رضا علیزاده، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس

برخی سوءاستفاده‎های انجام‎شده از ارز دولتی در واردات برخی کالاهای غیرضروری، ناشی از سیاست‎هایی بود که مورد تایید کارشناسان اقتصادی کشور و مجلس نبود و مشخص بود این سیاست‎ها کارشناسی‎شده و دقیق نیستند و پس از گذشت زمان کوتاه آثار سوء و پیامدهای منفی آن هم مشخص شد

به گزارش اخبار خودرو ، شاید مهم‎ترین موضوعی که این روزها در صنعت و بازار خودرو ایران مطرح است، ممنوعیت واردات خودرو باشد که اعلام آن از سوی دولت، بسیاری از فعالان بازار خودرو ازجمله واردکنندگان به‌عنوان ذی‌نفعان اصلی در این حوزه را غافلگیر کرد. این در حالی است که دو دیدگاه عمده در این رابطه وجود دارد، نخستین نظر این است باتوجه به شرایط ارزی که بر کشور حکمفرماست، اتخاذ این تصمیم اجتناب‎ناپذیر بوده و دولت چاره‎ای جز این نداشته است. در نقطه‌مقابل این دیدگاه، برخی کارشناسان معتقدند دولت باید در این زمینه با اهالی این بازار و صنعت مشورت می‎کرد، تا از  تبعات چنین تصمیمی کاسته شود. درواقع آن‎ها معتقدند درست است که واردات خودرو ممنوع شده، اما این امر در بلندمدت اثر بسیار نامطلوبی در بازار خودروهای داخلی دارد و باعث افزایش قیمت آن‎ها خواهد شد.

از سوی دیگر برخی هم معتقدند دولت می‎توانست با استثنا قائل شدن در زمینه واردات خودروهای هیبرید در این زمینه موثرتر عمل کند. اما فارغ از تمام این موضوعات مسئولان دولتی اعلام کرده‎اند که این تصمیم موقتی و احتمالا تا پایان امسال است و با عادی شدن شرایط ممنوعیت رفع خواهد شد.

در همین زمینه رضا علیزاده، نایب‎رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با «دنیای‌خودرو» می‎گوید: «ممنوعیت واردات خودرو از مباحثی است که باید با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور بدان پرداخته شود. به‌نظر می‌رسد تا زمانی‌که شرایط خاص اقتصادی بر کشور حاکم است، نمی‎توان انتظار تغییر در سیاست ممنوعیت واردات خودرو باشیم.»

 ممنوعیت واردات خودرو در شرایط اقتصادی حاکم بر کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا لغو ممنوعیت واردات خودرو به بازار مصرف برای عبور از این بحران کمک می‎کند؟ 
باتوجه به شرایطی که در اقتصاد کشور وجود دارد، باید تمام سیاست‎ها به سمتی برود که منابع ارزی کشور به‎درستی مدیریت شود و امروز که این منابع دچار محدودیت‌هایی شده است باتوجه به شرایط باید آن‎ها را مدیریت کرد. در این شرایط شاید لغو ممنوعیت واردات خودرو اقدام خوبی باشد اما به دلیل اوضاع اقتصادی عملا امکان‎پذیر نیست. زیرا باید در بحث واردات، کالاهای اساسی و سپس واسطه‎ای را در اولویت قرار داد و نیز کالاهایی که امکان تولید داخلی ندارند.

 تاثیر ایجاد بازار ثانویه و تامین ارز کالاهای با اولویت بالا و رفع ممنوعیت واردات خودرو را چگونه بررسی می‌کنید؟ آیا این بازار می‌تواند جوابگوی نیاز بازار باشد؟
درخصوص بررسی تاثیر ایجاد بازار ثانویه و تامین ارز برخی کالاهای با اولویت بالاتر و رفع ممنوعیت واردات خودرو باید صبور بود و اجازه داد مدتی از ایجاد بازار ثانویه بگذرد و پس از آن‎که عملکرد این بازار مشخص شد، این بازار را ارزیابی و پایش دقیق کرد و پس از آن درخصوص تاثیرات آن به اظهار نظر پرداخت.
 

ممنوعیت واردات خودرو چه زمانی برداشته خواهد شد؟ آیا درخصوص آزادسازی واردات خودرو دولت برنامه‌ای در نظر گرفته است؟
درحال‎حاضر نمی‌توان برای ممنوعیت واردات خودرو زمان تعیین کرد، درصورتی‌که شرایط ارزی کشور به سمتی رود که تامین ارز امکان‌پذیر بوده و منابع ارزی کشور جوابگو باشد، می‎توان درخصوص واردات خودرو نیز برنامه‎ریزی کرد. البته دولت باید برنامه‌ای ارائه کند که کسی نتواند از شرایط خاص حاکم بر بازار سوءاستفاده کند. در گذشته باتوجه به تغییر سیاست‌ها به صورت لحظه‌ای شاهد آن بوده‌ایم عده‌ای یک‎شبه ره صدساله پیموده‌اند و باید دولت با برنامه‎ریزی جلوی این سوءاستفاده‌ها را بگیرد.

 تبعات ممنوعیت واردات خودرو گریبان خودروهای هیبرید را هم گرفته است. این مساله را چگونه بررسی می‌کنید؟
ممنوعیت واردات خودرو به‌صورت کلی پیامدهایی دارد که از نظر برخی کارشناسان تبعات منفی برای جامعه به دنبال خواهد داشت، همچنین تفکیک نشدن هیبریدها از خودروهای بنزینی و دیزلی باید به طور جداگانه بررسی شود. زیرا بحث واردات خودروهای هیبرید از اولویت‎های مهم کشور است که هم مصرف سوخت را کاهش داده و هم به کاهش آلودگی هوا کمک می‎کند. از این‌رو، دولت باید با توجه به این اولویت و با در نظر گرفتن شرایط کشور، واردات خودروهای هیبرید را تفکیک کرده و ممنوعیت آن را لغو کند. البته تبعات منفی ممنوعیت واردات خودروهای هیبرید در صورت کوتاه‎مدت بودن ممنوعیت واردات خودرو چندان گسترده نخواهد بود. اما با توجه به این‎که ممنوعیت واردات خودرو بدون قید زمانی بوده و تا اطلاع ثانوی برقرار خواهد بود. بهتر است دولت باتوجه به اولویت مصرف هیبریدها و با در نظر گرفتن شرایط کشور، واردات خودروهای هیبرید را مستثنی و ممنوعیت آن را لغو کند.

 درخصوص میزان ارز دولتی که در اختیار واردکنندگان قرار گرفت چه نظری دارید؟ آیا این سیاست دولت در قبال بازار ارز را تایید می‎کنید؟
برخی سوءاستفاده‎های انجام‎شده از ارز دولتی در واردات برخی کالاهای غیرضروری، ناشی‌از سیاست‎هایی بود که مورد تایید کارشناسان اقتصادی کشور و مجلس نبود و مشخص بود که این سیاست‎ها کارشناسی‎شده و دقیق نیستند و پس از گذشت زمان کوتاه آثار سوء و پیامدهای منفی آن هم مشخص شد. 
چنان‎که در این مدت از بسیاری از منابع ارزی کشور سوءاستفاده شد و منابع زیادی هم 
از بین رفت.

 سیاست ارز تک‌نرخی در سیاست‌های دولت چه جایگاهی دارد؟ آیا می‌‌توان امید داشت به نرخ واحد ارز دستیابیم؟
یکی از ارقام اختصاص‎یافته بیش‌از 1.2میلیاردیورو یعنی عددی نزدیک به 5هزارمیلیاردتومان یارانه برای ارز مسافرتی است که به‌طور قطع سیاست ارزی اشتباهی در کشور بود. اما امید می‌رود راه‎اندازی بازار ثانویه کمک خوبی به شرایط کنونی باشد.  
  البته باید برخی سیاست‌های گذشته ارزی کشور اصلاح شود و ارز دولتی صرفا به کالاهای استراتژیک و ضروری اختصاص یابد. درحال‎حاضر سیاست ارز تک‎نرخی در کشور قابل اجرا نیست، ضمن این‎که دلیل ندارد برای خیلی از کالاهای لوکس و حتی مسافرت‌های تفریحی ارز دولتی اختصاص داده شود.  سیاست ارز تک‎نرخی سیاست اشتباهی است و آثار منفی آن برای همگان هویدا شده است. تخصیص نزدیک به 5هزارمیلیاردتومان یارانه به مسافران، سیاست اشتباهی بوده، هرچند این سیاست تک‎نرخی با توجه به پیامدهای منفی آن در حال اصلاح است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =