پژو 2008

PSA به سهامداران خود اطمینان داد به‎رغم خروج از ایران، فروش جهانی محصولاتش طی 6 ماه نخست امسال افزایش یافته است

پژوسیتروئن اعلام کرد تحت‌تاثیر تحریم‎های جدید آمریکا علیه ایران، فروش محصولات این شرکت فرانسوی در خاورمیانه طی نیمه نخست سال جاری میلادی ۲۶درصد کاهش داشته است. ایران در سال گذشته میلادی بیش از 12درصد از کل فروش‌های شرکت پژوسیتروئن را به خود اختصاص داده بود که درصد بالایی محسوب می‎شود. 

به گزارش اخبار خودرو ، این شرکت فرانسوی در عین حال به سهامداران خود اطمینان داد به‎رغم خروجش از بازار ایران، میزان فروش جهانی محصولاتش طی همین مدت درمجموع رشد داشته است. میزان فروش خودروهای شرکت پژوسیتروئن در سال گذشته میلادی به لطف خرید شرکت اوپل-واکسهال از شرکت جنرال موتورز با 38درصد افزایش به 2.18میلیون دستگاه رسید. البته بدون در نظر گرفتن میزان فروش برندهای جدید خریداری شده نیز میزان فروش شرکت پژوسیتروئن در اروپا و جهان به ترتیب 8.4 و 1.9درصد رشد داشته است.

وقتی ترامپ روی مکرون را زمین زد

 با اعلام خروج آمریکا از برجام، فرانسوی‌ها خیلی‌زود دست به کار شدند تا حداقل برای ادامه حضور شرکت‌های پژوسیتروئن و رنو معافیت کسب کنند. درخواستی که به‎رغم رایزنی‎های مستقیم امانوئل مکرون با دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده، بارها از سوی آمریکا رد شده است. 

در همین زمینه وزیر دارایی فرانسه با بیان این‎که آمریکا درخواست فرانسه برای معافیت شرکت‎های این کشور از تحریم‌ها علیه ایران را رد کرده است، می‌گوید: «پاریس انتظار داشت بتواند در حوزه‎هایی کلیدی نظیر انرژی، بانکداری، داروسازی و خودروسازی که شرکت‎های فرانسوی با ایران همکاری دارند، از دولت آمریکا معافیت بگیرد یا دوره پیش از آغاز تحریم‎ها را طولانی‎تر کند.»
سهم 12درصدی ایران از بازار پژو با کدام محصول؟

نکته جالب در خصوص سهم 12درصدی ایران از کل فروش این شرکت، درمورد محصولاتی است که پژو در کشور ما عرضه می‌کند. بعد از تحریم‌های قبلی آمریکا بر صنعت خودرو ما، ایران‌خودرو بسیاری از محصولات را ایرانیزه کرد و به نوعی بنا به گفته مسئولان ایران‌خودرو این محصولات ایرانی هستند. قطعاتی که در زمان تحریم‌ها برای این محصولات طراحی و تولید شد باعث شد دیگر نتوان اسم پژو فرانسه را روی آن‌ها گذاشت. محصولاتی مانند پژو206 تیپ5، پژو 405 و پژو 206 صندوقدار وی8 از جمله خودروهایی هستند که از سبد محصولات پژو در ایران حذف شده‌اند.

 بسیاری از این محصولات تا پیش از تشدید تحریم‎های ایران در دوره پیشین، داخلی‎سازی شده بودند و از میان خودروهای مذکور تنها پژو206 بود که معطل موافقت و تایید کیفی فرانسوی‎ها برای برخی از اجزا مانند قطعات سیلندر بود. با خروج اول پژو از ایران و متوقف شدن ارسال قطعه از فرانسه، ایران‎خودرو نیز به خود اجازه داد تا قطعات داخلی‎سازی‌شده و منتظر تایید کیفی پژو را که روی خودرو رانا استفاده می‎شد، برای پژو206 هم استفاده کند و قطعات مورد نیاز دیگر را نیز به شریک چینی پژو یعنی شرکت دانگ‎فنگ سفارش داد.

بدین ترتیب با ایرانیزه شدن خودرو 206، تولید رانای هاچ‎بک نیز به‎رغم انجام طراحی‎ها و مقدمات تولید منتفی شد. اما پژو غیر از محصولات مذکور، محصولات دیگری نیز در ایران‎خودرو دارد که سهم 12 درصدی بازار این شرکت را در ایران تشکیل می‎دهند. این محصولات شامل پژو207، برخی از قطعات پژو پارس و خودرو 2008 است.

افت فروش پژو در چین

هرچند فروش پژو در خاورمیانه که از بازارهای اصلی این شرکت است کاهش پیدا کرده اما پژو با خرید شرکت اوپل و همچنین برخی سیاست‌های فروش توانسته بازار مناسبی در اروپا پیدا کند. فروش پژو طی 5 ماه از سال جاری میلادی با رشد قابل توجهی همراه بوده و به فروش 440هزار دستگاه خودرو در مجموع دست پیدا کرده است. 


با این حال به عقیده بسیاری از کارشناسان، این آمار نمی‌تواند برای ماه‌های آینده هم پا برجا بماند و پژو به بازار کشورمان بسیار نیازمند است. فروش پژو در بازار بزرگ چین طی سال جاری میلادی که جولانگاه برندهای مختلف آلمانی و ژاپنی بوده، بسیار کاهش پیدا کرده است و روند امیدوارکننده‌ای را دنبال نمی‌کند.

از سال 2015 فروش پژویی‌ها در چین روند نزولی داشته است. به گونه‌ای که در سال 2017 فروش پژو در چین با افت 100هزار دستگاهی نسبت‌به سال 2016، به 248هزار دستگاه رسید. این رقم چیزی در حدود نصف فروش پژو در بازار ایران است.

این‎جا است که اهمیت بازار ایران برای پژو - نه در مقایسه با بازار اروپا بلکه در مقایسه با بازار 28میلیون دستگاه خودرویی چین - بسیار نمود پیدا می‌کند. رقبای اروپایی، کره‌ای و ژاپنی، فرانسوی‌ها در بازار چین هرکدام چندین برابر پژو فروش داشته‌اند. با از دست دادن بازار ایران و افت احتمالی فروش در بازار اروپا شرایط برای فرانسوی‌ها بسیار سخت خواهد شد. چرا که این شرکت هنوز نتوانسته به بازار آمریکا دست پیدا کند و همین شاید ناخشنودی آن‌ها از سیاست‌های ترامپ را بیشتر آشکار سازد. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =