تاکسی‌

تاکسی‌ها در تفلیس مشمول هیچ قانون یا محدودیت خاصی نمی‌شدند و خیابان‌های این شهر مملو از خودروهایی است که به دنبال مسافر در خیابان‌ها تردد می‌کنند. مسافرکشی در شهر تفلیس یکی از منابع مالی اصلی افرادی است که دارای شغل ثابت یا پردرآمدی نیستند. 

به گزارش اخبار خودرو ،  در ژانویه 2018 کاخا کلادزه، فوتبالیست بازنشسته و شهردار فعلی تفلیس خبری را اعلام کرد که شهروندان تفلیس مدت‌ها انتظارش را می‌کشیدند؛ یعنی آغاز قانونی‌شدن بازار تاکسی‌ها. او در سخنرانی خود گفت: «ما به تدریج استانداردهای جدیدی را برای خدمات تاکسیرانی در تفلیس ارائه خواهیم کرد تا خدماتی ایمن را برای ساکنان محلی و همچنین مهمانان کشورمان تضمین کنیم.» نخستین مرحله از این فرایند به ثبت و شناسایی تاکسی‌ها در شهرداری تفلیس اختصاص دارد که طی آن متقاضیان تا ماه نوامبر امسال با پرداخت 50لاری و ارائه مدارک شناسایی، نام خود را به ثبت می‌رسانند. لازم به ذکر است که خودروهای تمام الکتریکی از پرداخت معاف هستند و خودروهای هیبرید هم باید 25لاری بپردازند. به گفته شهرداری تفلیس قوانین بعدی تا ژانویه 2019 اعلام خواهند شد که مهم‌ترین آن‌ها به بازرسی و معاینه سالانه خودروها مربوط می‌شود. طبق گفته مایا بیتادزه، معاون اول شهردار، شهرداری تفلیس همچنین سایر موارد از جمله «رنگ تاکسی‌ها، معرفی استانداردهای یکسان و استانداردهای ایمنی دیگر» را نیز در نظر گرفته است. تا پیش از این تاکسی‌ها در تفلیس مشمول هیچ قانون یا محدودیت خاصی نمی‌شدند و خیابان‌های این شهر مملو از خودروهایی است که به دنبال مسافر در خیابان‌ها تردد می‌کنند. مسافرکشی در شهر تفلیس یکی از منابع مالی اصلی افرادی است که دارای شغل ثابت یا پردرآمدی نیستند. 

  بازار تاکسی گرجی‌ها
اعمال قوانین و محدودیت برای مسافرکشان تفلیسی با هدف حذف مشکلات موجود صورت می‌گیرد که به دلیل روشن نبودن خط‌مشی‌ها و فقدان قوانین روشن وجود دارند. برای درک بهتر این موضوع باید نگاهی گذرا به ساختار بازار تاکسی گرجستان بیندازیم. طبق آمارهای غیررسمی در حال حاضر بیش از 40هزاردستگاه خودرو ثبت نشده و غیرقانونی در تفلیس در تردد هستند. این خودروهای مسافرکش را می‌توان به سه دسته اصلی تقسیم کرد: خودروهای رزروی، خودروهای گذری و خودروهای جایگاهی. مسافران گرجی برای خبرکردن خودروهای رزروی از تلفن، اینترنت یا اپلیکیشن‌های موبایل استفاده می‌کنند. در این دسته از سفرها مسافران درمورد خودرو و سرویس موردنظرشان حق انتخاب دارند و از زمان انتظار و قیمت‌های هر سفر آگاه هستند. به این ترتیب مسافران می‌توانند بنا به نیاز خودرو موردنظرشان را انتخاب کنند؛ چیزی که در سواری‌های گذری وجود ندارد. مسافران خودروهای گذری در تفلیس دقیقا نمی‌دانند چه‌قدر باید منتظر رسیدن یکی از این خودروها بمانند و از سوی دیگر کرایه آن‌ها هم نرخ مشخصی ندارد و مساله به چانه‌زنی بین راننده و مسافر بستگی دارد. کیفیت خودروها، آگاهی راننده به مسیر و حرفه‌ای بودن او نیز در میان خودروهای مختلف بسیار متفاوت است. همچنین در تفلیس جایگاه‌هایی وجود دارد که تاکسی‌ها در آن‌ها منتظر مسافران می‌مانند و به ترتیب مسافران را سوار می‌کنند. مسافران در این بخش از بازار تاکسی‌های تفلیس در بدترین جایگاه قرار دارند و قیمت و خدمات ارائه شده توسط تاکسی‌های جایگاهی نیز به میزان قابل‌توجهی متفاوت است. 

  اصلاح وضع موجود
به باور کارشناس محلی، داویت کشلاوا مقامات رسمی گرجستان برای اصلاح نواقص موجود در بازار که به کیفیت و قیمت‌گذاری مربوط می‌شوند می‌توانند سه شکل اصلی قانون‌گذاری را معرفی کنند: بررسی و معاینه کیفی، قوانین ارتباطی و قوانین کمی. مشخص است هر سه شکل این قوانین مکمل هم هستند و اجرایی شدن آن‌ها می‌تواند به یکسان‌سازی خدمات و سروسامان گرفتن وضع موجود کمک شایانی کند. قوانین کیفی دارای دو بعد اساسی است: ارائه استاندارد‌های مشخص برای خودروها (براساس عمر، نوع یا نیاز خودرو به تعمیرات) و استانداردهای مشخص برای رانندگان تاکسی (انجام تست‌های لازم، پوشیدن لباس متحدالشکل، دانش فنی و شناخت مسیر). این شکل از قوانین، ایمنی و آسایش مشتریان را ضمانت می‌کنند. به‌نظر نمی‌رسد قوانین کیفی تاثیری روی کارایی و رقابت‌پذیری تاکسی‌ها داشته باشند، مگر آن‌که تعداد زیادی از خودروها و رانندگان از پس تست‌های لازم برنیایند. قوانین ارتباطی به ملزومات اضافی برای تاکسی‌ها مربوط می‌شود که قوانین و استانداردهای لازم برای شبکه‌های رادیویی یا سفرهای اشتراکی و غیره را دربرمی‌گیرد. این قوانین نیز به آسایش بیشتر تجربه سواری مسافران کمک می‌‌کند. از طرفی قوانین کمی نیز که بیشترین محدودیت‌ها را دارند، بیشترین توجه را به خود جلب می‌کنند. مدافعان تصویب و اجرایی شدن این قوانین معتقدند که اعمال محدودیت‌ روی نرخ ورودی تاکسی‌ها و مشخص‌شدن نرخ‌هایی ثابت برای سفرها به افزایش درآمد رانندگان تاکسی تفلیس منجر خواهد شد که عمدتا افرادی فقیر و آسیب‌پذیر هستند و باعث کاهش تردد بی‌هدف تاکسی‌ها و در نتیجه کاهش آلودگی و ازدحام شده و رقابت ناسالم را کاهش خواهد داد. هرچند منتقدان این قوانین آن‌ها را تهدیدی برای انحصارگرایی و خدمات گران می‌دانند. نبود قوانین و استانداردهای لازم به ضرر رانندگان گرجی نیز تمام شده و آن‌ها نیز در غیاب خط‌مشی‌های مشخص سردرگم هستند. شهرداری تفلیس امیدوار است با اجرایی‌شدن قوانین و رسمی شدن تاکسی‌های این شهر هر دو طرف این بازار آشفته به آرامش و آسایش برسند. 
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =