رهام

«رهام» که به‌گفته مدیر عامل گروه صنعتی سایپا هنوز در اول راه است، پس‌از انجام آزمایش‌ها و تست‌های پیمایش به مرحله تولید خواهد رسید.

به گزارش «اخبار خودرو» ،  گروه صنعتی سایپا نخستین خودروی داخلی روی پلت‌فرم کاملا ایرانی را معرفی کرد. نمایشگاه خودرو شیراز مجالی بود تا گروه خودروسازی سایپا‏ نخستین محصول تمام‌ایرانی خود را به مردم معرفی کند. «رهام» که به‌گفته مدیر عامل گروه صنعتی سایپا هنوز در اول راه است، پس‌از انجام آزمایش‌ها و تست‌های پیمایش به مرحله تولید خواهد رسید.


جهرودی با تاکید بر اینکه این مراسم صرفا معرفی «رهام» است و رونمایی ازآن در آینده انجام خواهد شد، گفت: هنوز زمان مشخصی برای تولید این خودرو تعیین نشده است.


«رهام» شب گذشته در معرض دید عموم قرار گرفت تا به‌گفته مدیرعامل سایپا همگان متوجه شوند تحریم دولت‌های متخاصم شوخی بیش نیست. اما نکته قابل تحسین برای سایپا این است در این خودرو از پلت‌فرم کاملا ایرانی استفاده کرده، درواقع پلت‌فرم‏‏ SP100  نخستین مگاپلت‌فرم ایرانی است.

این خودرو‏ در مرکز تحقیقات سایپا طراحی شده است و در کلاس سدان‌های سایز C قرار می‌گیرد. این خودرو دارای پیشرانه‌ متفاوتی نسبت‌به دیگر محصولات سایپاست و از یک‏ موتور ۱۶۵۰سی‌سی بهره می‌برد. موتوری که ۱۱۳اسب‌بخار نیرو‏ تولید می‌کند و گشتاوری حدود ۱۵۴‌نیوتون‌متر به چرخ‌های جلو می‌رساند.

نمونه توربوشارژ این خودرو نیز در برنامه تولید قرار خواهد گرفت تا «رهام» مانند شاهین ایرانی پا به عرصه رقابت بگذارد. رسیدن‏ نیرو به چرخ‌ها برعهده دو‏‏ نوع گیربکس‌دستی و اتوماتیک شش‌سرعته‏ است و باتوجه به استفاده از فناوری‌های به‌روز در پیشرانه آن، این موتور دارای استاندارد آلایندگی یورو۵ است اما امکان ارتقای آن تا یورو۶ نیز وجود دارد.

رینگ‌های درنظرگرفته شده برای چرخ‌های این خودرو با دو طرح متفاوت خواهند بود. برای نسخه‌های با گیربکس‌دستی که تحت‌عنوان مدل پایه‌یک و استاندارد شناخته می‌شود، از رینگ‌های ۱۵اینچی استفاده شده و در نسخه‌هایی که با گیربکس‌اتوماتیک عرضه و به نام پایه‌دو، میانی، لوکس و سوپرلوکس شناخته می‌شوند، از رینگ‌های ۱۶ اینچی استفاده شده است.

البته در نسخه‌های گیربکس‌دستی وزن این خودرو برابر با ۱۲۶۰کیلوگرم بوده اما در نسخه‌های اتوماتیک «رهام»  وزنی معادل ۳۰۰ تا ۱۳۳۰ کیلوگرم خواهد داشت. از نکات مهمی که سایپا برای ایمنی این خودرو در نظر گرفته، می‌توان به امکان سفارش‌گذاری آن در تیپ لوکس و سوپرلوکس اشاره کرد که مجهز به 6 خروجی کیسه‌ هواست.

این مدل مجهزبه  2کیسه هوا برای سرنشینان جلو، پرده‌ای برای سرنشینان عقب و جانبی در کنار صندلی‌های جلو است. یکی دیگر از آپشن‌های مهمی که در این خودروی تمام‌ایرانی به‌کار رفته، سیستم هشدار نزدیک شدن مانع روی آینه‌های (رادار نقطه‌کور) است که البته برای دو مدل فول‌آپشن این خودرو در نظر گرفته شده است.

داخل کابین «رهام» در کنسول میانی سیستم مالتی‌مدیا 7اینچی برای تیپ لوکس و نسخه 10اینچی با سیستم‌عامل اندروید برای تیپ‌سوپرلوکس تعبیه شده است. البته سایپا برای این خودرو تیپ کراس را نیز در نظر گرفته است و با سفارش‌گذاری این تیپ، مصرف‌کنندگان امکان تحویل خودرو با سقف دورنگ و روف‌رک را خواهند داشت.


محسن قاسم‌جهرودی، مدیرعامل سایپا در گفت‌وگو با خبرنگار «دنیای‌خودرو» گفت:‏ امروز محصول را معرفی کردیم که  البته با رونمایی متفاوت است.‏ این خودرو در ابتدای مسیر خود قرار دارد. ممکن است مردم این خودرو را در جاده‌ها ببیند و‏ این سوال برایشان ایجاد شود‏ این محصول متعلق به چه شرکتی است. با این مراسم و معرفی آن، مردم آگاه می‌شوند محصول جدیدی از گروه خودروسازی سایپا در راه است. همچنین به این وسیله ما برند «رهام» را ثبت و مشخص کرده‌ایم طراحی داخلی و خارجی این خودرو به چه شکل است.


جهرودی همچنین درباره تولید انبوه این خودرو افزود: نمی‌توان زمان دقیقی را برای تجاری‌سازی این خودرو تعیین کرد اما امیدواریم به‌سرعت و خیلی‌زود به این مرحله برسیم. به هر حال‏ ما فشار خارجی بسیاری را تحمل می‌کنیم، به‌همین دلیل تلاش خواهیم کرد اما زمان مشخصی را اعلام نمی‌کنیم. دنیا فقط آمریکا نیست و ایران کشوری قدیمی و باتجربه‌ است، ما تجربه تحریم‌های دیگری را نیز داشته‌ایم. اما من به‌عنوان مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا اعلام می‌کنم تمام نگرش خود را به سمت تولید داخل خواهیم برد.‏


وی تاکید کرد: این خودرو، کاملا توسط مهندسان ایرانی مدل‌سازی شده و‏ طراحی و مهندسی پروتوتایپ آن است.


وی در پایان درباره حضور سیتروئن در ایران نیز بیان کرد: «سیتروئن حضور خود را در ایران معلق کرده است و درتمام مکاتبات از تعلیق سخن می‌گوید نه از خروج. به‌هرحال از اقداماتی که آمریکا قصد دارد نسبت‌به آنها انجام دهد، می‌ترسند ولی من به‌شما قول می‌دهم فعالیت سایپا-سیتروئن متوقف نمی‌شود و این شرکت محصولاتی را که درحال تولید دارد، کماکان تولید خواهد کرد.

درحال‌حاضر ما در این شرکت، چانگان و تیبا ۲ را تولید می‌کنیم و تمام سعی خود را خواهیم کرد بدون سیتروئن نیز روند تولید را ادامه دهیم. مطمئن هستم با سطح داخلی‌سازی که ما انجام داده‌ایم، می‌توانیم سطح تولیداتمان را در یک مقطع تولیدی قابل‌قبول نگه‌داریم. همچنین باید بگویم رنو نیز از ایران خارج نشده است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
    6 2
    با سلام وتشکر بابت رمان تخیلی بالا خیلی خندیدم .صد در صد ایرانی.اولا شاسی این خودرو متعلق به تویوتا یاریسه.دوما موتور گیربکس برلیانسه.سوما تولید داخلی زیر صد میلیون.خوب نمیتونن تولید نکنن الان هیوندا ای 20 با اون همه تکنولوژی و استانداردهای جهانی با همین ارز دولتی که به خدرو ساز میدن وارد بشه میشه 80 میلیون .لطفا تولید نکنید .
  • kiomars IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    0 0
    سالها پس از تولید سمند با پیشوند "خودروی ملی" مشخص شد همچین هم ملی ی ملی نبوده

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =