کد خبر: 220553
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۳
 حذف ارز مسافری

ایجاد رکود در گردشگری خارجی مسافران ایرانی،‌ می‌تواند علاوه‌بر ایجاد نارضایتی،‌ حجم نسبتا زیادی از بیکاری و رکود را در میان آژانس‌های مسافرتی و تعدیل نیرو از سوی آنان باعث شود.

به گزارش «اخبار خودرو​»،  سینا رویایی در سرمقاله شماره امروز (سه شنبه -16مرداد 1397) روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « حذف ارز مسافری در بسته جدید ارزی دولت» پرداخت.

دبیر گروه حمل‌ونقل روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

 بسته جدید ارزی با مشخصاتی منحصربه‌فرد رونمایی شد. اصولا چند سالی است ابلاغیه‌های مهم و دستورالعمل‌های شگفت‌آور دولت به‌تبعیت از ادبیات دوران پیشابرجام و کشمکش‌های آن،‌ عنوان «بسته» را با خود به‌یدک می‌کشند تا نشان از تامل و تدبری عمیق و گروهی از راهکارهای اندیشیده‌شده توسط دولت را بدهند.

این بسته شامل پنج تصمیم مهم دولت است که عبارتنداز محدود کردن ارز دولتی به کالاهای اساسی و دارو، به‌رسمیت شناختن نرخ آزاد ارز، بازگشت صرافی‌ها به عرصه مبادلات ارزی و حذف سهمیه دولتی برای ارز مسافری، حذف محدودیت در ورود ارز و طلا به کشور و امکان افتتاح‌حساب ارزی توسط بانک‌مرکزی برای افراد حقیقی و حقوقی.

دراین ‌میان آنچه نقش تحدیدکننده‌ای ‌برای ایجاد صرفه‌جویی ارزی در ساختار پرداخت‌های دولت بازی می‌کند،‌ حذف ارز مسافری است و توقع آن در چندهفته گذشته می‌رفت تا این‌که سرانجام دولت به انتظار مایوس‌کننده مسافران پاسخ مثبت داد.

پیش‌از این رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت‌هوایی و جهانگردی ایران در سخنانی انتقادی پرسیده بود چگونه محدودیت‌ها و صرفه‌جویی‌های ارزی باید شامل 3میلیون‌نفر مسافری شود که از یک‌جامعه 80‌میلیونی، تنها قصد مسافرت به خارج کشور را دارند؟‌

این پرسش اگرچه بدون پاسخ ماند اما جو روانی بخشی از جامعه ما هنوز هم به مقوله تفریح به‌مثابه موضوع زائد می‌نگرد و هزینه آن را از سبد هزینه‌های خانوارها قابل‌حذف می‌داند.

روانشناسان اجتماعی و جامعه‌شناسان اما طور دیگری به این موضوع می‌نگرند. آنها رابطه مستقیمی را میان میزان رضایتمندی جامعه از وضع موجود و گردشگری در اقصی‌نقاط خارج آن می‌بینند.

طبق آماری که نشریه اکونومیست منتشر کرده بود، به‌عنوان یکی از شاخص‌های توسعه از میزان امیدبه زندگی و ملاک‌های آن،‌ کشور دانمارک را به‌دلیل شرایط اقتصادی عالی،‌ تثبیت دولت رفاه در جامعه و مقبولیت آن بین مردم و ارزان بودن مسافرت‌های خارجی در این کشور بین کشورهای عضو شینگن و خارج از آن، به‌عنوان شادترین کشور دنیا شناخت.

ارز مسافری در حالی حذف می‌شود که باید دولت برای جایگزینی تنوع‌های گردشگری در ایران، بسترسازی‌های لازم را کرده باشد. ازآنجاکه درحال‌حاضر در ایران امکان توسعه تفرج‌گاه‌ها آن‌هم با تنوع‌های طبیعی و فرهنگی خارج کشور نیست،‌ به رکود کشاندن مسافرت‌های تفریحی خارجی چقدر در مقوله صرفه‌جویی ارزی مفیدفایده است؟

از آن‌سو چقدر در شاخص امید به زندگی در جامعه تاثیر منفی دارد؟ واقعیت این است حجم ارز اختصاص‌یافته به مسافران از اساس درآن‌حدی نیست که گنجایش صفت‌های رانت و فساد و ... را آنگونه که گروهی به آن نسبت داده‌اند،‌ داشته باشد.

درمقابل ایجاد رکود در گردشگری خارجی مسافران ایرانی،‌ می‌تواند علاوه‌بر ایجاد نارضایتی،‌ حجم نسبتا زیادی از بیکاری و رکود را در میان آژانس‌های مسافرتی و تعدیل نیرو از سوی آنان باعث شود. طبق آمارها این تعدیل نیرو تا تیرماه امسال حدود 30درصد پرسنل آژانسها را شامل شد و امروز با بسته جدید دولت به‌راحتی تا مرز  60 درصد نیز پیش خواهد رفت. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =