واردکنندگان خودرو

افزایش دوبرابری قیمت ارز و مشکلات مربوط به تحریم‌ها، همچنین نقل و انتقال ارز باعث شده است خودروهای چینی همانند گذشته با شرایط اقساطی به خریداران عرضه نشوند و تنها به‌صورت نقد یا اقساط با بهره بالا به خریداران ارائه شوند. 

 به گزارش اخبار خودرو ، در شرایط فعلی با ممنوع شدن واردات و افزایش شدید قیمت خودروهای داخلی، بسیاری بر این باورند که برنده این شرایط تنها خودروهای چینی هستند. حال باید دید که این نظریه تا چه حد منطقی و علمی است و تا چه اندازه منوط‌بر حدس و گمان‌ و نظرات احساسی‌ است. در یک طرف ماجرا افزایش حداقل دوبرابری و ١٠٠درصدی قیمت خودروهای وارداتی باعث شده است بخش بزرگی از بازار خودروهای وارداتی، در اختیار چینی‌ها قرار گیرد و به نظر برسد آنها برنده اصلی شرایط فعلی باشند. 
اما باید به این نکته اشاره کرد که بسیاری از خریداران خودروهای صفرکیلومتر وارداتی وقتی نتوانند از پس قیمت‌های جدید برآیند، به خودروهای دست‌دوم روی می‌آورند و سراغ نمونه‌هایی می‌روند که قیمت‌های منطقی‌تری دارند و تنها بخشی از آنها به خرید خودرو‌ چینی به‌جای وارداتی بسنده می‌کنند. اما این تمام ماجرا نیست زیرا تا امروز بین ٨٠ تا ٩٧درصد خریداران خودروهای چینی را کسانی تشکیل می‌دادند که به‌خاطر شرایط اقساطی و آسان، به خرید این خودروها روی خوش نشان می‌دادند. 
حال افزایش دوبرابری قیمت ارز و مشکلات مربوط به تحریم‌ها، همچنین نقل و انتقال ارز باعث شده است خودروهای چینی همانند گذشته با شرایط اقساطی به خریداران عرضه نشوند و تنها به‌صورت نقد یا اقساط با بهره بالا به خریداران ارائه شوند. 
در نتیجه بخش بسیار بزرگی از خریداران خود را از دست خواهند داد زیرا عدم ارائه خودروهای چینی با اقساط کم‌بهره و طولانی‌مدت باعث خواهد شد بسیاری از خریداران، از پس خرید بر‌نیایند و ‌دنبال خرید این خودروها نروند و همان خودرو داخلی ارزان‌قیمت خود را حفظ کنند یا اینکه سراغ خودروهای داخلی ارزان‌قیمت‌تر در محدوده قیمتی تا ٥٠ میلیون‌تومان بروند‌. نهایتا در شرایط فعلی، چینی‌ها نیز نه‌تنها از این شرایط بهره‌ای نمی‌برند بلکه در صورت قطع شرایط اقساطی آسان، بخش بزرگی از مشتریان خود را از دست خواهند داد. 
البته این تحلیل در کوتاه‌مدت و بازه زمانی ٦ماه تا یک‌سال صادق خواهد بود. بعد از این بازه زمانی اگر اتفاقی در شرایط سیاسی کشور رخ ندهد، با آغاز تحریم‌ها و سخت‌تر شدن شرایط اقتصادی، احتمالا شاهد افزایش قیمت ارز و کاهش حجم تولید خودروهای داخلی خواهیم بود که در نتیجه باعث افزایش بیشتر قیمت داخلی‌ها نیز خواهد شد، همچنین افزایش دوبرابری قیمت وارداتی‌هایی که ذخیره آنها در بازار به‌دلیل ممنوعیت واردات رو به اتمام خواهد رفت‌. از سوی دیگر قیمت خودروهای دست‌دوم وارداتی هم در این بازه زمانی به حداکثر خواهد رسید‌. 
در این وضعیت ورق بازی خواهد برگشت و خودروهای چینی هم بخشی از خریداران پایین‌دستی را به‌دلیل افزایش شدید قیمت خودروهای تولید داخل غیر‌چینی به‌دست خواهند آورد. در قسمت بالا‌دستی نیز بخشی از خریداران خودروهای وارداتی به‌دلیل قیمت‌های افزایش‌یافته که شاید به ٥٠ تا ١٠٠‌درصد بیشتر نسبت به امروز برسد، به خرید چینی‌ها رضایت خواهند داد و در نتیجه چنانچه شرایط سیاسی و اقتصادی در بازه زمانی 6ماه تا یک‌سال آینده تغییری نیابد، چینی‌ها در آن فاصله زمانی در بازار ایران حرف اول را خواهند زد‌. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =