بیمه بدنه

افزایش برق‏ آسای قیمت خودروها دامن بخش بیمه را هم گرفته است و شرکت‏های بیمه از مالکان خودرو درخواست کرده ‏اند نسبت ‏به صدور الحاقیه بیمه ‏بدنه خودروی خود باتوجه به افزایش قیمت خودرو  اقدام کنند.

بیمه‏ مرکزی هم به مالکان خودرو گفته است مبلغ بیمه ‏بدنه خودروی خود را متناسب با گرانی‏های اخیر واقعی کنند. به‏ گفته یک کارشناس بیمه در چند ماه گذشته مراجعه‏ مالکان خودروهای خارجی به شرکت‏های بیمه به ‏منظور به ‏روز‏رسانی تغییر نرخ بیمه بدنه خودرو افزایش یافته است. 

به گزارش «اخبار خودرو» ،  این روزها وزن بیمه بدنه خودرو با توجه به اختیاری بودن آن افزایش یافته است و صاحبان خودروها به چشم یک بیمه ‏لوکس به آن نگاه نمی‏ کنند. این اتفاق به‏ دلیل افزایش چشمگیر قیمت خودروها به ‏ویژه خودروهای خارجی است.

در چند ماه گذشته بخش بیمه کشور هم از دگرگونی‏ های برق آسای قیمت خودرو در امان نمانده و دچار چالش‏های ریز ‏و‏ درشتی شده است که یکی از آنها به بیمه بدنه خودروها مربوط است. تیرماه امسال شاهد درخواست مکرر بیمه‏ گذاران از مالکان خودروها برای افزایش نرخ بیمه‏ بدنه باتوجه به میزان افزایش قیمت خودروها آنها بوده است. بیشتر مالکان خودروها پیامکی را  با این مضمون دریافت کردند که نسبت‏ به صدور الحاقیه بیمه ‏نامه بدنه خود باتوجه به افزایش قیمت خودرو  اقدام کنند.


بیمه ‏بدنه متناسب با گرانی خودرو

در چند هفته گذشته بارها بیمه‏ مرکزی به مالکان خودرو اعلام کرد باتوجه به افزایش قیمت خودرو، سرمایه مورد بیمه خود را افزایش دهند. بیمه‏ مرکزی این تمهید را برپایه  ماده۱۰ قانون بیمه پیش‏ بینی کرده است.

این ماده می‏گوید «در‏صورتی‏که مالی به کمتر از قیمت واقعی خود بیمه شده باشد، بیمه ‏گر در زمان بروز خسارت متناسب با مبلغ بیمه‏ نامه مسئول پرداخت خسارت خواهد بود.»

توصیه بیمه ‏مرکزی به مالکان خودرو این است مبلغ بیمه ‏بدنه را متناسب با گرانی‏های اخیر واقعی کنند. در این مدت بیشتر شرکت‏های بیمه از شبکه فروش خود درخواست کرده ‏اند درصورتی‏که قیمت خودرو افزایش بیشتری داشته است، با رضایت مالکان خودرو نسبت ‏به صدور الحاقیه اقدام کنند.

افزایش مراجعه ‏کنندگان به شرکت‏های بیمه

علیرضا حسینی، کارشناس صنعت بیمه با تاکید بر این که ملاک نرخ بیمه بدنه براساس ارزش ریالی خودرو است، به  «دنیای‏ خودرو» گفت: «در چند ماه گذشته باتوجه به افزایش قیمت خودرو، نرخ بیمه ‏بدنه هم افزایش یافته و به‏ همین دلیل بیشتر شرکت‏های بیمه از صاحبان خودرو درخواست کرده ‏اند نرخ بیمه بدنه خود را افزایش دهند. ضمن این‏که در این مدت به ‏دلیل افزایش قیمت دلار، نرخ بیمه ‏بدنه بیشتر خودروهای خارجی با افزایش روبه‏ رو شده و نرخ بیمه‏ بدنه چند مدل از خودروی داخلی هم افزایش یافته است. ضمن این‏که در چند ماه گذشته تعداد مراجعه‌کنندگان مالکان خودروهای خارجی به شرکت‏های بیمه جهت به روز رسانی نرخ بیمه بدنه و الحاقیه آن افزایش یافته است.»


این کارشناس بیمه با اشاره به این‏که شرکت‏های بیمه براساس قیمت خودرو نرخ آن را اعلام می‏کنند، توضیح داد: «شرکت‏های بیمه بر اساس بیمه بدنه خودرو، خسارت را پرداخت می‏کنند. به عنوان مثال اگر خودرویی چند ماه قبل 150 میلیون تومان ارزش داشته و نرخ بیمه بدنه بر اساس این قیمت بوده و اکنون قیمت آن بالای 200 میلیون تومان شده است، بهتر است صاحب خودرو نرخ بیمه بدنه خود را به روز کند تا در صورت خسارت، پرداخت شرکت بیمه بر اساس ارزش ریالی فعلی خودرو باشد در غیر این صورت مالک خودرو متضرر می‏شود. بنابراین ضروری است که صاحبان خودروهای گران قیمت و وارداتی که قیمت خودروی آن افزایش چشمگیری داشته است، نسبت به الحاقیه جدید بیمه بدنه خودروی خود اقدام کنند.»


حسینی با اشاره به این‏که بیمه بدنه خودرو اختیاری است و اجباری نیست، گفت: «نرخ بیمه‏ بدنه خودرو براساس نوع خودرو، سال تولید و ارزش وسیله ‏نقلیه متفاوت است. این بیمه بر دو‏نوع بوده و براساس پوشش اصلی و تکمیلی دارد. در نوع اصلی تصادفات و سرقت را پوشش داده و در نوع تکمیلی مواردی مانند بلای طبیعی، آتش‏ سوزی و سرقت قطعات را پوشش می‏دهد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =