ون وانا

این ون چندمنظوره هم برای مصارف گردشگری و مسافری و هم برای استفاده‌های شخصی مناسب ارزیابی می‌شود

به گزارش «اخبار خودرو» ، بازار ون‌های کشور همچون پیکاپ‌ها همیشه با کمبود در مدل‌های متنوع و قیمت‌های رقابتی مواجه بوده است. این خودروها با آن‌که می‌توانند علاوه بر کاربردهای شخصی، در ناوگان‌های مسافری و حمل‌ونقل عمومی کشور هم مورداستفاده قرار بگیرند اما میان خودروسازان مغفول مانده‌اند. هرچند برخی واردکنندگان در سال‌های اخیر به واردات نمونه‌هایی ارزان‌قیمت و البته بی‌کیفیت در سگمنت ون‌ها اقدام کردند اما بازار کشور هنوز هم نیازمند حضور مدل‌های گوناگون است.

ایران‌خودرودیزل از جمله خودروسازانی است که نیاز به این خودروها را احساس کرد و در دو سال اخیر ون وانا را داخلی‌سازی کرد و در سبد محصولات خود قرار داد. این ون چندمنظوره به دلیل آن‌که هم برای مصارف گردشگری و مسافری و هم برای استفاده‌های شخصی مناسب ارزیابی می‌شود، توانسته در مدت حضورش در بازار، نظر افراد بسیاری را به خود جلب کند. از سوی دیگر این ون موفق شده است بخشی از نیاز بازار ون‌ها را تامین کند.

درحال‎حاضر شرکت ایران‌خودرو و ایران‌خودرودیزل به عنوان زیرمجموعه‌ تجاری آن، در هفدهمین نمایشگاه خودرو شیراز با ارائه محصولات سنگین و نیمه‌سنگین تجاری از جمله ون وانا شرکت کرده‌اند. به همین مناسبت در ادامه این مطلب به بررسی ون وانا می‌پردازیم.

 

پنج سال حضور موفق در بازارهای جهانی 

شرکت فوتون را می‌توان یکی از شرکای تجاری ایران‌خودرودیزل دانست که در سال‌های تحریم محصولات تجاری مانند کامیون و پیکاپ را به بازار کشور عرضه کرده است.

خودروسازی فوتون‌موتور چین که در زمینه تولید کامیون، اتوبوس، خودروهایی با کاربری‌های مختلف و ماشین‌آلات کشاورزی فعالیت می‌کند، زیرمجموعه‌ای از خودروسازی بایک شناخته می‌شود. همکاری این شرکت چینی با خودروسازان اروپایی مانند دایملر، توانست چهره آن را جهانی کرده و اعتباری دوچندان به آن ببخشد. خودروسازی فوتون همچنین در محصولات خود از موتور و شاسی‌های کامینز بهره می‌برد.

ون وانا یکی از محصولات چینی است که در سال‌های اخیر توانست جایگزین مناسبی برای شرکت‌های اروپایی باشد. وانا با نام تجاری MPX S-Class از سوی فورلند، زیرمجموعه شرکت فوتون طراحی و تولید شده است. شرکت فورلند فعالیت رسمی خود را از سال 2006 به ثبت رساند و این ون را برای نخستین بار در سال 2013 روانه بازارهای جهانی از جمله ایران کرد و اجازه مونتاژ آن را در ایران به خودروسازی ایران‌خودرو واگذار کرد. 

فضای داخلی و طراحی ظاهری ون وانا

برای آن‌که ون وانا بتواند در بازارهای بیشتری مورد استقبال قرار بگیرد، طراحان شرکت مادر به منظور طراحی آن از مدل‌های مشابه خودروسازان آسیای شرقی بهره برده‌اند. این ون با برخورداری از سقف بلند، هنگام ایستادن فضای راحت‌تری را در اختیار مسافران قرار می‌دهد.

این خودرو همچنین از طول 5380میلی‌متر، عرض 1920میلی‌متر و ارتفاع 2285میلی‌متر برخوردار است و توانایی جابه‌جایی 13مسافر را دارد. شیشه بالابر برقی، آینه برقی، کمربند ایمنی، سیستم سرمایشی و گرمایشی برای تمام سرنشینان از جمله امکاناتی است که طراحان به منظور رفاه و ایمنی سرنشینان در این خودرو قرار داده‌اند. همچنین به منظور بالارفتن ایمنی راننده و سرنشینان جلو دو ایربگ‌ در این خودرو تعبیه شده است. صندلی راننده با قابلت تنظیم هم می‌تواند آسایش بیشتری را برای راننده به همرا بیاورد. رادیوپخش و سیستم پخش با قابلیت پخش CD، USB و AUX، شیشه‌شورعقب، سنسور دنده عقب، برف پاک‌کن عقب، ریموت کنترل و قفل‌مرکزی نیز از دیگر امکانات این خودرو است که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد. 


سپر، جلو پنجره و چراغ‌ها در طراحی ظاهری این خودرو توانستند در کنار یکدیگر شکل مطلوبی را به همراه بیاورند. کارشناسان بر این باورند در طراحی این خودرو از پلت‌فرمی مشابه با ون تویوتا هایس استفاده شده است. این موضوع در عین حال می‌تواند یکی از نقاط قوت ون وانا باشد چراکه این پلت‌فرم‌ آسیب‌ سرنشینان را هنگام احتمال بروز تصادف در رانندگی به حداقل خواهند رساند. 

مشخصات فنی ون وانا

ون وانا از یک پیشرانه ۴سیلندر بنزینی و تحت لیسانس کمپانی میتسوبیشی با مدل 4G69 بهره می‌برد که حداکثر سرعت آن را به ۱۴۵کیلومتر در ساعت می‌رساند. حجم این پیشرانه ۲۳۷۸سی‌سی بوده و می‌تواند حداکثر قدرتی معادل 130اسب‌بخار تولید کند. همچنین این پیشرانه گشتاور ۲۰۰نیوتون‌متری دارد و برای انتقال قدرت خود به چرخ‌ها از یک جعبه‌دنده ۵سرعته دستی استفاده می‌کند.

ون وانا دارای استاندارد آلایندگی یورو۴ است. البته مصرف سوخت این ون مسافری، داخل شهر 15.6لیتر در هر 100کیلومتر، خارج شهر 9.7لیتر در هر 100کیلومتر و به صورت ترکیبی نیز 11.9لیتر خواهد بود. این در حالی است که باک بنزین این خودرو گنجایشی معادل 65 لیتر دارد. ون وانا از ترمزهای هیدرولیک و دومداره بهره می‌برد و برای پایداری بیشتر سیستم‌های ABS و EBD نیز به ترمزهای آن افزوده شده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =