نوسازی تاکسی‏های فرسوده به مراکز معاینه‌فنی  تغییر مسیر داده و تا دو ماه دیگر همه تاکسی‏های فرسوده، ملزم به اخذ معاینه‌فنی شده‏اند.

به گزارش اخبار خودرو ،  به‌گفته مدیرعامل تاکسیرانی تهران، بدقولی خودروسازان در نوسازی خودروهای فرسوده سبب شده است این سازمان مجبور شود یک هدیه ویژه به تاکسی‏های فرسوده بدهد و بخشی‌از جرایم آنها در صورت دریافت معاینه‌‌فنی تا۳۱ شهریور بخشیده می‏شود. مدیرعامل ستادمرکزی معاینه‌‌فنی  تهران هم اعلام کرد مراکز معاینه‌‌فنی آمادگی کامل برای اخذ برگه معاینه‌‌فنی توسط صاحبان تاکسی‏ها را دارد.

به گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو»، در سال‏های گذشته دور نوسازی تاکسی‏های فرسوده سریع شده بود و هر روز آمار تاکسی‏های فرسوده در خیابان‏های شهر کمتر می‏شد. اما در سال جاری روند نوسازی به کندی پیش می‏رود تا جایی‌که آمار پایین آن، نشان‌دهنده توقف روند نوسازی است. 
به‌گفته مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران در سه‌ماهه نخست سال ۱۳۹۷ باید حداقل ۲۵۰۰خودرو نوسازی می‏شد اما پس‌از پیگیری‏های فراوان در طرح ملی نوسازی تاکسی‏های فرسوده، عملا کمتر از 50 دستگاه خودرو نوسازی شده است. زمانی‌که با خودروساز صحبت کنید، توقف روند نوسازی را رد می‏کنند، زیرا به‌رغم آنکه تعداد محدودی پیش‌فاکتور صادر می‏کنند اما خودرویی تحویل نمی‏دهند.
بر‌همین‌اساس، در چند روز گذشته علیرضا قنادن اعلام کرد تاکسی‏های دارای عمر بالای 10سال می‏توانند تا 31شهریورماه امسال، نسبت‌به دریافت معاینه‌‌فنی اقدام کنند و در‌صورت دریافت معاینه‌‌فنی تا این مهلت، جرایم گذشته آنها در حوزه فرسودگی خودرو و فقدان معاینه‌‌فنی، با مساعدت شهرداری تهران بخشیده می‏شود.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران بدقولی خودروسازان را به هدیه تاکسیرانی به تاکسی‏ها این‏گونه ربط داده است: «برای این دسته از تاکسیرانان خودرویی برای نوسازی وجود ندارد و از طرف دیگر، جریمه هم می‏شوند. اما امسال باتوجه به این‏که روند نوسازی از اواسط سال گذشته متوقف شده است، موافقت معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران را جلب کرده‏ایم و تاکسی‌های بالای 10سال که می‏توانند معاینه‌‌فنی دریافت کنند و از لحاظ شاخص‏های مربوط به آلودگی هوا در شرایط قابل‌قبولی هستند، جریمه نشوند. همچنین برای تاکسی‏های دارای عمر بالای 10سال که معاینه‌‌فنی  دریافت می‏کنند،  رایزنی شده است تا‌زمانی‌که دولت و خودروساز به تعهداتشان عمل نکرده‏اند و صف نوسازی وجود دارد، فشاری برای تعویض خودرو ایجاد نکنیم و فعالیت رانندگان تاکسی دارای خودروی بالای10سال که دارای معاینه‌‌فنی  معتبر از مراکز تهران هستند، تا زمان نوسازی بلامانع و به اختیار خودشان باشد.»

  آمادگی مراکز معاینه‌‌فنی 
در‌حال‌حاضر براساس آمار حدود 10هزار تاکسی فرسوده تهران در صف نوسازی هستند و با این هدیه سازمان تاکسیرانی، راننده تاکسی‏های فرسوده که برگه معاینه‌‌فنی  ندارند، می‏توانند از این امتیاز ویژه بهره‏مند شوند.
در این باره سیدنواب حسینی‌منش، مدیرعامل ستادمرکزی معاینه‌‌فنی  تهران به روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «در‌حال‌حاضر و پیش‌از این دستور تاکسیرانی و معاونت حمل‌و‌نقل شهرداری تهران، تاکسی‏های فرسوده برای اخذ معاینه‌‌فنی به مراکز معاینه‌‌فنی ‌مراجعه می‏کنند. اما این تاکسی‏ها به‌دلیل فرسودگی مشمول جریمه شده‏اند و قرار است جرایم آنها بخشیده شود. ضمن اینکه تا آخر تابستان تاکسی‏های فرسوده می‏توانند به مرکز معاینه‌‌فنی  مراجعه کرده و برگه خود را اخذ کنند.»
حسینی‌منش در ادامه توضیح داد: «ستاد معاینه‌‌فنی  به معاونت حمل‌و‌نقل شهرداری تهران اعلام آمادگی کامل کرده است تا دو خط را به‌صورت ویژه برای تاکسی‌های فرسوده در نظر بگیرد. ضمن اینکه مراکز معاینه‌‌فنی تهران در دو شیفت فعال هستند و راننده‏های تاکسی می‌توانند به‌صورت آنلاین نوبت بگیرند تا در وقت آنها صرفه‌جویی شود.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =