بنزین

باز هم حرف وحدیث درباره قیمت بنزین و چند یا تک‌نرخی شدن آن بالا گرفته است. بنزین و ارز دو موضوعی هستند که دوشادوش هم درباره قیمت آنها بحث می‌شود. حالا پس از گذشت چندماه از پیشی‌گرفتن صحبت‌ها درباره قیمت ارز، بنزین هم خودی نشان داد و درباره چند نرخی شدن قیمت آن بحث‌هایی مطرح شده است.

به گزارش اخبار خودرو ، سهمیه‌بندی بار دیگر بر بازار بنزین ایران سایه افکنده است. کارشناسان صنعت انرژی کشور می‌گویند افزایش مصرف بنزین نسبت‌به سال قبل و همچنین تحریم‌های احتمالی، اصلی‌ترین دلایل سهمیه‌بندی دوباره بنزین هستند.
‏به گزارش روزنامه «دنیای خودرو»، باز هم حرف وحدیث درباره قیمت بنزین و چند یا تک‌نرخی شدن آن بالا گرفته است. بنزین و ارز دو موضوعی هستند که دوشادوش هم درباره قیمت آنها بحث می‌شود. حالا پس از گذشت چند‌ماه از پیشی‌گرفتن صحبت‌ها درباره قیمت ارز، بنزین هم خودی نشان داد و درباره چند نرخی شدن قیمت آن بحث‌هایی مطرح شده است.

  ریشه نگرانی بنزین دو نرخی
بحث‌های جدید اما ریشه در بالا رفتن مصرف ‏‏بنزین در فصل گرما دارد. بر پایه گزارش‌های رسمی در سه‌ماهه بهار سال 1397 به‌‌طور میانگین روزانه ۸۵میلیون‌و۱۰۰هزار لیتر بنزین مصرف شده است که در مقایسه با رقم ۷۷میلیون‌و۴۰۰هزارلیتری مدت مشابه سال قبل ۱۰درصد رشد داشته و همین موضوع سبب شده است کارشناسان انرژی کشور از احتمال بازگشت قیمت ‏‏بنزین به چندنرخی شدن خبر بدهند.‏ در همین راستا اقدام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در ارائه کارت‌های سوخت جدید این گمانه را به‌شدت تقویت کرده است که دولت درحال فراهم کردن زمینه مناسب به منظور سهمیه‌بندی بنزین برای روزهای اوج گرما در تابستان است.
‏به هرحال ارائه این کارت‌های سوخت، دست دولت را برای انجام هر نوع سناریویی باز می‌کند از جمله بازگشت به دوران کارت‌های سوخت و سهمیه‌بندی یا دونرخی شدن بنزین. 
در همین رابطه دیروز محمدرضا موسوی‌خواه در حاشیه آغاز نصب نسل جدید سامانه هوشمند و کارتخوان در جایگاه‌های سوخت کشور گفت: «ما فقط مجری قانون هستیم و دولت باید در این‌باره (سهمیه‌بندی یا عرضه سوخت با 2 نرخ) تصمیم‌گیری کند.»
موسوی‌خواه یادآور شده است: «برای هر خودروی شماره‌گذاری‌شده، کارت سوخت صادر می‌شود و افرادی که کارت‌سوخت دریافت نکرده‌اند، باید از طریق اداره‌های پست این موضوع را  پیگیری کنند»
بر اساس آمار، 21میلیون کارت بنزین برای خودروهای سراسر کشور صادر شده است.‏ از طرف دیگر هدایت‌الله‌خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید: «دولت تا امروز درخصوص سهمیه‌بندی بنزین تصمیمی نگرفته است و همه‌چیز بستگی به شرایطی دارد که در آینده ایجاد می‌شود.‏» خادمی همچنین گفته است: «در بودجه امسال نیز افزایش نرخ حامل‌های انرژی و بنزین مطرح شده بود که مجلس با آن مخالفت کرد. باتوجه به شرایطی که امروز ایجاد شده است و امکان دارد  تحریم‌ها باردیگر بازگردند و شاهد مشکلاتی در زمینه بنزین باشیم، امکان دارد دوباره به سمت سهمیه‌بندی بنزین برویم.»

  قابلیت نازل‌های جدید جایگاه‌های سوخت
قرار است تا چند ماه آینده در همه جایگاه‌های توزیع سوخت کارتخوان‌های جدیدی نصب شود که به‌طور همزمان قابلیت توزیع سوخت و انجام عملیات‌ بانکی را دارد. در این باره جهانگیر ضابطی، نایب‌رئیس کانون کارفرمایان جایگاه‌های سوخت کشور به روزنامه‌«دنیای‌خودرو» گفت: «جایگاه‌های تازه و بازسازی‌شده به نازل‌های بدون ورودی کارت سوخت تجهیز می‌شوند و به پایانه فروش متصل هستند و تمام اطلاعات در آن ضبط می‌شود. با استفاده از این کارتخوان‌ها در جایگاه‌ها، نازل سوخت میزان مصرف سوخت، مشخصات راننده و خودروی او مشخص خواهد بود و قرار نیست با استفاده از این کارتخوان‌های جدید، کارت سوخت حذف شود بلکه براساس مصوبه مجلس صاحبان خودرو ملزم‌به داشتن آن هستند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =