خودروهای پسابرجامی

در شرایطی‌که خودروسازان اروپایی قراردادهای پسابرجامی را به‌ حالت تعلیق درآورده‌اند و حتی برخی برندها با قطعیت، خبر از خروج خود از ایران می‌دهند، خبرها حکایت از تحویل خودروهای پیش‌فروش‌شده توسط خودروسازان داخلی دارد.

به گزارش «اخبار خودرو​»، هنگامی‌که گروه خودروسازی فرانسوی PSA قطع همکاری و خروج خود از بازار ایران را اعلام کرد، موج عظیمی از نگرانی در خریداران خودروهای پژو و سیتروئن شکل گرفت. بر این اساس قیمت بسیاری از خودروهای زیرمجموعه این دو برند در بازار آزاد، با افزایش شدیدی همراه شد. اما نکته‌ای که در این میان حائز اهمیت است، پاسخ قطره‌چکانی خودروسازان داخلی و شرکای خارجی به تعهدات خود است زیرا حجم قابل توجهی از قطعات منفصله خودروهای پژو و سیتروئن در انبار خودروسازان داخلی برای ساخت و مونتاژ موجود است و به تدریج روند تولید خودروهای باقی‌مانده از تعهدات ادامه دارد.

پژو 2008 که عنوان اولین خودرو مونتاژی پسابرجامی را به خود اختصاص داده است، از همان ابتدا با تاخیر در تحویل به دست مشتریان می‌رسید، اما اکنون این تاخیر به بیش از 4‌ماه افزایش یافته و باتوجه به اینکه شرکت ایکاپ اعلام کرده است تمام تعهدات این شرکت انجام خواهد شد، جای نگرانی برای خریداران این خودرو وجود ندارد زیرا در حال حاضر روند تحویل این خودرو هرچند با کندی اما در جریان است.

سیتروئن سی‌3 که یکی از جدیدترین و پیشرفته‌ترین محصولات این خودروساز فرانسوی است، در ابتدا با هدف تولید و صادرات در منطقه وارد بازار ایران شد. بر همین اساس نخستین مرحله پیش‌فروش این خودرو با تیراژ قابل‌توجهی یعنی حدود 2‌هزاردستگاه انجام شد. اما بخت با این شرکت و این محصول یار نبود و با خروج نشان تجاری سیتروئن از بازار ایران، می‌توان تنها به عرضه این تعداد سی‌3 به بازار کشور بسنده کرد. اما نکته قابل توجه در این میان، دل‌نگرانی‌های خریداران این خودرو بابت تحویل خودروهایشان است. به‌تازگی سری اول سیتروئن سی‌3 مونتاژ داخل به مشتریان تحویل داده و تصاویری از این خودرو با پلاک ملی در خیابان ها منتشر شده است.

بر همین اساس باید گفت اکنون خریدارانی که تصمیم دارند باتوجه به شرایط موجود خودروهای فرانسوی مذکور را خریداری کنند، باید سراغ خودروهای تحویل‌داده‌شده‌ای بروند که در بازار آزاد برای به‌فروش گذاشته شده‌اند، زیرا حواله‌های این خودروها امکان صلح ندارند و درصورت بروز هرگونه مشکل در تحویل خودروها، امکان پیگیری از مراجع ذیربط وجود نخواهد داشت.

همچنین توصیه می‌شود خریداران حتما پیش از خرید، سری به سایت سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان بزنند تا از مجوز پیش‌فروش شرکت موردنظر اطمینان‌خاطر کسب کنند، زیرا در حال حاضر برخی از شرکت‌های غیررسمی اقدام به پیش‌فروش خودروهای وارداتی کرده‌اند. این درحالی است که مدتی است امکان ثبت‌سفارش و واردات خودرو به کشور میسر نبوده و این کار خلاف قوانین اعلام شده است. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =