خودروهای در گمرک مانده

دادفر: اگر چتر حمایتی دولت از سر برخی صنایع برداشته شود، هم دولت از بار سنگین آنان خلاص می‌شود و هم بخش خصوصی می‌تواند با ورود به آن صنایع به سودهی برسد

به گزارش «اخبار خودرو»، تاثیرات گرانی ارز مانند دومینوی ریخته به تمام بازارهای کشور سرازیر می‎شود و تغییرات مدیریتی در بانک مرکزی و بخشنامه‎های ارزی نیز هنوز موفق به مهار سرکشی‎های نرخ دلار در بازار نشده‎اند. قیمت دلار در حالی دیروز در بازار آزاد از مرز 11هزار تومان گذشت که هنوز حدود یک هفته به آغاز اجرای تحریم‌های اقتصادی علیه ایران باقی مانده است. سردرگمی مشتریان و خریداران در بازار خودرو نیز که از سال گذشته با نخستین نوسانات شدید ارزی و بسته شدن 6 ماهه سایت ثبت سفارش آغاز شده بود، امسال نیز با جهش نرخ ارز از فروردین‎ماه و خروج آمریکا از برجام و در نهایت اعلام ممنوعیت واردات خودرو، تشدید شد. تا جایی که همچنان شاهد بالارفتن قیمت همه خودروها در بازار هستیم، گرانی‎هایی که اکثر آن‎ها ریشه در افزایش نرخ ارز دارند.

این در حالی است که این خودروها با نرخ ارز فعلی به کشور وارد نشده‎اند بلکه اکثر آن‎ها با ارز 3650‌تومانی از شرکت‎های خارجی خریداری شده‎اند. دلیل دیگری که موردتوجه کارشناسان بازاریابی و فروش خودرو قرار گرفته، افزایش میزان تقاضا به نسبت محدودیت محصولات موجود در بازار است که این امر نیز می‌تواند به افزایش حبابی نرخ خودرو خارجی دامن بزند.

در دو ماه گذشته، انجمن واردکنندگان خودرو برای کنترل نوسانات قیمت، چندین بسته پیشنهادی ارائه کرد که یکی از راهکارهای پیشنهادشده در آن تعیین تکلیف خودروهای در گمرک مانده برای شکستن حباب بازار بود.

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در این خصوص معتقد است این نسخه برای دوماه پیش تجویز شده و نمی‌تواند دردی از بازار امروز خودرو درمان کند، اما در هر حال، این 20هزار خودرو نیز سرمایه همین مردم محسوب می‎شود که زیر آفتاب داغ جنوب در حال از بین رفتن است. 

دولت از مداخله در بازار دست بردارد

مهدی دادفر درخصوص روند گرانی خودروهای صفر وارداتی در بازار به «دنیای خودرو» گفت: «خودروهای وارداتی براساس شاخص‎های متفاوتی در بازار قیمت‎گذاری می‎شوند که یکی از آن شاخص‎ها ارز است. این شاخص تاثیرات خود را بر روی قیمت تمام‎شده می‌گذارد و نرخ خودرو با تبدیل نرخ ارز به ریال و محاسبه هزینه‌های واردات تخمین زده می‎شود. اما درحال‎حاضر با توجه به محدودیت عرضه به نسبت تقاضا، این نرخ به شکل سلیقه‌ای اعمال می‌شود.»

وی افزود: «اگر دولت از مداخله در بازار دست بردارد، مردم راه خود را پیدا خواهند کرد و شاهد رشد تورمی قیمت نخواهیم بود.»

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: «اگر صنعتی نیاز به حمایت دولتی دارد، دولت باید وارد عمل شود اما نباید برای یک دکمه، کت‎وشلوار دوخت و آن را به‎زور بر تن بخش واردات کرد.»

به عقیده وی، دولت می‌تواند از صنایع داخلی حمایت کند اما این صنایع نباید متکی به دولت باقی بمانند. اگر چتر حمایتی دولت از سر برخی صنایع برداشته شود، هم دولت از بار سنگین آنان خلاص می‌شود و هم بخش خصوصی می‌تواند با ورود به آن صنایع به سوددهی برسد.

دادفر اظهار داشت: «مداخله دولت در تجارت نیز اصولا نباید با حمایت همراه باشد؛ در وضعیت کنونی کشور که فشار اقتصادی و سیاسی دوچندان شده است، نباید با یک دست چند هندوانه برداشت.»

وی با بیان این‎که اصرار دولت بر دستورالعمل‎های جدیدش در بخش واردات به تعمیق رکود بازار می‎انجامد، گفت: «برای بازگشت آرامش به اقتصاد کشور، باید به دیدگاه اقتصاد باز روی آورد و دست از انحصار برداشت تا همه افراد فعال در حوزه واردات بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند و مردم تصمیم‎گیرنده باشند که چه کالایی برای آن‎ها مفید است.»

دبیر انجمن واردکنندگان در ادامه افزود: «حتی در صدور جواز برای واردات کالاها هم این عقیده را دارم. دولت باید دست مردم را در تنوع و انتخاب کالا باز بگذارد تا واردات هدفمند شود و به سوی اجناس باکیفیت برود و مطمئنا مصرف‎کننده نیز در مقابل بازار هوشمندانه عمل خواهد کرد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =