‎که در شرایط اقتصادی فعلی قطعه‌سازان به‌شدت درگیر چالش‌های روزمره شده‌اند، اظهار کرد: «شاید امکان حضور در این نمایشگاه برای قطعه‌سازان فراهم نشده است. اگرچه حضور در این نمایشگاه فرصت بسیار خوبی است که در این شرایط سخت، توانمندی‌های موجود موردتوجه قرار گیرد و قابلیت‌های داخلی نیز بیشتر نشان داده شود تا بتوانیم در صدد جبران نقایص به‌وجودآمده برآییم.» 


وی افزود: «از چند ماه قبل قرار بود شرکت‌های اروپایی نیز در این نمایشگاه حضور داشته باشند، اما با توجه به مطرح شدن بحث تحریم‌های اقتصادی از سوی آمریکا و مسائلی که طی ماه‌های اخیر پیش آمد، این شرکت‌ها از حضور در نمایشگاه قطعات خودرو تهران انصراف دادند.» 


نجفی‌منش حضور پررنگ شرکت‌های چینی در این دوره از نمایشگاه قطعات خودرو تهران را مثبت ارزیابی کرد و تاکید کرد: «همانطور که مقامات چین اعلام کرده‌اند، این کشور نه خرید نفت از ایران را متوقف خواهد کرد و نه معاملات خود را محدود می‌کنند. همچنین شرکت‌های چینی مرتبط با آمریکا نیز قصد دارند از طریق شرکت‌های واسطه، رابطه خود با ایران را حفظ کنند.»


  انتقال فناوری‎های روز از طریق چینی‎ها
در حاشیه افتتاح این نمایشگاه، مدیرعامل شرکت ایده تجارت هرمس نیز درباره حضور شرکت‌های قطعه‌ساز چینی به «دنیای خودرو» گفت: «شرکت سینوماشین با همکاری سازمان توسعه تجارت کشور چین برگزارکننده پاویون چین در این نمایشگاه است.  این پاویون با حضور صاحب‌نظران و فعالان این حوزه و با سخنرانی متخصصان چینی و ایرانی فعالیت خود را آغاز کرده است.» 
مریم ثابت با اشاره به این‎که حدود 35شرکت چینی تا آخرین روز در نمایشگاه قطعات خودرو حضور خواهند داشت، افزود: «برنامه شرکت‌های چینی برای حضور در نمایشگاه قطعات خودرو، ایجاد مشارکت و همکاری با شرکت‌های ایرانی برای تولید محصول در ایران است.»  به گفته وی، انتقال علم و تکنولوژی تولید، از دستاوردهای آتی این همکاری‌ها به‌شمار می‌رود. ثابت در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط فعلی اقتصاد و تولید در کشور و موانع پیش‌روی تولیدکنندگان قطعات خودرو، آیا شرکت‌های چینی با آگاهی و برنامه کافی برای مواجهه با این چالش‌ها اقدام به ایجاد مشارکت و همکاری کرده‌اند یا خیر، توضیح داد: «قطعا برنامه‌ریزی مناسب در این زمینه وجود دارد. اگرچه آن دسته از شرکت‌های چینی که با آمریکا در ارتباط هستند، بی‌شک با محدودیت‌هایی مواجه خواهند بود. اما شرکت‌های دیگر با آگاهی کامل در کشور ما حضور دارند و همه اخبار را حتی شاید دقیق‌تر از ما رصد می‌کنند. چراکه می‌خواهند سرمایه‌گذاری خود را با کمترین ریسک در ایران 
انجام دهند.»
  چند شرکت چینی هم انصراف دادند
ثابت همچنین بیان کرد: «اگرچه حتی تعداد شرکت‌های چینی که قرار بود در این نمایشگاه حضور داشته باشند، بیش از این‎ها بود، اما به دلیل تغییر شرایط بین‌المللی و اقتصادی کشور، متاسفانه تعداد شرکت‌ها کاهش یافت. در عین حال نباید فراموش کرد که چینی‌ها همیشه تمایل زیادی به حضور در صنعت و بازار خودرو ایران داشته‌اند.» لازم به ذکر است برگزاری اولین نمایشگاه قطعات، لوازم یدکی و خدمات پس‌ازفروش خودرو تهران به همراه چندین سمینار و سخنرانی با موضوعات تخصصی در حوزه فرایند تولید، خدمات پس‌از‌فروش، سیستم‌های مکانیزه نگهداری و تعمیرات و... تا روز جمعه ۲۳ تیرماه، در محل نمایشگاهی شهر آفتاب به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =