تسلا

پیش‌تر دولت چین اعلام کرده بود که در سال 2018 شرایط مالکیت خصوصی را برای شرکت‌های خارجی که در زمینه تولید خودروهای تمام الکتریکی و هیبریدی فعال هستند، فراهم خواهد کرد

 به گزارش اخبار خودرو ،  یکی از مقامات دولت چین روز چهارشنبه اعلام کرد که شانگهای مصرانه در تلاش است محدودیت‌های موجود در خصوص سرمایه‌گذاری‌های خارجی در بخش خودروسازی در چین را باطل کند. این اظهارات درست یک روز بعد از آن‌که گفته شد تسلا در شهر شانگهای کارخانه‌ای کاملا خصوصی را تاسیس خواهد کرد، اعلام شد. پیش‌تر دولت چین اعلام کرده بود که در سال 2018 شرایط مالکیت خصوصی را برای شرکت‌های خارجی که در زمینه تولید خودروهای تمام الکتریکی و هیبریدی فعال هستند، فراهم خواهد کرد و تا سال2022 هم امکان مالکیت برای تمام تولیدکنندگان خودرو به وجود خواهد آمد. این اظهارات از تغییری اساسی در بزرگ‌ترین بازار خودرو جهان خبر می‌دهند که طی دو دهه گذشته مالکیت خودروسازان خارجی را تا میزان 50درصد محدود نگه داشته است. 

  نسیم تغییرات 
هوآنگ او، رئیس کمیسیون اقتصاد و فناوری اطلاعات شانگهای در کنفرانس مطبوعاتی روز چهارشنبه، درجمع خبرنگاران اعلام کرد که مقامات این شهر کمک بسیار زیادی را در فراهم شدن شرایط برای سرمایه‌گذاری پروژه‌ تسلا انجام داده‌اند و به این ترتیب بزرگترین سرمایه‌گذاری خارجی در شانگهای امکان‌پذیر شده است. آقای هوآنگ گفت: «قدم بعدی این است که مسئولان شهر شانگهای مساعدت‌های ضروری و لازم را برای عملی شدن هر چه سریع‌تر این پروژه انجام دهند. ما هم‌راستا با برنامه‌ریزی‌های کلان کشور به محدودیت‌‌های مربوط به مالکیت خارجی در بخش خودروسازی خاتمه خواهیم داد.» هرچند آقای هوآنگ از ارائه جزئیات در خصوص اندازه پروژه تسلا یا زمان احداث کارخانه‌ای با ظرفیت تولید سالانه 500هزار باتری تسلا سر باز زد. 

  خانه جدید تسلا
ایلان ماسک بنیان‌گذار و مدیرعامل کمپانی تسلا روز سه‌شنبه قراردادی را برای احداث یک کارخانه جدید خودروسازی به صورتی که مالکیت آن کاملا خصوصی باشد، منعقد کرد و به این ترتیب قرار شد نخستین کارخانه تسلا در خارج از خاک ایالات متحده در خاک اصلی‌ترین رقیب اقتصادی این کشور احداث شود. به این ترتیب ظرفیت جهانی تولید خودروهای الکتریکی تسلا دو برابر خواهد شد. این قرارداد درست در زمانی منعقد شد که تسلا به خاطر افزایش تعرفه‌های واردات خودروهای آمریکایی به چین که در واکنش به اقدام مشابه دولت آمریکا صورت گرفته، چاره‌ای جز بالا بردن قیمت برای مشتریانش نمی‌بیند. براساس گزارش‌های تحلیل‌گران خودرویی ساخت یک کارخانه مونتاژ که تقریبا نصف اندازه کارخانه مورد بحث تسلا در شانگهای است، به سرمایه‌ای معادل با 1 میلیارد دلار احتیاج است. دولت شانگهای روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که از اقدام تسلا برای سرمایه‌گذاری در یک کارخانه جدید و همچنین در بخش‌های تحقیق و توسعه بسیار استقبال می‌کند. مجله چینی کایجینگ با ذکر نقل قولی از یک منبع آگاه روز سه‌شنبه خبر داد که مکان دقیق احداث این کارخانه هنوز مشخص نیست و احداث آن از اوایل سال میلادی آینده آغاز خواهد شد. 
  ریسک بزرگ 
به باور برخی از کارشناسان، تسلا بدون پشتیبانی همکاران محلی برای باز کردن جایگاه خود در بازاری که جزو برندهای اول نیست، دست به ریسک بسیار بزرگی زده است. براساس اطلاعات منتشر شده توسط انجمن خودروسازان چینی سال 2017 تسلا در میان فهرست خودروهای با انرژی نوین، یعنی بازاری با حدود 1.2 میلیون دستگاه خودرو، در جایگاه یازدهمقرار داشت. 
در سال 2017 تسلا در مجموع 14 هزار و 883 دستگاه خودرو را به مشتریان چینی خود فروخت که نه تنها کمتر از نصف، بلکه معادل با 20 درصد از خودروهای فروخته شده توسط BYD یعنی برندی بود که در جایگاه دهم فهرست مزبور قرار دارد. البته که این آمار شامل خودروهای هیبریدی نیز می‌شود که تسلا تولید نمی‌کند، اما بررسی اولیه مربوط به سال 2018 حاکی از آن است که تسلا حتی در بین خودروهای تمام الکتریکی نیز در میان مشتریان چینی نتوانسته چندان موفق عمل کند. چین یک بازار بزرگ رو به رشد برای خودروهای انرژی نوین محسوب می‌شود و شکی نیست که در آن جای رشدی زیادی برای برند تسلا وجود دارد. طبق برنامه‌ریزی‌های اعلام شده توسط ‌دولت چین تا سال 2025 تعداد خودروهای الکتریکی در این کشور از میزان 7‌ میلیون دستگاه عبور خواهد کرد. 
کمپانی تسلا در ایمیلی که اخیرا برای سرمایه‌گذاران خود فرستاده اعلام کرده است: «تسلا شدیدا به بازار چین متعهد است و ما به دنبال ساخت خودروهای بیشتر برای مشتریان‌مان در این کشور هستیم.» در هر حال یکی از مسائلی که فکر سرمایه‌گذاران و البته رسانه‌ها را به خود مشغول کرده این است که ماسک چگونه می‌خواهد سرمایه لازم برای کارخانه بزرگ خود در شانگهای را فراهم کند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =