اتحادیه اروپا و آمریکا

آلمان که سال گذشته 640هزاردستگاه خودرو و وانت را به ایالات متحده صادر کرده، مشتاق است مستقیما با ترامپ وارد مذاکره شود و مقامات فرانسوی هم اعمال تعرفه‌های جدید را به‌عنوان یک نتیجه‌گیری احتمالی معرفی کرده‌اند

به گزارش اخبار خودرو ، طبق گزارش‌های منتشر شده هفته آینده ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را در واشنگتن ملاقات خواهد کرد و در این دیدار درخصوص امکان کاهش تعرفه‌های صادراتی برخی از شرکای اصلی تجاری آمریکا مذاکره خواهد شد. به گفته یک مقام آگاه که نخواسته نامش فاش شود، این احتمال می‌رود که آقای یونکر در خصوص اشتیاق اتحادیه اروپا برای طرح معامله چندجانبه به منظور کاهش تعرفه‌ها میان دو طرف و همچنین برخی دیگر از کشورهای بزرگ صادرکننده خودرو صحبت کند. تکمیل چنین معامله‌ای که پتانسیل زیرورو کردن خودروسازی را دارد، به زمان احتیاج دارد و مقامات رسمی اعلام کرده‌اند که به پذیرش آن از سوی ترامپ خوش‌بین نیستند. 

تلاش برای بهبود 

اتحادیه اروپا در تلاش است بررسی دولت آمریکا را در خصوص آسیب‌های احتمالی از واردات خودروهای سبک و قطعات یدکی به امنیت ملی این کشور متوقف کند. این احتمال باعث شد که ترامپ طرح تعرفه 20درصدی را روی خودروها و کامیون‌های سبک مطرح کند.

واشنگتن پیش‌تر با همین توجیه تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم را از اتحادیه اروپا افزایش داد. به نظر می‌رسد آقای یونکر قصد دارد تنش‌های به‌وجود آمده میان دو طرف را پس از آن‌که اتحادیه اروپا نیز تعرفه‌های واردات از ایالات متحده را افزایش داده، به حداقل برساند.

کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای که روز سه شنبه منتشر شد اعلام کرد در دیداری که بیست و پنجم ژوئیه (3 مرداد) بین ژان کلود یونگر و دونالد ترامپ صورت خواهد گرفت، دو طرف بر بهبود تجارت میان اروپا و آمریکا و ایجاد همکاری اقتصادی قوی‌تر متمرکز خواهند بود.

بن‌بست به وجود آمده درخصوص افزایش تعرفه‌ واردات خودرو به ایالات‌متحده، خودروسازان را دچار مشکلات بسیاری کرده و در سال جاری شاخص کلی خودروسازان و تولیدکنندگان قطعات را حدود 9‌درصد کاهش داده است. 

راه‌حل‌ واقع‌گرایانه

براساس گفته‌های مقامات اروپایی اتحادیه اروپا از دیدار آقای یونکر برای ارزیابی رویکرد آتی این اتحادیه در قبال آمریکا استفاده خواهد کرد. آلمان که سال گذشته 640هزاردستگاه خودرو و وانت را به ایالات‌متحده صادر کرده، مشتاق است مستقیما با ترامپ وارد مذاکره شود و مقامات فرانسوی هم اعمال تعرفه‌های جدید را به‌عنوان یک نتیجه‌گیری احتمالی معرفی کرده‌اند.

با این‌که برخی از اعضای اتحادیه اروپا، از جمله فرانسه، در برابر ارائه امتیازهایی فراگیر در خصوص تجارت خودرو مقاومت می‌کنند، به باور برخی بعید به نظر می‌رسد که اتحادیه اروپا بتواند امتیازی به ترامپ بدهد که او را راضی کند.

به گفته مقامات رسمی اتحادیه اروپا، با وجود این‌که یونکر به‌طور رسمی اختیاری برای ارائه یک پیشنهاد الزام‌آور به ترامپ ندارد، او این گزینه را به عنوان راه‌حلی واقع‌گرایانه از دید اعضای موثر اتحادیه اروپا مطرح خواهد کرد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در سخنرانی خود در پنجم ژوئیه (14 تیر) در این خصوص گفت که اتحادیه اروپا می‌تواند تعرفه خودروها را به‌عنوان بخشی از یک پیمان تجارت آزاد کلی که شامل 90درصد تجارت میان دو طرف می‌شود، کاهش دهد.

او همچنین گفت گزینه دیگر این است که اتحادیه اروپا و ایالات‌متحده مشترکا تعرفه‌هایشان را پایین بیاورند و این پیشنهاد می‌تواند در خصوص همه اعضای سازمان تجارت جهانی اعمال شود. 
 

دوست یا دشمن

دیدار یونکر با ترامپ پس از آن صورت می‌گیرد که ترامپ این اتحادیه را به عنوان «دشمنی» برای ایالات متحده نام برد و بر افزایش محدودیت‌های تجاری میان این دو ناحیه تاکید کرد.

از زمان انتخابات ترامپ کشورهای غربی در زمینه‌های سیاسی بسیار حائزاهمیتی مانند معاهده تغییرات اقلیمی پاریس، مساله هسته‌ای ایران و فرایند صلح خاورمیانه دچار چنددستگی شده‌اند.

با وجود این‌که کشورهای اصلی اتحادیه اروپا با وضع مالیات روی برندهای آمریکایی همچون هارلی دیویدسون و جین‌های لی‌وایز خشم واشنگتن را برانگیخته‌اند، سران این اتحادیه همچنین راه‌های مذاکره و ارتباط را باز نگه داشته‌اند. این در حالی است که فردی مانند دونالد تاسک، رئیس شورای اتحادیه اروپا که ریاست جلسات اعضای اتحادیه را برعهده دارد، از سرسخت‌ترین منتقدان ترامپ به‌شمار می‌رود.

آقای تاسک هفته گذشته اعلام کرد: «آمریکا و اتحادیه اروپا بهترین دوستان هم هستند. هرکس که بگوید ما با هم دشمن هستیم، در حال نشر اخبار جعلی است.»

براساس قوانین جهانی اتحادیه اروپا اجازه ندارد که تعرفه 10درصدی برای واردات خودرو از آمریکا را کاهش دهد، مگر آن‌که این کار را برای تمام کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی انجام دهد یا با ایالات‌متحده به یک هماهنگی دو طرفه برسد که یک تجارت دوطرفه واقعی را رقم برند.

پیش‌تر نیز یعنی زمانی که ترامپ تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم را افزایش داد و اتحادیه اروپا تلاشی بی‌سرانجام را برای پایین آوردن میزان تعرفه انجام داد، اعضای این اتحادیه اعلام کردند که مشتاق به انجام مذاکراتی برای حذف تعرفه واردات برخی از محصولات صنعتی از جمله خودروها هستند. اما به گفته مقامات اروپایی این مذاکرات و پیشنهادات به جایی نرسیدند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =