کد خبر: 220621
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰
خودروسازان

 خودروسازی در لهستان نقش قابل‌توجهی را در اقتصاد این کشور ایفا می‌کند و حدود 11درصد از کل تولیدات این کشور را تشکیل می‌دهد.

 به گزارش «اخبار خودرو»، در سال 2013 لهستان بیست و سومین کشور خودروساز جهان به لحاظ میزان تولید بود. تاریخچه خودروسازی در این کشور به سال 1893 برمی‌گردد؛ یعنی زمانی که کمپانی اورسوس کار خود را در زمینه تولید تراکتورها آغاز کرد. پس از استقلال لهستان که در نتیجه جنگ جهانی اول صورت گرفت، کمپانی‌های لهستانی به تولید خودروهای سبک نظامی مشغول شدند. هرچند پس از جنگ جهانی دوم روند تولید خودروسازی در این کشور که به یک جمهوری کمونیستی بدل شده بود، در مقایسه با کشورهای غرب اروپا چندان قابل‌ملاحظه نبود و تا سال 1980 در مجموع تعداد 400هزار دستگاه توسط کمپانی‌های لهستانی تولید شد. 

 جذب سرمایه‌گذاران خارجی
به‌رغم این‌که لهستان فاقد هرگونه برند ملی است، خودروسازی بخش مهمی از صنعت این کشور را تشکیل می‌دهد و تاثیر بسیار قابل‌توجهی در اقتصاد لهستان دارد. این کشور در مقام تامین‌کننده خودرو، قطعات یدکی و موتورهای بنزینی، نقش حائزاهمیتی در اتحادیه اروپا دارد. لهستان با بازده تولیدی معادل 662هزاردستگاه خودرو در سال 2016 و با 3.5درصد سهم بازار به‌عنوان هشتمین کشور خودروساز در اتحادیه اروپا شناخته شد. در رده بالاتر از لهستان، جمهوری چک با 7درصد و اسلوواکی با 4.9درصد از سهم بازار قرار دارند. به‌طور کلی در میان کشورهای اصلی خودروساز اتحادیه اروپا، پنج کشور از مرکز اروپا هستند که مسئولیت تولید یک‌پنجم محصولات تولید در کل این اتحادیه را برعهده دارند. با وجود این‌که در سال‌های اخیر لهستان نسبت‌به سایر شرکایش در گروه موسوم به ویشگراد (که اعضای آن را لهستان، جمهوری چک، اسلوواکی و مجارستان تشکیل می‌دهند) در جذب سرمایه‌گذاران خارجی موفقیت کمتری داشته، اما این بدان معنی نیست که گروه‌های خودروسازی به‌طور کلی این کشور را نادیده گرفته‌اند و هرچه باشد تولیدکنندگان معتبری همچون مرسدس بنز، ال‌ جی کِم، و کانگزبرگ کارخانه‌های خود را در این کشور احداث کرده‌اند. 

 رشد ظرفیت‌های جدید
بین سال‌های 2013 تا 2016، ارزش کلی محصولات فروخته شده توسط بنگاه‌هایی که در صنعت خودرو مشغول هستند، رشدی 26درصدی داشت. از سال 2008 نیز این میزان رشد حدودا 71درصد بوده است. این یکی از بهترین نتایجی است که پس از رکود اقتصادی اروپا در سال 2008 به دست آمده است. براساس داده‌های منتشرشده توسط موسسه تحقیقاتی GUS ساختار خودروسازی از سال 2017 در لهستان دستخوش تغییر و تحولی قابل‌توجه قرار گرفته است. میزان کلی تولید در بخش خودرو نسبت‌به سال 2016 افزایشی 2.3درصدی داشته است که این رشد از برآیند کاهش 5.6درصدی در بخش تولید خودروهای سواری و افزایش 37.2درصدی در تولید کامیون، ون و اتوبوس حاصل شده است. هرچند پویاترین بخش از خودروسازی لهستان ظرف سال‌‌های گذشته (از سال 2011)، بخش قطعه‌سازی بوده است و ارزش تولیدات تولیدکنندگان در این بخش از تولیدات خودروسازان فراتر رفته است. در عین حال، داده‌های آماری چنین پیشنهاد می‌کنند که در سال 2016 سهم تولید قطعات و لوازم یدکی خودروها از کل ارزش تولیدات در خودروسازی لهستان 57درصد بوده که نسبت به 42درصد در سال 2007 رشد قابل‌توجهی داشته است.     

 پیش به سوی تخصصی‌شدن
صنعت خودرو لهستان سناریوهای متفاوتی را که پیش‌تر توسط کمپانی‌های خودروسازی اهل بریتانیا و اسپانیا مورد آزمایش قرار گرفته‌اند، دنبال کرده است که یعنی به وجود آمدن برندهایی ملی که توسط گروه‌های خودروسازی بین‌المللی خریداری شده‌اند و در نهایت نه تنها به تولید خودرو در این کشورها مشغول شده‌اند، بلکه تولید قطعات و لوازم یدکی را نیز در این کشورها دنبال کرده‌اند. این‌طور به‌نظر می‌رسد که شرایط ویژه لهستان باعث باعث شده که این کشور به محلی بسیار مناسب برای تولید قطعات خودرویی و لوازم یدکی تبدیل شود که یک کسب و کار ایمن را دنبال می‌کنند. کارآفرینان این حوزه در ساخت و عرضه قطعات تزئینی، قطعات لاستیکی، لوازم مصرفی، عناصر مورد استفاده در بدنه، قطعات لاستیکی- فلزی و قطعات فلزی تخصص دارند. علاوه‌بر این بسیاری از کمپانی‌های لهستانی خدماتی را در حوزه تعمیرات سطوح بیرونی ماشین مانند گالوانیزه کردن، کربنیزه کردن، رنگ‌آمیزی و صافکاری و پوشش ضدزنگ ارائه می‌دهند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =