کد خبر: 220044
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۱

در چند روز اخیر معامله‎گران بازار سهام شاهد روند اصلاحی قیمت‌ها بودند. این کاهش قیمت در حالی اتفاق افتاد که چندی‌پیش فعالان بورسی با سبز شدن کل بازار، صف‎های خرید و رشد فزاینده قیمت سهم‎ها را تجربه کردند.

به گزارش اخبار خودرو ، با بررسی دادوستدهای گروه خودرویی در هفته گذشته، می‎توان این نکته را دریافت روندی که خودرویی‎ها در پیش گرفته‎اند، دست‌کم در کوتاه‎مدت ادامه خواهد داشت، مگر این‎که اتفاق خاصی روی دهد و خودرویی‎ها جان دوباره‌ای بگیرند. این در حالی است که گروه کرمان‎خودرو هفته گذشته فرابورسی شد و بدین‌ترتیب به‌عنوان دومین خودروسازی خصوصی کشور پس از گروه بهمن پای به بازار سرمایه خواهد گذاشت. این گروه بعد از برجام همکاری خود را با هیوندای کره‌جنوبی از سر گرفت و قبل از آن نیز با خودروسازان چینی مشغول به همکاری بود اما پس‌از خروج آمریکا برجام، هیوندای نیز از ایران رفت و کرمان را با چینی‎ها تنها گذاشت. حال باید دید ورود کرمان‎خودرو به بورس تا چه میزان مورد استقبال اهالی بازار سرمایه قرارخواهد گرفت. نکته‎ای که در این‌میان بسیار مهم به نظر می‎رسد، این است که با ورود کرمان‎خودرو به بورس، حداقل تا چند روز اوضاع‌و‌احوال این صنعت بورسی به مدد ورود کرمانی‎ها به بازار سرمایه خوب خواهد شد. حال باید دید عرضه اولیه این خودروساز بخش‌خصوصی در بورس چه زمانی خواهد بود.

  روند اصلاحی قیمت‌ها
در چند روز اخیر معامله‎گران بازار سهام شاهد روند اصلاحی قیمت‌ها بودند. این کاهش قیمت در حالی اتفاق افتاد که چندی‌پیش فعالان بورسی با سبز شدن کل بازار، صف‎های خرید و رشد فزاینده قیمت سهم‎ها را تجربه کردند. از سوی دیگر مدتی است فعالان بازار سرمایه شاهد نوسان‌های غیرقابل پیش‎بینی در بازار سهام بودند، به‌طوری‌که نماگر اصلی بازار در هفته‎های گذشته هر روز با رشد فزاینده و کانال شکنی‌های پی‌درپی مواجه می‎شد و در روزهایی نیز به‎رغم آن رشدها بیش‌از 2هزار واحد افت را تجربه کرد. این در حالی است که تعدادی از فعالان بازار که عمدتا نوسان‎گیران و سفته بازان بودند، از این روند بازار سهام ابراز خوشحالی می‌کردند، چراکه این عده به سرمایه‎گذاری در بورس به دید یک سرمایه‎گذاری بلندمدت فکر نمی‌کنند و می‌خواهند در مدت‎زمان کوتاهی سود قابل‌توجهی را کسب کنند. این معامله‎گران با رفتار خود به بازار جهت داده و عده‎ای دیگر را به‌دنبال خود می‌کشانند که درنهایت با تشکیل صف خرید یا فروش عمدتا بازنده نهایی هستند. چراکه فکرشده و با محاسبات واقعی اقدام به خرید یا فروش نکردند و صرفا هیجان موجود در بازار موجب تحرک آن‎ها شده است.

  قیمت دلار؛ یکی از بازیگران اصلی بازار سهام
باید به این نکته توجه کرد که یکی از بازیگران اصلی بازار سهام در این روزها قیمت دلار است که در بازارهای غیررسمی نرخ‎های بالایی را به خود اختصاص می‌دهد. بسیاری از شرکت‎های بورسی که صادرات‏محور هستند، امید دارند با افزایش نرخ دلار سود بیشتری به ریال کسب کنند و این موضوع باعث تحرک هرچه بیشتر بازار سهام شده است. با تمام این تفاصیل، در ۵ روز کاری بورس تهران در هفته گذشته شاخص‌کل بازده نقدی و قیمتی به علت اصلاح قیمت ها در بازار، با حدود ۳هزار واحد کاهش روبه‎رو شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =